(Narozen 6. června 1946 v Bostonu) Basses and Chapman Stick
Spolupracoval: Liquid Trio Experiment, Liquid Tension Experiment, California Guitar Trio, Peter Gabriel, Stick Men, Tony Levin, Alice
Cooper, Anderson Bruford Wakeman Howe, Andy Summers, Bruford Levin Upper Extremitie, King Crimson, L'Image, ProjeKct Four, ProjeKct One,
ProjeKct Six, Spin 1ne 2wo, Yes Aha, the Attack of the Green Slime Beast, Claudio Baglioni (live), Paul Simon (live)
Basový virtuos Tony Levin se narodil v Bostonu a na jeho předměstí Brooklyn vyrůstal. K hudbě se dostal relativně pozdě, když v deseti
letech se začal učit na kontrabas a na střední škole pak začal hrát i na tubu. První působení v kapele spadá také do doby studia na
střední škole, kdy se stal členem pochodového orchestru. S kamarády si také založil barbershopové vokální kvarteto (kvarteto zpěváků
zpívajících a capella), ale svoje působení viděl tehdy především v klasické hudbě a kontrabasu. Na kontrabas působil v mládežnickém
orchestru Greater Boston Youth Symphony Orchestra Marvina Rabina, se kterým velmi často hráli v Bílém domě pro prezidenta Johna F.
Kennedyho a jeho ženu.
Po střední škole šel Tony studovat na Eastman School of Music v Rochestru (stát New York), kde se setkal se svým rytmickým guru Stevem
Gaddem. Tvrdí se, že Steve Gadd vysvětloval Levinovi, jak by měl hrát basista, aby to šlapalo. Rozhodně uvedl Tonyho Levina do jazzové
a rockové hudby. V této době si Tony pořídil první zásadní nástroj - Fender Precision -, na který potom hrál spoustu let. Po absolvování
The Eastman School of Music sice ještě nastoupil v The Rochester Philharmonic, ale netrvalo dlouho a mladý Levin se od klasické hudby
odvrátil a naplno se začal věnovat svému milovanému jazzu a rocku.
V roce 1970 se Tony přestěhoval do New Yorku, kde se přidal spolu se Stevem Gaddem ke skupině klávesisty Dona Prestona (ex Mother Invention)
s poněkud bizarním názvem "Aha, The Attack Of The Green Slime Beast!" a začal se také věnovat kariéře nájemného muzikanta. Velmi rychle se
zapojil do tamního rušného muzikantského života. Po několika nepříliš známých deskách se v roce 1973 dostal k natáčení Lou Reedova magnum
opus "Berlin" a úspěch této desky se odrazil i ve zvýšené poptávce po službách studiových muzikantů, kteří se na desce podíleli - tedy i
po službách Tonyho Levina. Objevil se také na desce "Still Crazy After All These Years" Paula Simona. V roce 1974 se podílel na desce The
Roar of ’74 bubenického velikána Buddyho Riche, aby o rok později kompletně změnil působiště a začal hrát s Alicem Cooperem, s nímž natočil
tři desky a odjel několik turné. Působení u Coopera a Lou Reeda bylo pro Levina důležité v jednom směru - seznámil se tu s producentem
Bobem Ezrinem, který ho v roce 1977 seznámil s Petrem Gabrielem, který hledal muzikanty pro svou první sólovou desku. Od té doby se začala
psát Levinova dlouholetá spolupráce s bývalým frontmanem GENESIS Petrem Gabrielem. Od účastí na jeho prvním sólovém albu je naprostou
basovou jedničkou v Gabrielových službách a podílel se na všech deskách (vyjma soundtracku k filmu Passion: The Last Temptation of Jesus
Christ) a odjel s Peterem všechna jeho turné. Již na první desce Levin dokázal, že je schopen vyhovět Gabrielovu tíhnutí k experimentům.
Levin tu hrál na baskytaru i na tubu, po letech opět vedl barbershopové kvarteto a ukázal se jako ideální člen Gabrielovy ekipy. Na druhou
Gabrielovu desku II z roku 1978 už přichází Tony Levin s nástrojem, který se pro něj stal charakteristickým - Chapman Stick. Díky Tony
Levinovi pak začalo masivní používání tohoto nástroje, v čele jeho následovníků stojí třeba baskytarista Kajagoogoo Nick Beggs.
V roce 1978 se Levin usazuje ve Woodstocku, NY a jen tak pro zábavu zakládá dočasný soubor L’IMAGE. V následujících letech se koncentruje
především na hraní s KING CRIMSON a také s Peterem Gabrielem , na jehož albu "So" z roku 1986 poprvé použil techniku 'funk fingers'. Ta
spočívá v tom, že si na ukazovák a prostředník pravé ruky navléknete upravené bubenické paličky, s nimiž se pak hraje pomocí úderů na
struny. Koncem 80. let se Levin (mimo jiné) objevil na deskách "Strange Angels" Laurie Anderson (1989) a "Union" od Yes (1991). V roce
1984 také vydal knihu svých černobílých fotografií nazvanou „Road Photos“, které pořídil na turné s KING CRIMSON, PETEREM GABRIELEM,
PAULEM SIMONEM a mnoha dalšími.
Stejně jako Levin zahrál skvěle na prvních čtyřech deskách Petera Gabriela, které byly spíše experimentální (ale i přesto hitové),
dokázal se skvěle vypořádat s Gabrielovým obratem směrem k popu na albech "So" z roku 1986 nebo "Us" z roku 1992. Progresivní
stránka hudby totiž zůstala, a i přes popovější a líbivější melodie dostali muzikanti dostatek prostoru k výjimečným aranžím
a zcela neotřelým nástrojovým linkám. Za zmínku stojí, že během turné k albu "Us" vznikl i živý materiál vydaný později na CD
i VHS (později DVD) "Secret World Live". Jedná se o jeden z nejlepších hudebních záznamů historie, který ukazuje ve vrcholné
formě jak hlavního aktéra, tak všechny muzikanty s Tonym Levinem v čele. Poslední album Petera Gabriela s kapelou s názvem "Up"
(2002) se zase vrací zpět k temnějším a experimentálnějším kořenům z prvních alb.
Během nahrávání i následných turné s Gabrielem se také poprvé setkal s Robertem Frippem, se kterým se hodně sblížil. Toto setkání
se ukázalo jako další ze zásadních obratů pro Levinovu budoucnost. Již o 2 roky později jej toto přátelství přivedlo k práci na
Frippově sólovém albu „Exposure“ a následnému členství ve znovuzrozených KING CRIMSON. Tato sestava se ukázala, a platilo to i
pro další inkarnace King Crimson, jako tvrdší a přímočařejší než King Crimson ze sedmdesátých let. Trojlístek alb "Discipline"
(1981), "Beat" (1982) a "Three of a Perfect Pair" (1984) dokázal svojí směsicí funku, jazzu a progresivního rocku přilákat opět
hromadu fanoušků. Tony Levin tu opět prokázal (ne že by v té době ještě musel něco dokazovat), že mu nic hudebního není cizí a
že se elegantně pohybuje v jakémkoliv stylu. Když ostatně přišli King Crimson opět na scénu v polovině devadesátých let se dvěma
bubeníky a dvěma basisty, Tony Levin byl opět u toho a opět hrál významnou roli ve zvuku kapely. Na počátku milénia Tony Levin
odešel z kapely (kvůli závazkům u Petera Gabriela a u Seala), ale v poslední inkarnaci kapely z let 2007-2009 opět byl a totéž
se opakovalo i v roce 2014.
Levin mezitím stále zdokonaloval své hráčské schopnosti hrou na unikátní nástroj Chapman Stick, což je 10-12 strunné monstrum,
na které je oproti klasickým nástrojům nutno hrát údery prstů na struny a které umožňuje muzikantovi hrát oběma rukama současně.
Devadesátá léta byla pro jeho sólovou kariéru nejplodnější. Nejenom že začal natáčet své vlastní sólové desky, ale podílel se na
vzniku celé řady velmi zajímavých projektů. Tím prvním a snad i nejzdařilejším, bylo trio Bozzio/Levin/Stevens, se kterým v roce
1997 natočil skvělé album "Black Light Syndrome" a o tři roky později druhé album "Situation Dangerous" ve stejné sestavavě.
V roce 1998 založil Levin spolu s fenomenálním bubeníkem Billem Brufordem (ex YES, GENESIS, KING CRIMSON) experimentální soubor
BRUFORD LEVIN UPPER EXTREMITIES. Do party přibrali starého parťáka, kytaristu Davida Torna, s nímž už oba od roku 1987 brázdili
rocková pódia pod vlajkou kapely CLOUD ABOUT MERCURY a který je považován za jednoho z nejosobitějších kytaristů současné rockové
scény. Namísto původně zamýšleného Marka Ishama pro svůj záměr nakonec získali Chrise Bottiho, což je explozivní jazzový performer
a dynamický trumpetista, který se podílel na albech Boba Dylana, Thomase Dolbyho, Arethy Franklin, Paula Simona a nebo Stinga.
Album je nabito excelentní hráčskou virtuositou, která ovšem v tomto případě není samoúčelná a nečiní nahrávku sterilní, ani
přehnaně exhibicionistickou, ale naopak jen umocňuje hráčskou a skladatelskou potenci všech zúčastněných a jejich trochu odlišný
způsob hry posouvá celou nahrávku blíže k jazzu než k rocku. Po této stejnojmenné studivé desce následovalo živé dvojalbum "Blue
Nights", na němž najdete záznam amerického koncertního turné z konce roku 1998. Kvarteto se zde prezentuje rozsáhlými kompozicemi,
jejichž stopáž se pohybuje kolem 8 minut a deska se mimo jiné pyšní výborným zvukem, takže chvílemi zapomínáte, že jde o živý
záznam.
Dalším z podobných projektů se stali LIQUID TENSION EXPERIMENT, kde se Tony Levin dal dohromady se členy prog rockové formace DREAM
THEATER. Kytarista John Petrucci, bubeník Mike Portnoy a klávesista Jordan Rudess (tehdy ještě nečlen Dream Theater) spolu s Levinem
natočili 2 alba vrcholného instrumentálního rocku s vlivy jazzu a progresivního rocku, s dominantním zvukem kláves. Tuto spolupráci
si zopakovali ještě jednou, jen bez kytaristy Petrucciho, který měl tehdy rodinné problémy a nemohl být ve studiu.
Co se jeho sólových desek týče, vydal Levin v roce 1996 na vlastním labelu Papa Bear první samostatnou desku nazvanou "World Diary",
která je (jak již sám název napovídá) jakýmsi deníkem z jeho soukromých cest po světě. Najdete zde např. skvělou improvizaci mezi
Levinem a indickým houslistou Shankarem nebo podobnou spolupráci s keňským hudebníkem jménem Ayub Ogada. Na albu se objevuje celá
řada zajímavých hostů, jako např. hráč na japonské koto Brian Yamakoshi, Levon Minassian na doudok, Steva Gorna na bambusovou flétnu
a také bubeníci Jerry Marotta, Manu Katche a v neposlední řadě i Bill Bruford, který si zde zahrál na elektrické perkuse. Na druhou
Levinovu sólovou desku si museli jeho fanoušci počkat celé 4 roky, kdy konečně vyšlo album "Waters Of Eden".
Je to eklektické, sofistikované, instrumentální dílo, na němž Levin zúročil svou mnohaletou osobní zkušenost s progresivním rockem a art
rockem, ale také s jazzem, klasickou hudbou a world music. Levin se zde mimo jiné představil také jako hráč na cello a na albu se kromě
osvědčených spoluhráčů objevil také jeho bratr Pete Levin na klávesy, David Torn na elektrickou kytaru a nebo California Guitar Trio na
akustické kytary. Není bez zajímavosti, že desku smíchal David Bottrill (KING CRIMSON, TOOL, MUDVAYNE, PETER GABRIEL). Další album "Pieces
Of The Sun" natočil Levin ve velmi podobné sestavě a výsledkem je vysoce dynamická, intenzivní hudba, připomínajíc trochu novodobé KING
CRIMSON. Experimentální art rock s občasnými záblesky keltského folku, rocku a jazzu. V roce 2002 vyšlo živé 2CD "Double Espresso" a je
takovým výběrem toho nejlepšího z předcházejících 3 sólových desek, plus pár vybraných kousků z jeho působení u Petera Gabriela ("Dog One")
a KING CRIMSON ("Sleepless" a "Elephant Talk"). Komplet doplňují 2 cover verze, "Back In N.Y.C." od GENESIS a zeppelinovská "Black Dog".
Kompilace "Prime Cuts" z roku 2005 pak reprezentativním způsobem mapuje jeho sólovou aktivitu v průběhu 90. let. A ktuální album "Resonator"
se pohybuje někde mezi pop rockem Petera Gabriela a experimentálním rockem KING CRIMSON. Levin se zde poprvé představil také jako zpěvák,
autor textů i hudby a přestože se nedá říct, že by byl jeho vokál nějak zvlášť vzrušující, nemá se Levin rozhodně za co stydět. Jeho čistý
a melodický projev velmi dobře zapadá do celkové atmosféry a i texty jsou v obecné rovině docela dobré. V poklidném tempu se zde střídají
vlivy art rocku, jazzu, popu, rocku, world music a dokonce i hard rocku. Osvědčenou sestavu tentokrát doplnil kytarista Adrian Belew a také
rodina Levinových, která na album přispěla doprovodnými vokály. Z celkového konceptu se trochu vymyká pouze skladba "Sabre Dance", což je
trochu svérázná variace na Chačaturjanův Šavlový tanec.
Tony Levin je velmi zaneprázdněný muž. S Peterem Gabrielem jezdí jedno světové turné za druhým a v přestávkách si najde čas i na koncerty
s KING CRIMSON, i se svou vlastní sestavou Tony Levin Band. Tu aktuálně tvoří bubeník Jerry Marotta (ex Peter Gabriel), kytarista Jesse
Gress (ex Todd Rundgren) syntezátorový kouzelník Larry Fast (ex Nektar, Synergy), jehož bohatá kariéra zahrnuje spolupráci s kapelami
jako Yes, Peter Gabriel, Kate Bush, Foreigner, Meatloaf, John Denver, Barbra Streisand, Hall & Oates a nebo Randy Newman. Od roku
2014 je opět členem znovureaktivovaných Kink Crimson.
|