U zrodu celého projektu stál Jim Matheos. Ve studiu se sešli ve Spojených státech na počátku června 2002 k nahrávání
alba, které bylo plánováno k vydání na labelu Inside Out Music na konec října nebo počátkem listopadu. Jim Matheos
původně zamýšlel vytvořit progresivní metalovou superskupinu zatímco Fates Warning měli dočasnou pauzu. Proto angažoval
tehdejšího bubeníka Dream Theater Mike Portnoye ke svému projektu. Původně tento projekt jako vedlejší navrhli bubeník
Mike Portnoy (Dream Theatre) a kytarista Jim Matheos (Warning Fates Warning). S oběma skupinami sdílejícími podobnou
hudební DNA a hrajícími progresivně ovlivněné heavy metal, se předpokládalo, že společný projekt bude znít jako
předvídatelný. Ale pak se věci změnily, když se Matheos Matheos se dotázal klávesisty Kevina Moore, zda by nepřispěl
přidáním kláves k hudbě, kterou napsal. Moore byl původním členem Dream Theatre a před několika lety odešel za rozhořčených
okolností. Zjevně došlo ke střetu hudebních rozdílů v kapele, takže bylo překvapivé, že Moore souhlasil s připojením k O.S.I.,
když věděl, že bubeníkem bude jeden z jeho bývalých spoluhráčů, od nichž odešel. Trio se přesto pustilo do práce na hudbě
a pak se věci staly ještě zajímavější. Matheos a Portnoy cítili, že rozvíjející se hudba potřebuje silného zpěváka, a krátce
vyzkoušeli Daniela Gildenlowa z Pain of Salvation, další z předních ligových skupin progresivního metalu. Bylo zvažováno
mnoho zpěváků k účasti na albu, Matheos a Portnoy dokonce uvažovali, že vystoupí pokaždé jiný zpěvák v jednotlivých skladbách.
Daniel Gildenlöw z Pain Of Salvation sice napsal některé vokální melodie a texty, ale účastí na projektu se vzdal a odešel.
Projekt pokračoval bez Daniela Gildenlowa, to způsobilo jisté komplikace, ale zbylí hudebníci začali psát, aranžovat a nahrávat.
Myšlenka byla poté tiše upuštěna, když Moore oznámil, že sám nazpívá vokály. Moore nakonec realizoval většinu vokálů a napsal
i většinu textů, ale místy také vzal doposud psaný demo materiál a úplně jej přetvořil, změnil strukturu skladeb a přidal vokály.
Takže konečný výsledek byl mnohem více ezoterický a elektronický, než se původně předpokládalo. Těžké kytarové riffy byly stále
dominantní částí zvuku, ale Moore se vyhnul použití tradičních zvuků z kláves a místo toho vytvořil zvukové krajiny a vzorky,
které propůjčily hudbě mnohem více ambientní a atmosférickou atmosféru. Matheos se pak rozhodl věnovat tomuto novému směru,
který má blíže k Chroma Key než ke standardnímu progresivnímu metalu i přes jeho a Portnoyovy originální hudební nápady.
Matheos k němu přilnul a přijal podobný přístup ke svému kytarovému zvuku, experimentoval s různými efekty a zvuk O.S.I.
se postupně zformoval.
Steven Wilson z Porcupine Tree pak napsal text a vokál pouze k jediné skladbě. Baskytarista Sean Malone (Cynic, Gordian Knot)
se ujal nahrávání basy, ale bylo s ním počítáno jako s hostujícím muzikantem, protože jeho budoucí plány znamenaly, že by se
nebyl schopen připojit k Matheosovi, Mooremu a Portnoyovi jako součást při nahrávácích frekvencích.
Nahrávání pak probíhalo v Carriage House Studios ve Stamfordu ve státě Connecticut od 2.června
do 9. července 2002, pod vedením držitele Grammy hudebmního inženýra Phila Magnottiho. Matheos, Moore a Portnoy tvoří jádro
skupiny, Moore pak nahrává většinu sólových zpěvů, ale na debut "Office Of Strategic Influence" si pozvali i speciální hosty
zpěváky. Dvě skladby ozdobil Steven Wilson z Porcupine Tree svým zpěvem. Posluchači mohli očekávat od nového seskupení jenom
překvapení. Jak tvrdí Portnoy, hudební řeči projektu nebudou žádní "Fates Warning, Dream Theater nebo Chroma Key." Písně se
silným vlivem progresivního metalu byly většinou napsány Matheosem, zatímco Moore měl větší vliv na vokální linky. Portnoy
vypomohl menšími návrhy, ale nezúčastnil se samotného psaní alba.
V roce 2009 pak Portnoy uvedl, že jej nebavila práce s bývalým kolegou z Dream Theater Moorem, když jej popisoval jako "velmi
depresivního a tvrdohlavého". Dokonce obvinil Mooreho, že jeho způsoby práce nejsou příliš příznivé pro spolupráci" a jsou až
frustrující. Kevin Moore a Jim Mattheos již opustili studio Carriage House 17. srpna 2002, kde Phil Magnotti, jenž dříve mixoval
mnoho věcí Fates Warning, začíná mixovat album. To trvalo až do 25. srpna 2002, kdy bylo dokončeno a Kevin zkompletoval ještě
video materiál, který bude představen na speciálním vydaném CD (hudební video a dokumentážní stopáž) a dodělá snad dvě bonusové
skladby pro rozšířené CD, v limitované edici 2CD s druhým CD obsahujícím video a bonusové skladby. Skupina, nyní známá jako OSI,
vydala album "Office Of Strategic Influence" 17. února 2003 u InsideOut Music. Moore si
vybral jméno skupiny a název alba, s odkazem na Office of Strategic Influence, což byl úřad vytvořený vládou USA po útocích
11. září pro šíření propagandy. Album bylo recenzenty dobře přjato. Kritici chválili muzikantství a skutečnost, že album se
výrazně lišilo od mateřských skupin jejich členů.
Matheos a Moore neplánovali udělat další OSI album a vrátili se ke svých vlastním kapelám
hned po dokončení alba. V roce 2005 ale oba měli volné místo ve svých plánech a tak si o tři roky později chtěli společný
zážitek znovu užít, rozhodli se nahrát následovníka prvního alba. Portnoy původně řekl Matheosovi a Mooremu, že si nepřeje
hrát na bicí na albu, ale přesvědčili jej, aby nahrál bicí jako hostující hráč. Portnoy byl méně ochotný, což ale nepřekvapuje,
neboť je to druh muzikanta, který trvá na tom, aby vše ovládal. Joey Vera (Fates Warning) pak nahrál basové linky alba. Bicí
pro druhé album byly zaznamenány 18.-20. listopadu 2005 v Carriage House Studios v Connecticutu, zatímco mixování proběhlo
následující měsíc. Album "Free" bylo vydáno 24. dubna 2006 a bylo přijímáno obecně s
pozitivními recenzemi. Kritici si všimli, že album bylo temnější byly více klávesově zaměřené než debut skupiny. EP "re: free",
které představilo remixy tří skladeb z "Free", bylo vydáno 24. října 2006. Kapela se snažila udělat turné na podporu alba, ale
realizace živého vystoupení se neuskutečnila. "Realita toho, jakým způsobem bychom mohli... a prezentovali tak, jak bychom
si přáli..., to by stálo příliš mnoho peněz pro naše fanoušky právě teď," řekl Matheos v roce 2009. V roce 2010 pak Jim
oznámil, že projekt OSI zůstane pouze studiovým projektem "až do odvolání".
Album "Free" zaznamenalo mírný posun v celkovém zvuku, odstartovalo známé kytarové riffy v úvodních stopách, ale pak se přesunulo
k introspektivnějšímu pocitu uprostřed alba. Texty se zdají být více osobní a v méně náznacích protispolitické, hudba je plná
melancholie s písněmi jako "Home Was Good". Zjevně metalová stránka věcí byla pomalu a nepostřehnutelně odsunuta a dokonce
i kytarová sóla dostávají elektronické zpracování, aby zněly neobvykle.
Složení kapely na desce "Free" je následující:
Jim Matheos - guitars, keyboards and programming
Kevin Moore - vocals, keyboards and programming
Mike Portnoy - acoustic drums
Joey Vera - bass na "Sure You Will", "Free", "All Gone Now", "Bigger Wave", "Kicking".
V září 2008 Kevin Moore uvedl aktuální informaci na stránkách Chroma Key, že on a
Matheos pracují na třetím albu OSI již několik měsíců, které bude hotovo "během několika měsíců, pomalu, ale určitě." Moore
později prohlásil, že u OSI, on a Matheos "obvykle improvizují. Nikdy jsme nevěděli, jestli budeme dělat další OSI nahrávku,
nikdy jsme se na tom nedohodli. Nevzpomínám si, že by kdy souhlasil, že začneme novou, doopravdy. Ale Jim mi pošle nápad nebo
něco a začali jsme o tom hovořit." Album "Blood" bylo napsáno a nahráno stejným způsobem
jako prvních dvě alba OSI. Matheos a Moore společně pracovali na albu na dálku, kdy především prostřednictvím e-mailu si
navzájem posílali soubory. Matheos posílal Kevinu Mooreovi hudební nápady, "jen kytarové riffy k dopracování, téměř dokončené
skladby," řekl Moore. "Tak jsem si říkal, co mohu dodělat, tak jsem si s tím pohrával, dokončoval texty a přidal refrén,
upravil to, přidal nějaké vokály a poslat mu to zpátky."
"Snažili jsme se i nadále získat nové hlasy spojené s albem," vysvětloval Matheos, jako veký fanoušek Porcupine Tree,
když pátral po obsazení na "Blood", zeptal se také bubeníka Porcupine Tree Gavina Harrisona, zda by jim nenahrál na bicí na
album. Harrison měl naplánovánu pauzu ve čtvrtém čtvrtletí roku 2008, a tak souhlasil s prací na albu. Nikdy se nesetkal
s Matheosem a Moorem, nahrávání bicích realizoval ve svém nahrávacím studiu v Anglii a vyměňoval s nimi soubory přes Internet.
Možná, že Harrison lépe vyhovoval tomu, co bylo potřeba ve způsobu bicích jak se hudba O.S.I. dále vyvíjela. Většina písní byla
zaslána Harrisonovi s naprogramovanými bicími. "Z větší části jsme mu říkali, aby se nevzdaloval od naprogramovaných bicích,
do značné míry dostal volnou ruku, aby přišel s jeho vlastními nápady a on to také udělal. Až tak hodně, že jejich užití dostalo
jiný směr", říkal Moore. "Byla tam pravděpodobně alespoň jedna píseň, možná dvě, kde jsme si řekli, že bychom byli rádi,
pokud by se držel co nejblíže k naprogramovaným bicím, ale on měl spoustu připomínek, což se stalo".
Matheos a Moore byli nakonec "velmi šťastní" s prací Harrisona na albu "Blood" a doufali, že se s ním budou spolupracovat
i na dalším albu OSI. Navíc poprvé Matheos nahrál i basové linky alba místo toho, aby hledali nějakého hostujícího basistu.
Matheos pak požádal zpěváka a kytaristu Opeth Mikaela Akerfeldta, aby napsal texty a nazpíval vokály na jednu skladbu, z níž
se pak stala skladba "Stockholm". Matheos a Moore mu poslali stopy, na kterých by mohl pracovat, a on jim poslal zpět hrubý
mix svých vokálů. "Byli jsme s tím velmi spokojeni," řekl Moore. "Nechtěli jsme dělat žádné revize nebo jej požádat
o změny, jak jsme předpokládali, že ... Byl to jiný přístup, než bychom to nechali jen tak, bylo to v tom velmi osvěžující.
To je důvod, proč jsme chtěli získat někoho jiného a nechat nazpívat vokály na albu". Tim Bowness z no-Man napsal texty
a dělal vokály ke skladbě "No Celebrations", která pak vyšla jako bonusová skladba. Album "Blood" bylo vydáno 27. dubna 2009
v Evropě a 19. května v Severní Americe a dostalo celkem pozitivní recenze. Andrew Reilly z Madeloud řekl, že "s Blood oba
dva konečně našli své stylistické fúze, jak první dva disky naznačily" a chválil rovněž Harrisonovo bubnování.
Dne 24. 3. 2011 se objevila zpráva, že Gavin Harrison z Porcupine Tree právě skládá bicí
stopy pro několik nových písní OSI z dalšího alba skupiny, které je naplánované k vydání v létě 2011. Jim a Kevin i nadále
píší a nahrávají nový materiál pro čtvrté album OSI, jejich první u Metal Blade Records. Veškeré nahrávání s výjimkou bicích
realizovali Moore a Matheos ve svých domácích studiích a bicí byly zaznamenány doma u Harrisona v Londýně. Závěrečné míchání
stejně jako některé další úpravy a aranžmá byly dokončeny v červenci 2011 v městečku Jamaica, Iowa, kde kapela spolu s mixážním
technikem Matt Sepanic na farmě Sound Farm Studio and Recording Environment upravovala nahrávky. Masteringu se ujal známý inženýr
Roger Siebel. Desku produkují Moore a Matheos. Čtvrté album OSI se jmenuje "Fire Make Thunder"
a vyšlo oficiálně 27. března 2012 u labelu Blade Records Metal.
O současném stavu O.S.I. nabídl spoluzakladatel a kytarista Jim Matheos v rozhovoru z června 2016 následující citát o možnosti
budoucího alba: "Ne, jak jsem právě řekl, je to stejná situace s Johnem. Kevin a já jsme oba dva zaneprázdněni jinými věcmi.
Věřím, že Kevin právě teď experimentuje a pracuje na nějakém materiálu Chroma Key, takže kdo ví... V budoucnu bych to rád dělal,
a pokud se to stane, bude to skvělé, ale teď nemáme žádné plány. Hlavní pozornost minimálně po zbytek tohoto roku a pravděpodobně
příští rok bude Fates Warning."
Jim Matheos, zakládající kytarista z legendárních progresivních metalistů Fates Warning, oznámil vydání debutového alba jeho
nového ambientního instrumentalního rockového projektu Tuesday The Sky. Vydání prvního plnohodnotného alba "Drift"
je plánováno dne 30. června 2017, a rozšuřuje hranice jeho zvukových možností ještě dál. Album "Drift", které vznikalo během pauz
u Fates Warning během dokončování jejich "Theories Of Flight" a začátkem turné, které umožnilo Matheosovi prozkoumat určitý typ
atmosférické a instrumentální hudby, jakou byste od něj nečekali. Sám Matheos k tomu poznamenává: "V tomto druhu hudby se
jedná hodně o vytvoření nálady a nechat ji plynout a rozvíjet po dlouhou dobu, na rozdíl od více frenetického formátu většiny
progresivní hudby." Jim sbíral podněty od umělců jako Brian Eno, Boards Of Canada, Sigur Ros a Explosions In The Sky,
zkoumal expanzivní instrumentaci a ambientní electroniku, stejně jako i některé z nejkolosálnějších riffů, které kdy
vyprodukoval.

Na albu se představil hostující bubeník Lloyd Hanney z GOD IS AN ASTRONAUT poskytující rytmické zázemí, které je zároveň
poutavé, přesné anebo zdrženlivé, pokud je to nutné. Dalším hostem je dlouholetý kolega a spolupracovník, bývalý člen
DREAM THEATER, Kevin Moore, který přidal klávesy ve dvou skladbách a jako poslední je zpěvačka Anna-Lynne Williams
(TRESPASSERS WILLIAM, LOTTE KESTNER), jež skladbám dodává éterický vokál (a bezeslovný) u některých kousků. Jaká je
budoucnost tohoto projektu a zda třeba někdy vyrazí na turné, to se teprve uvidí. Matheos k tomu dodal: "Byla to
výzva realizovat tento projekt, ale je to zajímavý nápad a znovu bych o něm alespoň uvažoval v případě, že by o něj
byl dostatečný zájem." Jisté je jen to, že debut TUESDAY THE SKY je odvážný, statečný, kreativní a koneckonců
i úspěšné album jednoho z nejvíce podceňovaných rockových hudebníků.
|