|
Cairo (Káhira) je symfonická progresivní kapela pocházející ze San Francisca ve Spojených státech.
Na počátku 90. let, v roce 1993, se klávesista Mark Robertson a bubeník Jeff Brockman spojili v San Francisku za
účelem vydání originální hudby stylu Progressive Rock v duchu průkopníků 70. let. Krátce poté, co se připojil kytarista
Alec Fuhrman, pak společně rekrutovali zpěváka Breta Douglase a Cairo se zrodili. Členové Fuhrman a Robertson také hráli
v kapele Christmas, která působila v 70. letech. Po představení dvou demo skladeb, které upoutaly pozornost labelu Magna Carta, s nimi tento štítek podepsal smlouvu a v roce 1994 s basisrou Robem Fordycem ve svém domácím studiu Cairo West Studios v Marin County v Kalifornii Cairo nahráli a vydali své debutové bezejmenné album "Cairo", které kritici dobře přijali díky jeho klasickému zvuku (zřetelný vliv ELP) s moderním přístupem. Album přineslo těžký zvuk kláves ovlivněný ELP a vysoké vokály, které měly podobnost s frontmanem Yes, Jonem Andersonem. Album "Cairo" se nachází někde mezi art rockem a symfonickým prog rockem, je směsicí melodické, syntezátorem inspirované hudby doprovázené bohatými hlasy tří zpěváků. Některé instrumentální úseky vycházejí po celém albu jako propracované a silné, ale celkově je materiál této americké kapely typický pro každou progresivní skupinu po roce 1990. Některé ostré klávesové výběhy a bombastické perkuse převládají v šesti skladbách, zejména ve vznešeně znějící "Ruins At Avalon's Gate", 22-minutovém finále, které spojuje všechny instrumentální prvky Cairo do nejpřívětivější části alba. Jako většina progresivní hudby, i zde mají syntezátory a další doprovodné klávesy naprostý precedens, ale zdá se, že albu trochu chybí pevnost a nevytváří žádnou jedinečnou kvalifikaci s ohledem na svůj žánr. Deska přinesla silný a energický progresivní rock s fascinujícími bombastickými klávesami, agresivními kytarami, skvělými sóly a dynamickým vokálem. Hlavní postava, klávesista Mark Robertson, musí být skvělým fanouškem Keitha Emwrsona, protože hraje s obrovskou energií a zaplňuje každou prázdnou díru těžkou klávesovou pasáži, složitá sóla a neuvěřitelná akrobacie, silně doprovázené skvělými virtuózními kytarovými riffy. Představte si ELP s Trevorem Rabinem jako hlavním kytaristou a řekněme se zpěvákem Maxem Baconem z GTR na sólové vokály a do značné míry se dostanete na předvedenou hudbu. Kapela strávila dva roky prací na své druhé nahrávce, během nichž ale Rob Fordyce opustil skupinu. Kapela se rozhodla, že jej nenahradí, ale při nahrávání alba spolupracovala s basistou Jamie Brownem. Fanoušci si nakonec museli počkat celkem čtyři roky, než kapela v roce 1998 vydala druhé album "Conflict And Dreams". Ačkoli se zvuk nahrávky výrazně nelišil od jejich debutu, projevila se zvýšená složitostí zvuku a produkce. Na svém prvním albu zněli členové Cairo jako hard-rocková/heavy metalová proggy kapela - progresivní rockové prvky byly často vnímány jako vynucené a přehnané. Ve skladbách "Conflict And Dreams" už prokázali překvapivou zralost, přičemž obě strany jejich pozadí jsou nyní pevně integrovány. Byly také vyřešeny problémy ve strukturách písní. Skladba "Angels And Rage" je model dynamické, nelineární progresivní rockové písně. Její sbor je skvělým kouskem stadionového rock-meets-prog rocku s vlivem Boston, Journey a Dream Theater, které přijdou na mysl, když člověk poslouchá silný hlas Breta Douglase. Dalším vrcholem tohoto alba je 17-minutová skladba "Western Desert", působivá přehlídka, kde klávesista Mark Robertson a kytarista Alec Fuhrman hrají jakoby hru přetahování lanem a střídavě míchají skladbu směrem k Yes a EL&P, kteří vyhráli bitvu ve skvělém finále. Robertson vrhá další epizody varhan a klavíru inspirované Emersonem do písní "Then You Were Gone" a "Valley Of The Shadow", které často znějí jako hard rockově zbarvené přepracování "Karn Evil 9, First Impression: Part I" z 90. let - vzrušující a slavně pompézní, až do neuspokojivého finále. Hudba je pevně napsána a předváděna. Vzhledem k tomu, že bezdůvodné momenty virtuozity jsou nedílnou součástí žánru, mají tu výhodu, že zde zapadají do hudby. "Conflict And Dreams" zůstávají nejlepším Cairo úsilím a navzdory nedostatku originality je jedním z velmi dobrých progrockových alb 90. let. Recenze alba se různí v tom, která kapela měla největší vliv na Cairo během této fáze, některé uváděly GENESIS, jiné YES a některé dokonce zmiňují ASIA nebo UK a SAGA, ale pokud existuje něco, v čem jsou všechny názory shodné, je zřetelný vliv kláves orientovaných na ELP, i když s jistou hranou Neo Progu. V roce 2000 kytarista Alec Fuhrman opustil kapelu, ale kapela i nadále nahrávala, když se náhradou stal kytarista a zpěvák Luis Maldonado. O tři roky později na úsvitu nového století, v červnu 2001 vydali Cairo své třetí album s názvem "Time Of Legends", tentokrát s jiným zvukem více orientovaným na hudbu Ambient, ale stále s reminiscencemi ELP. Třetí nahrávka progresivního rockového tria Cairo by mělo poskytnout hromadu zábavy pro ty, kteří si užívají vícevrstvých klávesových vynálezů ELP, Yes a mnoha legendárních britských legend canterburské scény 70. a 80. let. Na albu kapele vypomohli hostující kytarista Brian Hutchinson, basista Johna Evanse a další, protože modus operandi sestavy se skládá z nezapomenutelně melodických pasáží smíchaných s textovými syntetickými zvukovými plochami klávesisty Marka Robertsona, nadnesenými vokály Breta Douglasa a polyrytmickými výplněmi bubeníka Jeffa Brockmana a disciplinované rytmické struktury. Celkově hudebníci vyjadřují průzračné melodie, překypující chytře uspořádanými motivy a účelnými sóly mezi množstvím dobře umístěných breaků a akordů se sérií působících opusů a lyricky bohatých témat. Vkusná směsice dříve aplikovaných konceptů, které kapela proměnila v současný nebo nový zvuk a styl, tak zajišťuje poutavý zážitek z poslechu. Pokud jde o psaní písní, hlavní Cairo trio Robertson, bubeník Jeff Brockman a zpěvák Bret Douglas vypracují počáteční nápady, které klávesista zaznamenal v instrumentální podobě. Robertson ve svých ukázkách ponechává prostor pro sóla a různé posuny, "téměř jako symfonické aranžmá", říká. "Dívám se na to z hlediska směřování, jaké by měla symfonie nebo koncert. Kde budou vokály, nechávám prostor a zjednodušuji změny akordů tak, aby se hlavní vokály soustředily". Jakmile má načrtnuté písničky, dává pásky svým spoluhráčům. Robertson a Douglas poté spolupracují, přičemž zpěvák vypracuje texty a duo vytvoří melodické linky. "Těsně před nahráváním zkoušíme věci ve třech," říká Mark. Cairo také předvedli svůj materiál na různých kompilačních a tributních albech prog rockového labelu Magna Carta. Na tributu Pink Floyd "The Moon Revisited" z roku 1995 si zahráli skladbu "Speak to Me / Breathe", na tributu Genesis "Supper's Ready" (1995) píseň "Squonk" a na tributu Yes "Tales From Yesterday" (1995) skladbu "South Side Of The Sky".
Takže pokud jste fanoušky progresivní hudby 70. let s nádechem Neo Prog a různých dalších žánrů, je CAIRO jistě dobrou volbou k poslechu. Cairo byli bezpochyby nejlepším počinem na labelu Magna Carta a také jednou z lepších prog-metalových kapel 90. let obecně, možná dokonce i mezi těmi nejlepšími prog kapelami celé této dekády. Cairo byla prostě velmi působivá americká kapela, která si vzala to nejlepší z klasického progresivního rocku, neo-progu a dokonce velkoryse využívala progresivní metal. |
Členové: Mark Robertson - Keyboards, Synthesizer, Hammond Organ, Grand Piano Jeff Brockman - Drums, Percussion, Electronic Percussion Bret Douglas - Lead Vocals |
Bývalí členové: Luis Maldonado - Guitars (2001) Alec Fuhrman - Guitars, Vocals (1994-1998) Jamie Browne - Bass (1998) Rob Fordyce - Bass, Vocals (1994-1995) Jesse Bradman - Vocals (1998) |
(celým jménem Luis Carlos Maldonado) (Narozen ***, Los Angeles, California, United States) Keyboards, Rhythm & Lead Guitar Luis C. Maldonado je americký hudebník, spisovatel a performer z Los Angeles. Je kytaristou 2xkrát oceněné skupiny Train. Luis spolupracoval s umělci jako Glenn Hughes, Lisa Marie Presley, UFO, Bigelf, John Waite a Into the Presence. Byl představen v magazínech Guitar Player, Vintage Guitar Magazine a mnoha TV vystoupeních. Nadále přispívá k nahrávkám umělců jako skladatel, aranžér a studiový hráč. Celá jeho rodina je tvořena hudebníky, tři z jeho čtyř bratrů studovali klasickou kytaru. Vyrůstali v orchestru od útlého věku a studovali klasickou kytaru. Luis zahájil svou cestu v hudebním průmyslu v 19 letech v Bay oblasti s nahrávkami od Shrapnel Mikea Varneyho, což mu umožnilo spolupracovat s umělci jako Michael Schenker, Artension, UFO (album "Sharks", 2000), Cairo, John Waite, Glenn Hughes a dalšími. Dělá studiově pro Mikea Varneyho ve Shrapnel Records. Mike miluje objevování nových talentů jako jsou Yngwie Malmsteen, nebo Paul Gilbert. Luis přesunil do Bay Area a matka mu řekla: "Nějaký chlap jménem Mike tě hledá". Tak u začal hrát na kytaru, dělat záložní vokály a zvukařství. Takto se dostal ke spolu práci s UFO a při nahrávání s Michaelem Schenkerem. Nakonec hrál na klávesnici a kytaru na turné s UFO s Uli Rothem. John Waite byl na tom turné a také s nim si zahrál. Všechno bylo velmi přirozené a organické, když se o pár let později setkal s Glennem Hughesem. Mike jej díky UFO dostal do pozornosti a prostě to pokračovalo. Psal s Johnem osm let a nakonec udělal album s Glennem a spoustou dalších. V roce 1998 spolupracoval s popovým umělcem na Columbia Records, který otevíral pro Train. Nikdy neprováděl zvukové zkoušky, takže zpíval, hrál Led Zeppelin a všechny druhy zvláštních věcí. Pat Monahan, zpěvák z Train, přišel a zeptal se: "Kamaráde! Odkud jsi spadl!?" On mu řekl o spolupráci s Glennem Hughesem, UFO a Johnem Waiteem. a Pat se zeptal: "Chceš skládat?" Napsali několik písní a skončili nahráváním jeho sólové desky. V průběhu let zůstal s kluky, i když vytvořil album s jeho kapelou Into The Presence. Pořád hrál s mnoha lidmi, včetně Lisy Marie Presley a Bigelf, což byla velká věc. Jednoho dne Pat zavolal a požádal Luise, aby se připojil na plný úvazek. Zůstali jsme přáteli profesionálně i osobně. Každý ve skupině je jako velká rodina. Jeho bratr Hector hraje také ve skupině, takže to byl logický krok. Pat opravdu nechává každého zářit. Train je plný skvělé hudby a inspirace. Aktuální album Train "A Girl, A Bottle, A Boat" je plné nezapomenutelného popu a jeho chytrých kytarových riffů. |
(Narozen ***, Petaluma, California, United States) Guitars, Vocals Alec Fuhrman je americký hudebník, kytarista Nouveau Flamenco ze severní Kalifornie, který se specializuje na vytváření krásně romantické a slavnostní hudby pro vaši svatbu nebo zvláštní událost. Je to zkušený a profesionální hráč se širokým repertoárem populárních písní, španělské a klasické hudby, jehož personalizované programy zdůrazňují náladu, kterou si přejete, skladby, které chcete slyšet. Jeho život s kytaru se začal již ve věku 6 let, kdy byl ovlivněn The Beatles, v 11 letetech k tomu přidal hru na trubku a bicí. Své první představení odehrál s Hofbrau v Morro Bay Ca ve věku 12 let. Ve 13 letech se naučil se hrát na banjo a Dueling Banjos byli v tomto roce jeho jedničkou. Ve 14 letech vyhrál soutěž veletrhu talentů v Monterey County na kytaru a banjo. V 16 letech se připojil ke své první rokenrolové kapele, se kterou zkoušeli v San Quentinu. Tam se v 17 letech seznámil v San Quentinu s Johnym Cashem, kterého si pamatuje jako velkého muže celého v černém. Na klasickou kytaru začal hrát ve věku 18 let. Ve svých 20 odehrál už 127 koncertů R & R. Ve 25 letech procestoval západní USA, když otevíval vystoupení pro Johny Wintera. V roce 1994 se spolupodílel na založení progresivní rockové kapely CAIRO. Ještě jako člen kapely se v roce 1996 díky kapele Gipsy Kings zamiloval do kytary Flamenco, načež v roce 1998 kapelu Cairo opustil. Sólově začal hrát v roce 2000 už jako kytarista Nouveau Flamenco a v roce 2002 nahrál první z jeho čtyř sólových Flamenco CD. Od té doby pokračuje v nahrávání a sólovém vystupování. |
(Narozen ***, Novato, California, United States) Bass Jamie je americký hudebník, hráč na basovou kytaru a zpěvák. Působil v progressive rockové kapele Cairo. Jamie Brown je také vlastníkem Media Music Studio a hudební školy. Jamie pracuje jako hudební producent a inženýr, učitel hry na kytaru a na basovou kytaru a hlasový kouč. Jamieho opravdovou láskou a tréninkem je multiinstrumentalista, elektrická kytara. Poté, co hrál, nahrával a cestoval s několika kapelami včetně Cairo, našel novou vášeň ve výuce studentů. V letech 1991 až 2015 pracoval jako studiový hráč, když poskytoval svoji hru na baskytaru a zpěv. Během té doby od roku 1999 do roku 2013 hrál s Taintedlove. V roce 2015 pracoval jako basista a zpěvák s kapelami Hardline, Cairo, na sólovém projektu Joshe Ramose nebo na albu dua Ramos/Hugo. K tomu přibyla ještě spolupráce s Mustache Harbor. Jako autor se spolupodílel na novém albu Jeffa Watsona. |
(Narozen ***, United States) Bass, Vocals Rob Fordyce je baskytarista, který vyrůstal v multidimenzionální hudební komunitě oblasti Bay Area. Měl možnost si zahrát s Lennym Williamsem (Tower of Power), Johnem Hartmanem (Doobie Brothers), Big Brother and the Holding Company, Gregem "Gigi" Gonawayem (Mariah Carey & Greg Johnson), Tal Morrisem (Huey Lewis, CCR), &If Walls Could Talk), skupinami The Ring, Cairo (na jejich prvním albu), Del So Band, spolu s mnoha dalšími. Robův skutečný tah rytmu byl patrný už mladém věku, když s rodiči chodil na koncerty "bubnů z nádobí" s kamarádem z dětství, až jeho matka řekla: "uhm... ano, ale ne "na bicí soupravu", a tak přešel k base. Rob doopravdy začal hrát na basu v 6. třídě, většinou z nutnosti, když školní jazzová kapela potřebovala basistu a jeho pronásledovaly eskapády, choreografie tanečních pohybů se stojatou basou. Za léta hraní se objevil v řadě projektů, jedním z prvních byl Peer Pressure, mod-esque punk-jam band, který zněl jako "The Jam" a "The Who". Pak Free Verse nechal Fordyce nahrát basy u skladeb s vlivem Genesis/Yes, tento žánr Robovi zamlouval. Je členem kapely The Ring - heavy a spletité Prog Rock kapely, více než 20 let. Spolupracoval s Big Brother and the Holding Company, New World, The Connection, Cairo a If Walls Could Talk. V současné době vyučuje na hudebním programu Crossroads, kromě koncertování s PTI, Donna D’acuti, Fuzzy Slippers a Michaelem Aragonem. Pracuje jako studiový hráč při nahrávání a jeho basy lze slyšet na mnoha albech. Rob rád hraje i pro živé publikum, když přináší svým hraním a zpěvem zábavnou, pozitivní a kreativní energii. "Rád ženu rytmuss a sleduji pohyb v místnosti," říká. Hraje na 6-strunnou elektrickou, bezpražcovou a elektrickou stand up basu. Rob v současné době vyučuje i soukromé lekce hry na basu. V roce 2020 nahrával jako člen kapely Pardon The Interruption, kterou tvoří David Noble (guitar/vocals), Jamison Smeltz (tenor sax), Rob Hooper (drums), Rob Fordyce (bass/vocals) a Luis Carbo (percussion). EP deska se jmenuje "Trouble In Paradox" a vyšla 13. listopadu 2020 pod labelem Disc Makers. |
(Narozen ***, United States) Vocals Jesse je americký zpěvák, klávesista, skladatel a producent, který hrál a/nebo nahrával s mnoha kapelami včetně Eddie Money, Night Ranger (1988-1989), UFO ("Sharks", 2002), The Electric Chair, Aldo Nova, Jesse's Powertrip, Rock Justice, Poison (live 1993-1994), Winterland the Band (2014-dosud), Le Mans (1985-1986), Innocent a Saints & Sinners. Zahrál si na klávesy na CD Michaela Schenkera z roku 1998 "The Unforgiven". Zpíval rovněž na sólových projektech pro Richieho Kotzena, Martyho Friedmana (1996), Joey Tafolly (1991) a Jeffa Watsona. Vystupuje rovněž v duu Jesse & Paula. |
Studiové desky: 2001 Time Of Legends 1998 Conflict And Dreams 1994 Cairo |
Ostatní nahrávky: 2015 Double Feature |
Skupina: Bret Douglas - Lead & Backing Vocals (06) Mark Robertson - Keyboards Jeff Brockman - Drums, Keyboards (05) Hosté: Brian Hutchinson - Guitars (01,02,04,06) Luis Maldonado - Guitars (01,02,04,06), Backing Vocals (06) John Evans - Bass Patrick Joseph Maloney - Backing Vocals (06) |
Time Of Legends Vyšlo 2001, Magna Carta, MA-9044-2 (US) Seznam skladeb: 01. Underground (Brett Douglas / Mark Robertson) (8:06) 02. The Prophecy (Jeff Brockman / Brett Douglas / Mark Robertson) (10:15) 03. Scottish Highland (Mark Robertson) (2:39) 04. You Are The One (Brett Douglas / Mark Robertson) (5:44) 05. Cosmic Approach (Jeff Brockman) (4:20) 06. Coming Home (Jeff Brockman / Brett Douglas / Mark Robertson) (7:08) 07. The Fuse (Mark Robertson) (9:02) Total Time: (47:04) Producer, Engineer, Mixed: Jeff Brockman, Mark Robertson |
Skupina: Alec Fuhrman - Guitars, Vocals Jeff Brockman - Drums Bret Douglas - Lead Vocals Mark Robertson - Synthesizer, Hammond Organ, Grand Piano, Vocals Jamie Browne - Bass Guitar Hosté: Jesse Bradman - Backing Vocals Luis Maldonado - Backing Vocals |
Conflict And Dreams Vyšlo 20. ledna 1998, Magna Carta, MA-9012-2 (US) Seznam skladeb: 01. Angels And Rage (Jeff Brockman / Brett Douglas / Alec Fuhrman / Mark Robertson) (10:23) 02. Corridors (Brett Douglas / Alec Fuhrman / Mark Robertson) (11:56) 03. Western Desert (Jeff Brockman / Brett Douglas / Alec Fuhrman / Mark Robertson) (17:08) 04. Image (Mark Robertson) (1:25) 05. Then You Were Gone (Jeff Brockman / Brett Douglas / Alec Fuhrman / Mark Robertson) (8:25) 06. Valley Of The Shadow (Jeff Brockman / Brett Douglas / Alec Fuhrman / Mark Robertson) (Roncevalle) (15:52) Total Time: (65:09) Recorded and Mixed at Cairo Wesr Studios, Marin County, California Lyrics: Bret Douglas Produced: Mark Robertson, Jeff Brockman, Alec Fuhrman Engineered and Mixed: Mark Robertson, Jeff Brockman, Alec Fuhrman Arrangements: Mark Robertson, Jeff Brockman, Alec Fuhrman Mastered: Ken Lee mastering, Oakland, California Design, Computer Artwork: Jeff Brockman Photography: Paul Margolies Layout: 4D Advertising, Rochester New York |
Skupina: Mark Robertson - Keyboards, Synthesizer, Hammond Organ, Grand Piano Jeff Brockman - Drums, E-Percussion Alec Fuhrman - Guitars, Vocals Bret Douglas - Lead Vocals Rob Fordyce - Bass, Vocals Hosté: |
Cairo Vyšlo 1. ledna 1994, Magna Carta, MA-1081-2 (US) 1994, Roadrunner Records, RR 8958 2 (Europe) Seznam skladeb: 01. Conception (Jeff Brockman/Mark Robertson) (2:10) 02. Season Of The Heart (Jeff Brockman / Brett Douglas / Alec Fuhrman / Mark Robertson) (10:13) 03. Silent Winter (Jeff Brockman / Brett Douglas / Alec Fuhrman / Mark Robertson) (8:25) 04. Between The Lines (Jeff Brockman / Brett Douglas / Mark Robertson) (9:25) 05. World Divided (Jeff Brockman / Brett Douglas / Mark Robertson) (10:16) 06. Ruins At Avalon's Gate (Brett Douglas / Mark Robertson) (22:35) Total Time: (63:04) Recorded and Mixed at Cairo West Studios, Marin County, California Engineered: Jeff Brockman Assisted: Mark Robertson Mixed: Jeff Brockman, Mark Robertson and Alec Fuhrman Arrangements: Mark Robertson, Jeff Brockman, Alec Fuhrman and Rob Fordyce Mastered at Rocket Lab, San Francisco, California Computer Artwork Designed and Produced: Jeff Brockman Layout: 4D Advertising, Rochester, New York |
Skupina: podle originálních alb Hosté: |
Double Feature Vyšlo 15. září 2015, Magna Carta, MA-2003-2 (USA/Canada) Seznam skladeb: Cairo - Disc 1 01. Conception (2:10) 02. Season Of The Heart (10:13) 03. Silent Winter (8:25) 04. Between The Lines (9:25) 05. World Divided (10:16) 06. Ruins At Avalon's Gate (22:35) Conflict And Dreams - Disc 2 01. Angels And Rage (10:23) 02. Corridors (11:56) 03. Western Desert (17:08) 04. Imagee (1:25) 05. Then You Were Gone (8:25) 06. Valley Of The Shadow (15:52) Total Time (45:24) |
Jeff Brockman, Alec Fuhrman, Mark Robertson mixing "Conflict and Dreams" |
Oficiální stránky: https://cairomc.bandcamp.com/ http://www.markrobertsonmusic.com/ |
|
mbrezny@centrum.cz© ...a vzkaz autorovi!© |