|
|
![]() |
Od svého vzniku v roce 2013 je Agusa důležitým jménem švédské psychedelické prog scény, a to jak
ve Švédsku, tak i na mezinárodní scéně. S vlastní silnou identitou vás jejich hudba zavede zpět
do 70. let, ale také k něčemu novému a neprobádanému spolu s meditativními jemnými pasážemi i
epickými extázemi a občasnou návštěvou tvrdé temnoty. S vlivy severské a latinskoamerické folkové
hudby a hlubokými kořeny ve space rocku, kraut rocku a jazzu má Agusa také tradiční základ, ale
interpretuje ho svým vlastním způsobem a se silnou identitou. Agusa je nové progresivní kvarteto,
které zpočátku tvořili Tobias Pettersson (basa), kytarista Mikael Ödesjö, bubeník Dag
Strömkvist a nakonec Jonas Berge na varhany. Někteří z nich jsou také známí ze spolupráce
s kapelami jako Sveriges Kommuner & Landsting, Kama Loka a Hoofoot. V současné době se Agusa
skládá z flétny, kytary, kláves, basy a bicích, pěti hudebníků, kteří všichni žijí v Malmö
ve Švédsku.Agusa vystupovala po celé Skandinávii, v Roadburnu v Nizozemsku, v Polsku a několikrát v Řecku a Itálii po boku kapel jako Os Mutantes, Dungen a Anekdoten, abychom jmenovali alespoň některé. Kapela datuje svůj vznik do roku 2013 ve městě Malmö, Skane län, ce Švédsku. Během následujícího léta se rozhodli vydat na venkov, aby si zahráli jam sessions. Baskytarista Tobias Pettersson a kytarista Mikael Ödesjö najali bubeníka Daga Strömkvista a klávesistu Jonase Bergeho, aby vytvořili hudební projekt inspirovaný progresivním rockem 70. let. Brzy poté začali vyvíjet jedinečný repertoár, dokonale vyvážený mezi progresivním rockem, psychedelií a folkem. Začali jako kvartet, když se Mikael Ödesjö (kytara), Tobias Pettersson (baskytara) a Jonas Berge (klávesy) poprvé začátkem roku 2013 sešli u bubeníka Daga Strömkvista doma na jam session v malé vesnici Agusa (kde bubeník žil), na dalekém jihu Švédska asi 100 km severovýchodně od Malmö. Ačkoli kapela sídlí v Malmö, název kapely pochází právě podle této malé osady Agusa na východní straně poloostrova, kterou původní sestava využívala jako útočiště pro jamování a zkoumání nápadů pro tento klasický progresivní rockový projekt. A šlo to tak dobře, že se rozhodli založit kapelu.
Na podzim téhož roku vstoupili do studia, aby nahráli svůj debutový album
"Högtid" ("Prázdniny"), který vyšel začátkem roku 2014
u Transubstans Records a Kommun 2. Obsahuje pět autentických retro progresivních melodií ze 70.
let, s jejich charakteristickou varhanní hrou a správným psychedelickým základem ve stylu
Moonwagon, Hypnos 69 a Astra.Původní album "Högtid" představovalo instrumentální cestu retro-inspirovaným progresivním rockem. Jeho psychedelicky folkově inspirované písně zdobené množstvím vířících varhan jsou tím, co album odlišuje od ostatních. Skladby jako "Uti var hage" a "Östan om sol, västan om mane" ukazují schopnost kapely dokonale propojit švédské folkové melodie s psychedelickými rockovými prvky. Hudba se vyznačuje zemitými tóny, propracovanou hrou na varhany a plynulými kytarovými linkami, které ji srovnávají s kapelami jako Amon Düül II (Německo), Colosseum (UK) a Kebnekajse (Švédsko). Mezi vlivy kapely by se dali zařadit i Landberk a Fläsket Brinner, ale totéž platí i pro jiné kapely, jako jsou Sammal, Purson a Circulus, které nabízejí srovnatelné hudební zážitky, přestože poslední dvě kapely jsou britské. Remasterovaná verze z roku 2025, o kterou se postaral uznávaný zvukař Magnus Lindberg (Cult of Luna, Crippled Black Phoenix), si zachovává analogové teplo a zároveň výrazně zlepšuje instrumentální oddělení, dynamický rozsah a celkovou prezenci a přináší do původních nahrávek vytříbenou jasnost, díky čemuž je poslechový zážitek pohlcující a dynamičtější. Rovnováha mezi nástroji je výraznější, což umožňuje vyniknout nuancím souhry varhan a kytary. Ačkoli kytarista Mikael Ödesjö zůstává jediným původním členem ze sestavy "Högtid", toto album představuje odvážný a nadčasový úvod do hudební cesty Agusa.
"Högtid" je nahrávka, která potěší milovníky vintage zvuku a pocitu. Skládá se pouze ze
čtyř instrumentálních skladeb (pět na CD verzi) a pyšní se skvělými Hammondovými zvuky, kytarovou
hrou, která někdy odráží folkové vlivy, jindy agresivní a s téměř Hendrixovým nádechem hard blues,
a energickou a neúprosnou rytmickou sekcí. Kvartet čerpá z ponaučení velkých švédských kapel 70.
let (folk Kebnekaise, romantismus Kaipa) a 90. let (Landberk a v menší míře Änglagard), ale
místo aby se spoléhal na složité partitury typické pro prog, zaměřuje se na jemnou a tlumenou
atmosféru, jednoduchou v provedení, ale silně evokativní. Hudební témata - navazující na ponaučení
z písní "Atom Heart Mother" a "Meddle" od Pink Floyd jsou maximálně rozvinuta ve formě jam session
a záměrně vytvářejí snovou atmosféru. Žádná jednotlivá píseň jasně nevyčnívá z řady ostatních a
celé album vzkvétá na příjemném kontinuu, které si nejlépe vychutnáte v tichu zimní krajiny.
Album je evidentně inspirované vlivy, ale má skvělou úroveň a je pozoruhodně přitažlivé.Po několika koncertech během zimy se Dag Strömkvist rozhodl Agusa opustit a vydat se na dlouhou cestu do Indie. Během jeho nepřítomnosti proběhla série konkurzů, které nakonec přivedly do kapely bubeníka Tima Wallandera z hudební skupiny Magic Jove do řad kapely. Počátek roku 2015 znamenal další evoluci v sestavě kapely s příchodem virtuózní flétnistky Jenny Puertas. ![]() Poté, co vystoupili v roce 2015 na Roadburn Festivalu, kde je pozvali kurátoři Enslaved, a vzápětí odehráli vystoupení na Copenhagen Psych Festu, AGUSA se v nadcházejících měsících i nadále představovala fanouškům po celé Evropě dalšími koncerty. Mikael a Tobias již předtím nahráli jednorázové album s některými hudebníky z dánské psyche/rockové skupiny Spids Nogenhat, výsledkem bylo album "Kama Loka", stylizující se jako psyche/prog/folk, které vyšlo v roce 2013.
Agusa věděla, že vítězný recept se nemění, a tak o rok později v roce 2015 vydala druhé album
se spartánsky nazvem "Två" neboli "Dvě", které sice
mělo být albem číslo dvě, ale také proto, že obsahuje pouze dvě skladby. Ano, kapela se pouští
na velmi dlouhou cestu - což je nejvhodnější způsob, jak vytvořit hypnotický a ukolébavý zvuk,
pohádkový a vizionářský. Novinkou je změna bubeníka a především připojením flétnistky Jenny
Puertas, která hostovala na jejich druhém albu, po kterém se připojila ke kapele na plný úvazek,
která se tak stala pětičlennou. Jenny Puertas zdůrazňuje především folkové aspekty hudby. Prog,
folk a psychedelie se mísí s odzbrojující spontánností a dokonce i názvy písní, naivní a evokativní,
evokují starodávné a tajemné pohádky a přinášejí vize vzdálených, mlhavých krajin: "Ganglat fran
Vintergatan" neboli "Tanec Mléčné dráhy", "Kung Bores dans" neboli "Balada o králi Zimě!. Pochvala
patří také vynikajícímu obalu alba od Petera Wallgrena.Ještě v roce 2015 si kapela zahrála na Kildemose "kult" festival, který se konal ve dnech 30. července až 2. srpna 2015 v Dánsku v Bryggeriet Refvindinge. Švédská progresivní rocková kapela Agusa vystoupila živě dne 16. července 2016 na festivalu Copenhagen Psych Fest 2016 v Dánsku a 27. srpna 2016 na festivalu Ino Rock ve Wroclavi v Polsku. V září 2016 vydala skupina Agusa své živé album "Katarsis", které bylo nahráno v Aténách v Řecku šest měsíců předtím. Po tomto vydání měla kapela nabitý program s koncerty ve Skandinávii, Polsku a zpět v Řecku. To se ukázalo jako příliš mnoho pro varhaníka Jonase Bergeho, který kapelu v lednu 2017 opustil během nahrávání nového alba "Agusa", což vedlo k tomu, že si kapela dala pauzu, aby album dokončila a nahradila Bergeho. Najít talentovaného varhaníka, který by se do skupiny hodil, se ukázalo jako obtížný úkol, ale nakonec byl za Bergeho nástupce vybrán dánský varhaník Jeppe Juul. Juul pochází z Dánska, ale nyní žije v hlubokých lesích jižního Švédska v primitivních podmínkách, kde si musí veškerou vodu nosit z blízké studny a občas získávat elektřinu ze solárních článků na střeše. Dříve hrál s mnoha umělci různých žánrů; Marcus Miller, Royal Danish Ballet a Lili Haydn, mimo jiné.
O dva roky po druhém albu kapela vydala v roce 2017 své třetí album s jednoduchým názvem
"Agusa", které aspiruje na to, aby bylo nejen stejně dobré
jako jeho předchůdci, ale pravděpodobně i nejúspěšnější a nejdokonalejší. Hudební receptura zůstává
nezměněna (striktně vintage zvuky, vyvážená směs folku, umírněné psychedelie a jemného symfonického
rocku), ale skladby působí uceleněji a plynulěji než kdy dříve a snadno překonávají nevyhnutelnou
naivitu, která se objevila na předchozích albech. Mezi jemnými varhanními vrstvami Jonase Bergeho
a acid zvuky Mikaela Ödesjöo se skvěle prolíná flétna Jenny Puentas. Skladby "Den
förtrollade skogen" a úvodní "Landet längesen" jsou nejdokonalejšími písněmi kapely
a aspirují na to, aby se staly mistrovskými díly. Den po vydání alba ale Jonas Berge opustil
Agusa a nahradil jej Jeppe Juul.V jednom rozhovoru z roku 2017 se bývalý folkový a progresivní a hardrockový hudebník Tobias i jazzový, bluesový a fusion hudebník Tim (který hraje také v balkánské kapele) vyznali z lásky ke švédské "psychedelické rockové kapele, která se změnila v cross-culture folk-rockovou a jamovací kapelu" Kebnekajse, a podobně, švédské kapely jako Fläsket Brinner, Träd, Gräs Och Stenar, Trettioariga Kriget a Arbete Och Fritid, které byly součástí vlny často politicky zabarvených kapel 70. let v takzvaném "proggenu", což je slovo odvozené od slova progressive, ale není totožné s dnešním žánrem prog rock... několik z nich přidalo folkovou hudbu, jiní byli trubadúři a někteří se více než jiní angažovali v RIO, Rock In Oppostion, ačkoli v demokracii většinou vystupovali proti přílišné nerovnosti pohlaví, zahraničním diktaturám a komerční hudbě. Oba zmiňují zejména Kvartetten Som Sprängde a jejich jediné album "Kattvals" ("Kočičí valčík") z roku 1973. Jejich píseň "Ganglat fran Valhallavägen" je ve skutečnosti částečně obsažena v písni Agusa "Ganglat fran Vintergatan" z jejich druhého alba. Zmínili se také o Amon Düül, zatímco Jenny hrála dříve folkovou hudbu a Mikael, který hrál jihoamerickou hudbu a snaží se dát jejich skladbám latinskoamerický nádech, poslouchá "všechno ze 70. let". ![]() Ačkoliv Agusa vystupují převážně naživo ve Skandinávii, občas se objeví i v dalších zemích Evropy. Dne 14. června 2018 kapela uvedla, že po více než pěti letech v Agusa se jeden ze zakládajících členů kapely, baskytarista Tobias Petterson, rozhodl kapelu opustit. Tobias byl po celá léta jednou z hnací síly a krásnou osobností, se kterou se dalo cestovat a sdílet pódium. Strávili spolu několik úžasných let. Po vydání jejich živého alba "In Concert" z roku 2018 došlo k určitým změnám. Jonas Berge se rozhodl vložit veškeré své úsilí do Oresund Space Collective a na dalším živém albu Agusa z téhož roku, "Ekstasis - Live In Rome", převzal klávesy dánský klávesista Jeppe Juul. Album bylo zaznamenáno živě 20. dubna 2018 na vystoupení v Stazione Birra, Řím, v Itálii a bylo prvním vystoupením Jeppeho s kapelou.
V roce 2021 se Agusa ocitla v situaci, kdy v době lockdownu kvůli COVIDu procházela
dalšími proměnami ve své sestavě. Po dlouhých 4 letech se objevilo čtvrté album kapely
"En Annan Värld", které pochází z roku 2021 a
představuje 2 nové členy, když se připojili klávesista Roman Andrén a baskytarista Simon
Ström, a kapela tak zahájila novou kapitolu v historii Agusa. Tisková zpráva uvádí:
"Toto album, které vznikalo několik let, obsahuje dvě vedlejší skladby flétnové rockové
extravagance. Některé nahrávky obvykle splňují přesně to, co se od nich očekává, ale v tomto
případě to tak není. Místo toho Agusa prozkoumává neprobádaná zvuková území a pravděpodobně
budete překvapeni jejich pokrokem. Toto je první studiové album Agusa od jejich bezejmenného
alba v roce 2017 a první, na kterém se objevují noví členové Simon Ström (basa) a Roman
Andrén (varhany). Design obalu je originálním dílem baskytaristy Simona Ströma..."
"En Annan Värld" v překladu znamená "Jiný svět" a obsahuje 2 rozsáhlé skladby. Stranu "A"
zabírá skladba "Sagobrus" s délkou (24:52) a zní jako známá charakteristická barevná zvuková
krajina Agusa s jediným rozdílem, že nyní je v celé skladbě cítit intenzivní progresivní nálada,
také lze pozorovat zralejší "pojetí" hudby, kterou napsali, či nástrojů, na které hrají... Možná
je to časem od jejich posledního studiového alba nebo změnami v sestavě. Folk-rock s dominancí
flétny se dokonale střídá s mocným staromódním kytarovým progresivním rockem, zaslechnout lze
i "canterburské" prvky a flirtování s art-rockem. Ke konci kapela vytváří pozoruhodné fantastické
prostředí ve stylu Mika Oldfielda, které se snadno vstřebá do Tubular Bells...Na straně "B" se skladba "Uppenbarelser" (21:12) pokouší o obrovský ponor do temného neznámého území minulých věků, jedná se o oldschoolový prog, který se mísí s folkem. Zvuku dominují klávesy, flétna naznačuje cestu, bicí a perkuse se snaží udržet světlo. Kytara přitom nenápadně vstupuje do této hostiny zvuků. Scenérie se stává velmi strašidelnou, zatímco se vše proměňuje v acid-prog heavy soundscape, v němž kytara začíná zářit, hluboce undergroundový heavy-prog, který se stává temnějším a temnějším. Až za pomocí akustické kytary se skladbě podaří znovu dosáhnout povrchu. Během tohoto výletu kapela definitivně ztratila svůj folk-rockový styl, ale magicky se jí podařilo vrátit se do bezpečí. Je zřejmé, že ve směřování kapely došlo k významnému obratu. A mimochodem "En Annan Värld" je označována za jedno z nejlepších alb roku 2021.
Sólový kytarista Ödesjö je jedinou konstantou v kapele, která, jak se zdá, opět změnila
sestavu. Tentokrát mají nového bubeníka Nicolase Difonise pro jejich nejnovější album z roku 2023
"Prima Materia", které je pro tyto Švédy již pátým studiovým
albem. "Prima Materia" je hluboce uspokojivé album švédské progresivní rockové kapely Agusa. Skupina
hraje příjemnou a příjemnou formu progresivního rocku, která v sobě spojuje podmanivou instrumentální
souhru, vynikající a skutečně dokonalé flétnové výkony, poutavé klávesy od majestátních elektrických
varhan až po křišťálově čisté elektrické piano a také fenomenální epickou hru na elektrickou kytaru
s fascinujícím psychedelickým nádechem.Švédská kapela Agusa se na svém pátém albu "Prima Materia" mírně odklonila od folkově zaměřeného progredního stylu svých předchozích čtyř nahrávek a zamířila rovnou k psychedelii ve stylu konce 60. let. Na tomto albu z roku 2023 jsou čtyři dlouhé skladby o délce přes 42 minut. U prvních dvou skladeb lze cítit silnou atmosféru CAMEL, když pořádně jamují s flétnou přesahující zvuk. Stylově je sice Agusa kvůli flétně a klávesám srovnávána s kapelami jako Camel a Caravan, kapela však
vstřebává širokou škálu vlivů, jako je symfonický progresivní rock, folk-rock a dokonce i world
music. Například v písni "Ur Askan" Agusa potěší posluchače mistrně vytvořenou kombinací reggae
beatů, blízkovýchodních melodií, andaluského rocku, severského folku a dalších.Úvodní epická skladba "Lust och fägring (Sommarvisan)" je téměř 15 minut plná uhrančivých varhan a žhavé elektrické kytary, přičemž flétna je neustále přítomná v mixu, ale běžné akustické kytary ustupují dominantní elektrické hudbě. "Under Bar Himmel" je další dlouhá skladba, překrásný progresivní rock, prodchnutý lahodným elektrickým pianem, vznášející se flétnou, varhanami a kousavou elektrickou kytarou. Skladba má snový úvod vedený flétnou Jenny Puertas, ale ten rychle ustupuje dalšímu dlouhému jamu kláves, flétny a kytary prosáklé wah efektem. "Ur Askan" se naproti tomu ponořuje do psychedelického progredního stylu a nabízí spoustu působivých klávesových experimentů a nezapomenutelný groove, přes který všichni sólují. Závěrečná skladba "Sa ock pa jorden" je opět ovládána varhanním zvukem Farfisa z konce 60. let a spoustou funky wah-wah kytar, než se rozjedou flétna a akustické kytary. Je zajímavé, jak závěrečné momenty alba zní nejvíc jako tradiční Agusa, ale zde se vydali trochu jinými cestami, což z "Prima Materia" dělá osvěžující doplněk k jejich již tak působivému katalogu. Agusa se v pátek 14. července 2023 představila na pódiu festivalu Night Of The Prog. V roce 2024 si kapela naživo zahrála na festivalu Progressive Circus, který se konal ve dnech 28.- 29. září 2024 v Babel ve švédském městě Malmö. Vystupovali také jako přesdskokani kapely Banned from Utopia v Göteborgu 8. března 2024 a ve Stockholmu 9. března 2024.
Nová hudba kapely Agusa z alba "Noir" je tentokrát určená
jako doprovod k filmu "Malmö Noir" v režii Augustina Sjöberga.
Kytarista Mikael pracuje jako pošťák a jednoho dne se náhodou bavil s kolegou, který, jak se
ukázalo, natáčel svůj vlastní film a potřeboval k němu nějakou originální hudbu. Bylo to během
pandemie COVIDu a pro kapelu se toho moc nedělo. S tou myšlenkou se smířili. Tim Wallender se
nemohl zúčastnit toho večera, kdy nahrávali základy, ale nahrávání vyústilo ve spoustu nápadů.
Stal se z toho pro kapelu úplně jiný projekt, jak proces tvorby, tak pomalé budování a zkoumání
nových zvukových krajin.Na základě některých z těchto nápadů na našem albu "En annan värld" (2021) vytvořili skladbu "Uppenbarelser" s Timem na bicí, ale nahrávání filmové hudby stále nemělo žádné bicí. Později, když Tim kapelu opustil, projekt na chvíli upadl do hibernace, ale ostatní se nějak nemohli doopravdy odpoutat od melodií a atmosféry, které kdysi nahráli. Až když se v roce 2023 Nicolás připojil do projektu s bicími, což mu dodalo mnohem více energie a konečně z něj udělalo celek. Jednoho speciálního večera, když pracovali na soundtracku, vyšli ven a skončili u brány do parku, který přišli použít jako obal alba. Na přebal se následně dostala fotografie pořízena v Pildammsparken v Malmö. Během tvorby tohoto alba to byly pro svět těžké roky, s lockdowny a válkami, ale Agusa jako kapela také prošla temnými časy, bouřemi, ale také kontrasty dechberoucích vlivů alba. Skladba "Skansk rapsodi" byla kupříkladu inspirována skladbou "Hungarian Rhapsody" od Franze Liszta. V roce 2025 kapela Agusa zaznamenala vystoupení na festivalu ProgDreams XI, který se konal ve dnech 22. - 23. srpna 2025 ve známém letovisku De Boerderij, Zoetermeer v Holandsku. |
![]() |
|
Členové: Mikael Ödesjö - Guitars (2013-present) Jenny Puertas - Flute (2014-present) Simon Ström - Bass (2017-present) Roman Andrén - Keyboards (2019-present) Nicolás Difonis - Drums (2021-present) |
Bývalí členové: Tim Wallander - Drums, Percussion (2014-2021) Jeppe Juul - Hammond Organ (2017-2019) Tobias Petterson - Bass (2013-2017) Jonas Berge - Hammond Organ (2013-2016) Dag Strömquist - Drums (2013-2014) |
(narozen ***, Malmö, Sweden) Guitars Mikael Ödesjö je švédský hudebník a kytarista. Je nejznámější jak zakladatel a dlouholetý člen kapely Agusa, prakticky jediný člen od prvopočátku kapely. Je znám také z působení v kapelách Hooffoot, Kama Loka, HooDoo You Love (od roku 2018) nebo Svenska Musikrörelsen. |
(narozena ***, Malmö, Sweden) Flute Jenny Puertas je švédská hudebnice a vokalistka, která hraje na flétnu a je členkou kapely Agusa. Stálou členkou kapely se stala po původním hostování na jejich druhém albu "Två" v roce 2015. |
(narozen ***, Sweden) Bass Simon Ström je švédský hudebník, hraje na kytaru, klávesy a bicí. V současné době působí jako člen kapely Agusa. Dříve nahrával alba s kytaristou a zpěvákem Ebba Salomonsson (Benz) EP "This Could Be the End" (2021) a EP "Erazor" (2019). |
(rodným jménem Roman John Silvio Andrén) (narozen *** 1976, Norrkö,ping, Sweden) Keyboards Roman Andrén je švédský hudebník, producent, zvukař, master inženýr, hraje na klávesy a zpívá. Je producentem jazzu/latinu/funku/soulu a house hudby. V současné době je členem kapely Agusa. V letech 1999 - 2004 vystudoval Uppsala University, v období 2010 - 2012 pak na Lund University. Vydal sedm studiových alb "Ambessa's Dream" pro nahrávací společnost Blue Beat Productions 2004, Malmö, "Juanita" pro label ajabu! 2007, "Juanita & Beyond" (ajabu! 2008), "Color Green" (ajabu! 2010), "Lovin' You" (P-Vine Records 2011), "Cabra Negra" (P-Vine Records 2012) a "The Oyster Of Basatan" (P-Vine Records 2013). Spolupracuje také s norrköpingským filmařem Sebastianem Lindbladem. Album "Juanita", které vydal dne 24. listopadu 2021, přináší zvuk nahraný ve velké organizaci zahrnující rytmickou sekci, perkuse, sbor a lesní rohy, soustředěný na jeho vlastní klávesy, a je luxusním brazilským jazzem připomínajícím "Deodata" z roku 1970. Legendární vibrafonista Lars Erstrand je jedním z hudebníků zapojených do projektu. Stejně tak zpěvačky Susanna Ottebring, Sara Sellen a Carola Andersson, a také perkusisté Rafael Sida, Miriam Aida, Fredrik Kronkvist, Zoltan Csörsz Jr. a Mats Nordenborg, abychom jmenovali alespoň některé. Také spolupracoval na několika singlech pro Soundscape Records ve Stockholmu. Produkoval jsem pro zpěvačku Consuelo Del Pilar a remixoval pro Spanka Norrköping, oceněnou cenou Grammy. Také se věnuje DJingu v klubech, na večírcích, svatbách a dalších akcích. Momentálně žije v Malmö ve Švédsku. |
(narozen ***, Chile) Drums Nicolás Difonis je hudebník, hráč na bicí a perkuze, multiinstrumentalista pocházející z Chile, který působí v Malmö ve Švédsku. V současné době působí jako člen kapely Agusa. |
(narozen ***) Drums, Percussion Tim Wallander je švédský hudebník a hráč na bicí a perkuze. Nejznámější je jako člen kapely Agusa. Působil také v kapele Øresund Space Collective, Vau, Olumo Soundz, Faela a v letech 2022 - 2023 živě hostoval u kapely Ozric Tentacles. Díky povzbuzení své matky ve 13 letech začal chodit na lekce bicích a ve 14 již založil svoji první kapelu. Měl jsem velké štěstí, že se mu v domovském domě objevila hudební místnost. Ačkoli ani jeden z rodičů není hudebník, jeho otec ji zaplnil mnoha různými nástroji. Tam trávil každý den hodiny objevováním s bezmeznou kreativitou a také psaním vlastní hudby. Spousta jamování s přáteli ze školy a s jeho starším bratrem udržovala mou muzikálnost v chodu. V 15 letech jsem začal chodit do hudební třídy na Heleneholms Gymnasium (tříletá hudební střední škola) v Malmö, kde poznal mnoho hudebníků, kteří se později v průběhu let stali velmi dobrými přáteli a kolegy hudebníky. Téměř každou polední přestávku chodil do cvičebny školy a zkoušel všechny nástroje, které měli, často po škole zůstával a jamoval s přáteli. Bylo to pro něj neuvěřitelné období společenského života, protože všichni jeho přátelé se najednou stali také hudebníky, škola tak byla jejich krásným kolbištěm. Během té doby byl také aktivní v několika různých kapelách, se kterými často hrál naživo, natáčel nízkorozpočtové nahrávky a jamoval. Mezi nimi byla bluesová kapela The Wang Dang Doodle Orchestra a jazzové kvarteto The Flowtrain Quartet. Každý čtvrtek večer po škole jezdil na kole na místní bluesový jam, který se stal něčím jako jeho druhým domovem. Dodnes chodí na ten samý jam téměř každý čtvrtek a nejenže jej naučil kořenům, improvizaci, dynamice a komunikaci, ale také přátelství skrze hudbu. (Mässingshornet, Malmö). Chodil i na další jam sessions, mezi nimiž byl jazzový jam a rockový jam v místních barech, také se konalo hodně volných jam sessions rovnou ve zkušebně. V letech 2012-2013 studoval afroamerickou hudbu na Oskarshamns Folkhögskola. Jeden rok mu stačil, aby zjistil, že preferuje svobodný život v Malmö, které mělo pestřejší a kulinářsky bohatší kulturní život. Půl roku třikrát týdně pořádal jam sessions - balkan jam, rock jam a blues jam v Copenhagen Baru v v Malmö. Založil power rock/blues rock trio s názvem Magic Jove. Hráli docela často a to byla první kapela, se kterou si zahrál v zahraničí (Dánsko, Norsko). V této době také získal své první studiové práce, většinou jako zpěvák-skladatel spíše bluesové hudby.
V roce 2014 se připojil k psychedelické progresivní folk rockové kapele Agusa, se kterou hrál 7 let.
Hraní progresivní hudby mu nesmírně pomohlo růst jako hudebníkovi, protože vás vystavuje rozmanitému
hudebnímu prostředí a vyžaduje širokou škálu dovedností. Agusa byla první kapela, se kterou cestoval
po Evropě, a to samo o sobě mi dalo řádnou motivaci. Vydávali desky každý rok a měli jsme docela
dobrou základnu fanoušků. Na tuto kapelu má jen pozitivní vzpomínky, jsou nespočetné, byli tam skvělí
lidé, navštívili krásná místa a měli spoustu hudební svobody.Od roku 2015 se všechno rozjelo naplno. Hodně hrál, jak ve Švédsku, tak po Evropě, s širokou škálou kapel - kompletně improvizovaný space rock s Øresund Space Collective, balkánskou hudbou se Zykopops, západoafrickou hudbou jako Fulani (Nyamacool) a Afrobeat s Olumo Soundz, blues s Georgem Meggsem. Také začal pravidelně učit studenty hry na bicí soukromě a jako suplující učitel na školách. V roce 2020 jsem se připojil k latinskoamerické kapele Faela!, místní kapele, kterou znal už od školy a která sdílela některé z nejpilnějších hudebníků v oblasti. Absolvovali několik turné a intenzita koncertů byla naprosto šílená. Kapela předváděla výjimečné showmanství, jaké předtím nikdy nezažil. V letech 2021-2022 jsem opustil všechny své místní kapely. Chtěl získat prostor k vytvoření něčeho nového, k zamyšlení se nad tím, co chce se svou hudební kariérou skutečně dělat. Každý den tvrdě cvičil na něco neznámého a vesmír mu přinesl něco opravdu speciálního, konkrétně britskou, progresivní kultovní kapelu Ozric Tentacles. Od 16. listopadu do 5. prosince 2022 s nimi spolu s kapelou GONG byl na svém prvním turné, kdy cestoval po celé Velké Británii. Bylo to velmi úspěšné turné a úžasná první zkušenost jako nového bubeníka Ozrica Tentacles. Je pro něj čest s nimi hrát a už se nemůže dočkat, jaká vzrušující dobrodružství mu to přinese. |
(celým jménem Jeppe Juul Jepsen) (narozen ***, Denmark) Hammond Organ Jeppe je dánský hudebník a hráč na Hammond varhany a klávesy. Je znám jako bývalý člen kapely Agusa. Jeppe dříve hrál s mnoha umělci různých žánrů; Marcus Miller, Royal Danish Ballet a Lili Haydn, mimo jiné. Nyní žije v Nyråd, Storstrom, Denmark. V poslední době působí jako hráč na varhany v kapele Kira & The Kindred Spirits, Louise Brüel Band, Benny Holst & Ren Besked a Udskud. V září 2016 vydala skupina AGUSA své živé album Katarsis, které bylo nahráno v Aténách v Řecku šest měsíců předtím. Po tomto vydání měla kapela nabitý program s koncerty ve Skandinávii, Polsku a zpět v Řecku. To se ukázalo jako příliš mnoho pro varhaníka Jonase Bergeho, který kapelu v lednu 2017 opustil během nahrávání nového alba Agusa, což vedlo k tomu, že si kapela dala pauzu, aby album dokončila a nahradila Bergeho. Najít talentovaného varhaníka, který by se do skupiny hodil, se ukázalo jako obtížný úkol, ale nakonec byl za Bergeho nástupce vybrán dánský varhaník Jeppe Juul. Juul pochází z Dánska, ale nyní žije v hlubokých lesích jižního Švédska v primitivních podmínkách, kde si musí veškerou vodu nosit z blízké studny a občas získávat elektřinu ze solárních článků na střeše. |
(rodné jméno Lars Tobias Pettersson) (znám také jako Lars Tobias Jesus Pettersson) (narozen 17. března 1972, Uppsala, Uppsala län, Sweden) Bass Tobias je švédský hudebník a skladatel, hráč na basovou kytaru. Je nejznámější jako zakladatel a člen kapely Agusa. V současné době žije v Malmö, Skåne län, Švédsko. Je znám také z působení v kapelách Älgarna Fran Värmland, Kama Loka, Nepal Death, Oresund Space Collective, Sovjet, The Divine Baze Orchestra, Sveriges Kommuner & Landsting, Times Square Preachers a Vilgot. |
(narozen *** 1976, Sweden) Hammond Organ, Synthesizers Jonas Berge je švédský hudebník, bývalý klávesista švédské progresivní rockové kapely Agusa, hrající během svého působení ve skupině především na varhany. Poté, co v roce 2018 opustil skupinu Agusa, se Jonas Berge připojil k Øresund Space Collective. Tato skupina je také známá svým volně plynoucím, improvizovaným zvukem, což naznačuje, že ve svém novém projektu pokračoval v práci s podobnými styly klávesové instrumentace. |
![]() |
|
Studiové desky: 2024 Noir 2023 Prima Materia 2021 En annan värld 2017 Agusa 2015 Två 2014 Högtid |
Ostatní nahrávky: 2018 Ekstasis - Live in Rome 2018 In Concert 2016 Katarsis Kompilace: 2016 Agusa (komp.) |
![]() Skupina: Mikael Ödesjö - Guitars Simon Ström - Bass Jenny Puertas - Flute, Voice Roman Andrén - Keyboards Nicolas Difonis - Drums & Percussion, Voice Hosté: |
CD/LP, vyšlo 10. května 2024, Kommun 2, KOMMUN2-67 (Sweden) vyšlo 3. května 2024, digital, Kommun 2, KOMMUN2-67 (Sweden) Seznam skladeb: 01. Tunnelseende (2:37) 02. Skottet i parken (3:23) 03. Ljusglimtar (2:02) 04. Den försvunne brevbäraren (4:32) 05. Skansk rapsodi nr:1 (1:47) 06. Vind för vag (3:17) 07. Svart pa vitt (2:20) 08. Stad i mörker (4:47) 09. Emporia (4:42) 10. Pusselbitar (3:19) 11. Kalkbrottets hemlighet (3:21) 12. Bön för Öresund (4:47) 13. Upp i rök (0:56) 14. Skansk rapsodi nr:2 (1:13) 15. Stad i mörker (repris) (4:56) Total Time: (47:59) Bonus tracks from CD release: 16. F.G.B. (5:09) 17. 7:an mot Ön (2:41) 18. Omvändelsen (3:04) 19. Frihamnen (1:24) 20. Sista vanföreställningen (1:22) Total Time: (13:40) Production: Roman Andrén Mastering: Sebastián Acosta Moreno Cover Photo: Daniel Ureke Photography [Band Photo], Layout [Cover Layout]: Gabriel Häggebrink |
![]() Skupina: Mikael Ödesjö - Guitars Simon Ström - Bass Nicolas Difonis - Drums, Voice Roman Andrén - keyboards Jenny Puertas - flute, voice Hosté: |
Vyšlo 15. července 2023, Kommun 2, KOMMUN2-64 (UK/Europe) Seznam skladeb: 01. Lust och fägring (Sommarvisan) (14:30) 02. Under bar himmel (10:19) 03. Ur askan (10:28) 04. Sa ock pa jorden (7:17) Total Time: (42:34) Engineered and Produced at Acosmo Sound Engineer, Producer: Sebastián Acosta Moreno Mastered: Magnus Lindberg Artwork [Front Cover Art]: Elin Löfgren Artwork [Back Cover Art]: Klara Andrén Layout, Photography [Cover Layout & Photo]: Gabriel Häggebrink |
![]() Skupina: Tim Wallander - Drums Roman Andrén - Keyboards Jenny Puertas - Flute Mikael Ödesjö - Guitars Simon Ström - Bass Hosté: |
Vyšlo 10. září 2021, Kommun 2, KOMMUN2-59 (Sweden) Seznam skladeb: 01. Sagobrus (25:01) 02. Uppenbarelser (21:12) Total Time: (46:13) Recorded, Mixed: Sebastian Acosta Moreno Drawings: Klara Andrén Cover Design: Simon Ström Photography: Jens Eliasson Layout: Martin Björnson |
![]() Skupina: Mikael Ödesjö - Guitars Tobias Petterson - Bass Jenny Puertas - Flute Tim Wallander - Drums, Percussion Jonas Berge - Organ Hosté: |
Vyšlo 13. října 2017, Kommun 2, KOMMUN2-42 (Sweden) Seznam skladeb: 01. Landet Längesen (10:29) 02. Sorgenfri (5:00) 03. Den förtrollade skogen (8:33) 04. Sagor fran Saaris (9:20) 05. Bortom hemom (10:19) Total Time: (43:41) Recorded [Live sound and multitrack]: Konstantinos Mouroulis (Ekelon<)br> Recording Engineer, Mixing: Viktor Rinneby Mastering Engineer: Bob Katz Cover [Design]: Peter Wallgren Cover Art: Danilo Stankovic |
![]() Skupina: Tobias Petterson - Bass Mikael Ödesjö - Gitars Tim Wallander - Drums Jonas Berge - Organ Jenny Puertas - Flute Hosté: |
Vyšlo 24. července 2015, Kommun 2, KOMMUN2-33 (Sweden) Seznam skladeb: 01. Ganglat fran Vintergatan (20:17) 02. Kung Bores dans (18:18) Total Time: (38:35) Recorded: Emil Isaksson Mixed: Kristian Holmgren Artwork: Peter Wallgren |
![]() Skupina: Tobias Petterson - Bass Mikael Ödesjö - Guitars Dag Strömkvist - Drums Jonas Berge - Organ Hosté: |
Vyšlo 3. března 2014, Kommun 2, KOMMUN2-24 (Sweden) Seznam skladeb: 01. Uti Var Hage (11:05) 02. Melodi Fran St Knut (7:54) 03. Östan Om Sol, Västan Om Mane (14:03) 04. Stigen Genom Skogen (7:55) 05. Kärlek Fran Agusa (3:04) Total Time: (44:05) Recorded: Emil Isaksson Mixed: Kristian Holmgren Painting, Design: Peter Wallgren |
![]() Skupina: Mikael Ödesjö - Guitars Jeppe Juul - Organ Jenny Puertas - Flute, Percussion Tobias Petterson - Bass Tim Wallander - Drums Hosté: |
Vyšlo 13. prosince 2018, Kommun 2, KOMMUN2: 47 (Sweden) Seznam skladeb: 01. Landet Längesen/Sorgenfri (Ekstasis) (17:07) 02. Den förtrollade skogen (Ekstasis) (11:06) 03. Sagor fran Saaris (Ekstasis) (13:12) 04. Uti var hage (Ekstasis) (24:01) Total Time: (53:34) Recorded live at Stazione Birra, Rome, Italy on April 20, 2018 Recorded: Alex Di Nunzio Mixed: Emil Isaksson and Tobias Petterson |
![]() Skupina: Mikael Ödesjö - Guitars Jonas Berge - Organ Jenny Puertas - Flute Tobias Petterson - Bass Tim Wallander - Drums Hosté: |
LP, vyšlo 2018, Pancromatic, PLP 2033 (Norway) Seznam skladeb: 01. Landet Längesen / Sorgenfri (15:40) 02. Uti Var Hage (9:31) 03. Ganglat Fran Vintergatan (24:55) Total Time: (50:06) Unmixed concert from 2016 recorded live at the Death Disco in Athens, Greece |
![]() Skupina: Mikael Ödesjö - Electric Guitar Tobias Petterson - Bass Jenny Puertas - Flute Tim Wallander - Drums, Percussion Jonas Berge - Organ, Keyboards Hosté: |
Vyšlo 22. srpna 2016, Kommun 2, KOMMUN2-39 (Sweden) Seznam skladeb: 01. Uti var hage (live) (17:45) 02. Kärlek fran Agusa (live) (14:09) Total Time (31:54) Recorded on 12 February 2016 Recording Engineer: Konstantinos Mouroulis (Ekelon) Mixing: Viktor Rinneby Cover Art: Peter Wallgren Photography [Photos]: Artemis Schubert |
![]() Skupina: Tobias Pettersson - Bass Mikael Ödesjö - Guitars Jonas Berge - Organ, Keyboards Dag Strömkvist - Drums (on Högtid Tim Wallander - Drums (on Två and Katarsis) Jenny Puertas - Flute (on Två and Katarsis) Hosté: |
Vyšlo 28. listopadu 2016, Kommun 2, K2/SE-box1/Sound Effect Records - K2/SE-box1 Seznam skladeb: LP 1 - Högtid Side A: 01. Uti Var Hage (11:05) 02. Melodi Fran St Knut (7:54) Side B: 01. Östan Om Sol, Västan Om Mane (14:03) 02. Stigen Genom Skogen (7:55) LP 2 - Två Side A: 01. Ganglat Fran Vintergatan (20:17) Side B: 01. Kung Bores Dans (18:18) LP 3 - Katarsis Side A: 01. Uti Var Hage (17:46) Side B: 01. Kärlek Fran Agusa (14:08) CD - Katarsis 01. Uti Var Hage (17:46) 02. Kärlek Fran Agusa (14:08) Total Time of 3 LPs: (111:26) Painting [Box Cover]: Hans Arnold |
![]() |
![]() Agusa 2015 - Tim Wallander, Jonas Berge, Jenny Puertas, Tobias Petterson, Mikael Ödesjö ![]() Agusa 2016 - Jonas Berge, Tim Wallander, Yiannis Kaleidosmoker Andriopoulos (fans), Mikael Ödesjö, Jenny Puertas, Tobias Petterson ![]() ![]() Agusa 2018 - Jeppe Juul, Mikael Ödesjö, Jenny Puertas, Tobias Petterson, Tim Wallander ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
Oficiální stránky: https://agusaband.bandcamp.com/ https://www.facebook.com/agusaband |
|
|
|
...a vzkaz autorovi! |