
(Narozen 6. února 1957, London, Great Britain) Drums, Percussion
Simon Phillips je britský jazzový a rockový bubeník (nominován na Grammy) a perkusionista, skladatel a hudební
producent. Je znám jako člen skupiny Toto (1992-2014) a také svou spoluprací s mnoha dalšími hudebníky jako jsou např.
The Who, Jeff Beck, 10cc, Judas Priest (1977), Mike Oldfield, Gary Moore, Michael Schenker, Bernie Marsden, Jon Lord,
Nik Kershaw, Brian Eno, Toyah, Jon Anderson, Mike Rutherford, Tears for Fears, Mick Jagger, Asia, Phil Manzanera, John
Wetton a mnozí další. Byl bubeníkem skupiny The Who během amerického reunionového turné kapely v roce 1989. Bubeníkem
skupiny Toto se stal v roce 1992 po smrti Jeffa Porcara, kde působil do roku 2014.
Jeho otec byl Sid Phillips, který během druhé světové války sloužil jako zpravodajský důstojník v Royal Air Force.
Sid byl také bubeník a po válce založil kapelu Dixieland. Na druhou stranu o Simonsově matce se ví jen málo informací.
V jednom rozhovoru Simon zmínil, že jeho matka byla také velmi muzikální, ale nebyla profesionální hudebník. Za války
hrála na klavír a trochu na buben. Byla velmi zapálená pro jazzovou hudbu, a tak ji sbírala a investovala do revokací
g36. Z toho můžeme usoudit, že malý Simon vyrůstal v rodině zapálené pro hudbu. To je důvod, proč Phillips projevil
lásku k bicím tak brzy. Simon dostal svou první bicí sadu jako hračku ve čtyřech letech, následovala sada virblů a
činelů v šesti letech. Simon byl vždy vášnivý při hraní na bicí a ukázal velký potenciál jako bubeník. Dostal jen
jednoho učitele, velmi slavného londýnského učitele jménem Max Abrams.
Jeho první skutečné zkušenosti z bubnování získal, když bylo Phillipsovi 12 let, kdy profesionálně vystupoval
a nahrával s dixielandovou jazzovou kapelou svého otce Sida Phillipse po dobu čtyř let. Sid bohužel zemřel, když
bylo Simonovi pouhých 16 let, ten po smrti svého otce kapelu opustil. V té době začal Phillips experimentovat s
jinými hudebními styly, včetně rocku a muzikálů. Bubnování na demech různých členů obsazení vedlo k práci v produkci
muzikálu Jesus Christ Superstar. Bohužel pro mladého Phillipse nebyl pracovní stav vynikající. Cvičil na své pohovce
ve svém malém bytě v londýnském Kensingtonu. V tomto okamžiku Simon zjistil, že může hrát stejně oběma rukama! Kromě
toho, že sloužil jako session hudebník pro obsazení členů, pracoval také jako session bubeník pro ostatní. Na začátku
70. let spolupracoval s Peterem Gabrielem, Gilem Evansem, Jeffem Beckem, Stanley Clarkem, Petem Townshendem a
neuvěřitelným Frankem Zappou.
Phillips byl bubeníkem v superskupině Phila Manzanery a Briana Ena 801 na jejich albu "801 Live" z roku 1976. Nahradil
bubeníka Judas Priest Alana Moorea, aby hrál na albu kapely "Sin After Sin" (1977), a na tomto albu Phillips představil
kombinaci kontrabasového bubnování, které v pozdějších letech definovalo heavy metal, zejména thrash metal jako žánr,
který se objevil v 80. letech 20. století. Skladba "Dissident Aggressor" byla raným příkladem tempa a agrese, které
se brzy stalo synonymem pro novou vlnu britského heavy metalu. Autor Andrew L. Cope popsal "Sin After Sin" jako klíčové
album ve vývoji techniky heavy metalu, zvláště pro jeho použití dvojitého kopáku u bicích. Téhož roku Phillips hrál i v
muzikálu Evita. Kolem roku 1978 udělal britský kytarista Gary Boyle album s názvem "The Dancer" se Simonem Phillipsem.
Phillips si zahrál na debutovém albu Michaela Schenkera z roku 1980 "The Michael Schenker Group", stejně jako na albu
"Smallcreep's Day" Mikea Rutherforda. Na začátku 80. let Phillips se stal součásti RMS s hudebníky Mo Foster a Ray Russellem.
Ve stejném roce také Phillips hrál a je spoluautorem písní na jazz-rockovém fusion albu Jeffa Becka "There & Back" z roku
1980, kde se vyznačoval jeho dvojitým talentem v písni "Space Boogie", kterou také napsal. O několik let později Phillips
napsal další píseň pro soundtrack "The Pump" k filmu Risky Business z roku 1983.
V roce 1981 založil Ph.D. s Jimem Diamondem a Tonym Hymasem. Tato skupina new wave vydala dvě alba a pět singlů, včetně
"Little Suzi's On The Up" a "I Won't Let You Down", než se v roce 1983 rozpadla.
Další skvělá příležitost přišla v roce 1989, když se objevil s The Who na jejich americkém reunion turné v roce 1989
a objevil se rovněž na sólových nahrávkách členů kapely Rogera Daltreyho a Peta Townshenda. Ve stejném roce nahrál také
své debutové album s kapelou Protocol. Phillips však chtěl víc pro svoji hudební kariéru, a tak se v 90. letech rozhodl
přestěhoval do Los Angeles.
V roce 1992 Phillips dokončil nahrávání alba v Anglii, když jej Toto pozvali, aby zastoupil Jeffa Porcara poté, co zemřel
po dokončení nahrávky "Kingdom Of Desire". Jeff zemřel, podle některých spekulací, na drogovou závislost/infarkt, takže
Toto pozvalo Simona, aby za něj nastoupil. Phillips byl jediným kandidátem na tuto pozici z jednoho obrovského důvodu.
Phillips byl jedním ze tří nejlepších bubeníků všech dob Jeffa, spolu s Greggem Bissonnettem a Vinnie Colaiutou. Tolik
jej obdivoval, a pokud by ho měl někdo nahradit, měl by to být právě Simon, který cestoval se Stevem Lukatherem a Carlosem
Santanou na jejich sólových turné. Phillips se v této věci rozhodl trvale usadit v Los Angeles a začal s kapelou zkoušet.
Po turné "Kingdom Of Desire" se Phillips oficiálně připojil k Toto. Mezitím stihl také nahrát dvě alba s kapelou Asia,
"Aqua" ještě v roce 1992 a "Aura" (2001) o pár let později. Ukázal se také na albu kapely Big Country "The Buffalo
Skinners" v roce 1993 nebo u The Chemical Brothers na "Dig Your Own Hole" (1997).
Kapela měla úspěšná turné, koncerty a hraní, ale když skupina zahájila své turné Tambu v roce 1995, Phillips trpěl problémy
se zády a nebyl schopen hrát na první etapě uvedeného turné. Měl několik náhradníků, když nemohl hrát, ale oficiálně opustil
kapelu v roce 2014. Skupina se tehdy obrátila na Gregga Bissonetta, aby jej nahradil. Když Phillips onemocněl před koncertem
Night Of The Proms v roce 2004, Bissonette nebyl k dispozici, aby převzal jeho bubenické povinnosti, což způsobilo, že skupina
místo toho pozvala Rickyho Lawsona. Phillipsova poslední show s Toto byla v roce 2013. Následující rok kapelu opustil, aby se
mohl soustředit na svoji sólovou kariéru, a byl nahrazen Keithem Carlockem.
O pět let později vedl kapelu, která vystoupila na North Sea Jazz Festivalu. V roce 2000 nahrál jazzové album "Vantage Point"
s trumpetistou Waltem Fowlerem, saxofonistou Brandonem Fieldsem a pianistou Jeffem Babkem. Spoluprodukoval a připravil alba
Mika Oldfielda, Dereka Sheriniana a Toto. Po odchodu z Toto se stal členem tria s Hiromi Ueharou a basistou Anthonym Jacksonem.
Phillips také spolupracoval s Big Country, Jackem Brucem, Davidem Gilmourem, Big Jimem Sullivanem a Whitesnake.
Od roku 2001 hojně spolupracoval s bývalým klávesistou Dream Theater Derekem Sherinianem, s nímž natočil sedm alb od prvního
"Inertia" v roce 2001až po "Vortex" z roku 2022 a jednu živou nahrávku.
V roce 2009 se Phillips spojil s klávesistou Philippem Saissem a basistou Pino Palladinem a vytvořili instrumentální jazz/funk
rockové trio: Phillips Saisse Palladino, PSP, které koncertovalo po Evropě v letech 2009 a 2010. Phillips také vystupoval na
albu Joe Satrianiho "Super Colossal", kde se objevil ve více skladbách. Phillips se objevil na vzdělávacím videu Alana Parsonse
Art & Science of Sound Recording a také na singlu programu "All Our Yesterdays". Hrál na albu Michael Schenker Group "In The
Midst Of Beauty" a zúčastnil se světového turné k 30. výročí v roce 2010. Phillips je uveden na albu Hiromi Uehara z roku 2011
"Voice". Také cestoval s Hiromi a basistou Anthony Jacksonem v rámci projektu Hiromi Trio.
V roce 2019 se Phillips objevil na albu "Origin Of Species". Kromě hraní na bicí a klávesy aranžoval, mixoval a pomáhal produkovat.
Jako své hlavní hudební vlivy Phillips uvádí bubeníky Buddy Riche, Tony Williamse, Billy Cobhama, Steve Gadda, Iana Paice, Tommy
Aldridge a Bernarda Purdie.
I když má Simon neuvěřitelné dovednosti a učitelské schopnosti, nemyslí si, že by mohl být učitelem. Jak říká, jsou hráči a
jsou učitelé. Učitelé vědí, jak předávat znalosti, a on má pocit, že je spíše chlapem, který "slyším to, pojďme na to". Přesto,
i když oficiálně není učitelem na bicí, učil a doufejme, že i v budoucnu bude inspirovat mnoho mladých bubeníků!
|