Badger (česky jezevec, což vysvětluje i kresbu na přebalu první desky) byla jedna z těch kapel sedmdesátých
let, kterou si sotva zapamatoval někdo další mimo okruh tvrdého jádra fanoušků Yes. Tony Kaye střídal kapely
celkem často, po účinkování na ranných albech Yes hostoval na prvním albu skupiny Flash dalšího ex-člena Yes
Petera Bankse, pak ale zformoval progresivní kapelu Badger. Kapela se zformovala v polovině roku 1972, ale kořeny kapely sahají pár let zpátky, když se Tony Kaye spojil s Davidem Fosterem, který dával dohromady materiál pro budoucí sólové album. Foster, bývalý spoluhráč Jona Andersona v The Warriors, byl poprvé představen táboru Yes tábora, když spolupracoval na skladbách "Sweet Dreams" a "Time And A Word" se zpěvákem pro druhé album. Ačkoli solové album bylo nakonec odloženo, Foster a Kaye byli v kontaktu a po Kayově odchodu z Yes a hostování u Flash se pustili do remixování a přepracování původního materiálu. Nakonec se rozhodli založit kapelu a nahrávat všechny skladby. Bubeník Roy Dyke byl rekrutován od nedávno rozpuštěných Ashton, Gardener & Dyke (později byl členem Family), který doporučil, aby kytarista Brian Parrish, který vystupoval v počinu nazvaném Parrish & Gurvitz s Adrianem Gurvitzem, doplnil sestavu. Po intenzivním zkoušení skupina absolvovala jejich debutové vystoupení v The Rainbow Theatre" v prosinci 1972, když podporovali proslulé koncerty Yes, které přinesly živé album "Yessongs". Label Atlantic Records, se kterým obě kapely podepsaly smlouvy, se rozhodl, že zaznamenají i koncert doprovodné kapely, neboť nahrávací zařízení bylo na místě, a navíc tím ušetří co nejvíce jejich finančních výdajů. Toto odvážné rozhodnutí se zdalo spíše jako mimořádné podle dnešních měřítek, ale byly tak pořízeny nahrávky, které se vytvořily základ debutového alba "One Live Badger". Přesto, že se jednalo o záznam koncertu, přesto jde o naprosto bezchybné album. Skladbám dominují nápadité kytarové riffy, chytlavé melodické linky a hlavně excelentní Kayeho hra na mellotron a další klávesové nástroje. Za připomenutí stojí i krásný obal od Rogera Deana. Je to skvělé album, neboť materiál je silný a zvuk skupiny zní jakoby spolu hráli a skládali po mnoho let. Produkce pod vedením Jona Andersona a Geoffrey Haslama je svěží, i když se jedná o poněkud syrovější a agresivnější album než výsledné nahrávky Yes ze stejných koncertů. Jak se dalo očekávat, Kayův charakteristický zvuk varhan Hammond je v popředí u většiny skladeb, zejména pak ve skladbě "On The Way Home", ačkoli používal i jiné klávesové rejstříky, např. sbor ve "Wind of Change" představuje mellotron, "The River" využívá elektrické piano s velkým efektem a Moog syntezátor je zřetelný v jiných skladbách. Kytarista Brian Parrish odehraje některé skvělé sóla, i když nic moc oslnivého nebo přetíženého technickou virtuozitou. Pevná a efektivní rytmická sekce jsou poměrně prominentní v mixu, jak by se dalo očekávat od live záznamu, zejména Fosterova basa je mimořádně jasná - dynamický mix jízdy na basu, kytarové riffy a kvílení Hammondek během "On The Way Home" (což byla původně skladba napsaná Parrishem pro Parrish & Gurvitz) jsou vynikající a pravděpodobně by neměly zůstat pouze na živé nahrávce. Celkově lze říci, že nádherné koncertní album si zaslouží zařazení do sbírky všemi fanoušky rockové hudby 70. let, a to nejen fanoušků Yes. Jediným nedostatkem je pak samotný přebal desky od Rogera Deana, který je špatně reprodukován, jméno kapely a název alba je těžké vidět v detailu, brožura o čtyřech stránkách pouze s předním a zadním coverem neobsahuje žádné další informace kromě poznámek o nahrávce a jen reprodukuje čtyři barevné fotografie hudebníků. Je škoda, že pravděpodobně neexistují žádné další živé nahrávky, které by byly přidány k albu jako bonusy, 40 minut byla nepochybně byla délka setu jako doprovodné kapely. V únoru a březnu 1973 Badger doprovázeli Evropské turné kapely Black Sabbath po Švýcarsku, Francii, Německu, Holandsku, Skandinávie a Itálii. Během přípravy jejich prvního turné do Spojených Států už pomalu připravovali skladby pro druhé album, ale objevily se problémy finančního rázu ze strany managementu. Navíc při skládání nového materiálu se změnila souhra mezi basou a bicími, také jednotlivé prostory pro klávesy a kytaru. Zdálo se, že nikdo jiný kromě Parrishe nepřinesl žádné skladby. Ve skupině zavládla tak i deprese při zkoušení. Krátce předtím, než mělo turné po USA začít, Parrish oznámil odchod z kapely. David Foster také neměl žádné nové písně v době Parrish oznámil odchod a problémy v kapele se staly stále více stresující. Takže v říjnu a v listopadu 1973 Brian Parrish a Dave Foster opustili kapelu a rok 1974 začínala kapela zredukovaná na pouhé duo Kaye a Dyke. Tony Kaye a Ron Dyke rekrutovali nové členy, kterými byli Jackie Lomax (zpěv) [ex-The Undertakers, Lomax Alliance, Heavy Jelly], Paul Pilnick (kytara) [ex-Steelers Wheel, Lee Curtis and The All-Stars] a Kim Gardner (basa) [ex-Ashton, Gardner & Dyke]. Skupina nahrála novou desku v New Orleans ve studiu producenta Allena Toussinta. Jackie Lomax složil hodně materiálu z jejich druhého alba, ale změnil tím skupinu z progresivní kapely na soulovou a R & B. Kapelu v podstatě využil jako doprovodnou kapelu pro skoro své sólové album. Jako host se na albu ukázal Jeff Beck v kytarovém sóle u titulní skladby. Label Epic Records vydal věci ze studiových nahrávek jako SP "White Lady/Don't Pull The Trigger" a posléze i desku "White Lady" v květnu 1974 na etiketě Epic a produkoval ji Allen Toussaint. Ještě před tím, než album vyšlo, se kapela rozdělila po koncertu v Fairfields Hall v Croydenu, kde podporovali ELO. Gardner a Lomax opustili skupinu a vytvořili White Lady, která ale rovněž neměla dlouhého trvání a Lomax pak začal svoji sólovou kariéru. Zmatení fanoušci srovnávali starý a nový zvuk obou alb, ale kapelu opouštěli zmateni tím, co se v kapele odehrálo. (Pozn.aut.: Když jsem si prošel životopisy tří nových hudebníků, tak tohle album snad ani nemělo naději na nějaký úspěch, zvláště po první desce!!!) Pilnick se později se pak vrhl do nové art pop rockové kapely Deaf School, po nich se pak vrátil do Stealers Wheel nebo spolupracoval s bývalým kolegou Joe Eganem. Parrish začal pracovat na sólovém albu, zatímco Lomax podepsal s Capitol smlouvu pro dvě sólová alba. Roy Dyke pak prošel Cafe Society a kapelami Pata Traverse a jazzového veterána Chrise Barbera. Tony Kaye se stal členem Detective a později se připojil k reformované verzi kapely Badfinger před reunionem s Yes v roce 1980, a dokonce se dostal ke zpěvu na albu "Union". Kim Gardner pak pokračoval jako studiový basista spolupracující např. s kapelou Dwight Twilley. Nakonec čtvrt století poté, co bylo nahráno album "One Live Badger" bylo v roce 1993 remasterováno na CD u Repertoire Records, který znovu objevuje nejlepší součásti progresivního rocku 70. let minulého století. |
Členové: Tony Kaye - Keyboards, Mellotron, Moog Synthesiser Brian Parrish - Guitars, Vocals Dave Foster - Bass, Vocals Roy Dyke - Drums Kim Gardner - Bass (2. album) Jackie Lomax - Rhythm Guitars, Vocals (2. album) Paul Pilnick - Lead Guitars (2. album) |
David Foster (Narozen 6. září 1946, Liverpool, England) Bass, Vocals Působil v kapelách: The Warriors (1962-09/1967), Big Sound (1968), Anderson (1969), Accrington Stanley (1970-1972), Badger (1973). Je britský basista, sólový zpěvák a skladatel. David Foster nyní žije na Highlands ve Skotsku. Jeho rodina se přestěhovala do Accringtonu, Lancashire, kde pak navštvoval Accringtonské gymnázium. Ve 12 letech uslyšel rock & rollovou hudbu a okamžitě ji propadl. Už ve 14 letech byl členem jeho první kapely The Warriors. Jeho první napsanou písní byla "Don't Make Me Blue", kterou nahráli The Warriors v roce 1964. The Warriors byli různostylová kapela a největších úspěchů dosáhli ve složení David Foster (Bass, Vocals), Ian Wallace (Drums), Rod Hill (Guitars), Mike Brereton (Guitars), Jon Anderson (Vocals) a Tony Anderson (Vocals). Rozpadli se až v roce 1967 ve Frankfurtu. Pak Foster vstoupil do kapely s názvem The Big Sound, se kterou koncertoval po Skandinávii. Po návratu do Londýna v roce 1968 zformoval kapelu Sleepy s Rodem Hillem. V roce 1969 se David spojil opět s Jonem Andersonem (ex-Warriors), který byl kiž členem Yes a složili spolu písně "Sweet Dreams" a "Yours Is No Disgrace", které se objevily na albech Yes "Time And A Word" a "The Yes Album". V roce 1970 David vytvořil svoji další kapelu Accrington Stanley. V roce 1972 David sestavil společně s Tonym Kayeem skupinu Badger, se kterou nahrál album "One Live Badger". Dne 4. října 2005 mu vyšla jediná sólová nahrávka "Open Road" pod labelem Voiceprint, na které se nachází 10 skladeb připomínajících jeho působení v kapelách Yes a Badger. |
Roy Dyke (Narozen 13. února 1945, Liverpool, Merseyside, England) Drums Působil v kapelách: Remo Four (1963-1968), Beat-Club (1965), Wonderwall (1968), Ashton, Gardner & Dyke (1969-1972) The Last Rebel (1971) a Badger (1973-1974), Bauer, Garn & Dyke. Roy Dyke je liverpoolský hudební veterán, bubeník, známý především z jeho působení s The Remo Four, Badger a Ashton, Gardner & Dyke. Jeho kariéra začínala na počátku 60. let s Remo Four a chráněncem Briana Epsteina Tommym Quicklym, který v zpíval. Po jejím rozpadu v roce 1970 s kapelou Ashton, Gardner & Dyke natočil později hitový singl "Resurrection Shuffle" a skladbu nazvanou "Ballad of the Remo Four". Od 80. let Dyke žije v Hamburgu, Německo, kde spolupracuje se skupinou Boogie House. Natočil: "One & One Is One" - Medicine Head (1973) |
Kim Gardner (Narozen 27. ledna 1948, Dulwich, London, Anglie, zemřel 24. října 2001, Los Angeles, California, USA) Bass Guitar, Double Bass, Vocals Působil v kapelách: Thunderbirds (1964), The Birds (1964-1967), Jeff Beck Group (leden 1967), The Creation (1967-1968), Ashton, Gardner & Dyke (1969-1972) a Badger (1974). Kim Gardner se narodil v Londýně a brzy se spojil s dospívajícími kolegy hudebníky Ronem Woodem (budoucí kytarista The Rolling Stones), Ali McKenzie, Tony Munroe a Pete McDaniels a vytvořili v Middlesexu kapelu Thunderbirds. Zkrátili si později jméno na Birds a vydali čtyři singly, včetně "Leaving Here" a "No Good Without You Baby", oba dva v roce 1965. Také se objevili v horrorovém filmu "The Deadly Bees". Gardner a Wood opustili Birds a připojil se ke kapele The Creation, moderní populární kapele zejména v Evropě, a hlavně v Německu. V roce 1967 Gardner nahrál některé skladby s Jonem Lordem, Ronnie Woodem a Twinkem pod jménem Santa Barbara Machine Head. Gardnerovou další skupinou byli Ashton, Gardner & Dyke s Tonym Ashtonem a Roy Dykem v roce 1968. Trio, jehož alba představovala lehký, jazz-rockový styl, skórovala trojnásobným hitem v Británii "Resurrection Shuffle" v roce 1971. Skupina rozpadla o rok později. V roce 1974 se Gardner připojil k Badger. Se skupinou vydal jednu desku "White Lady na etiketě Epic, produkoval ji Allen Toussaint. Ještě před tím, než album vyšlo, Gardner a Lomax opustili skupinu a vytvořili White Lady, která ale dlouho nevydržela. V polovině 80. let byl Gardner členem kapely Tea Bags Iana Wallace spolu s Jackie Lomaxem, Davidem Mansfieldem, Peterem Banksem a Grahamem Bellem. Gardner zemřel na rakovinu dne 24. října 2001. |
Paul Pilnick (Narozen 17. března 1944, Liverpool, Merseyside, United Kingdom) Lead Guitars Působil v kapelách: Stealers Wheel (1972, 2008-present), Badger (1974), Big Three (1964). Navštěvoval školu Sir Winston Churchill High School. Během 60. a 70. let se kytarista Paul Pilnick pohyboval snad v každém soundu a hudebním žánru, který se mu vyskytl v cestě. Jeho první profesionální koncert absolvoval jako člen doprovodné kapely Lee Curtise All-Stars, se kterými vystupoval od poloviny roku 1963 do začátku roku 1964. Pak přestoupil z All-Stars v červnu 1963 do Big Three, kde nahradil Paddy Chamberse na sólové kytaře. Stalo se to v době, kdy se poprvé seznámil s bubeníkem Rodem Coombesem, který byl v té době členem Luluovy doprovodné kapely s názvem Luvvers. Byl členem Big Three jen krátkou dobu v roce 1964, než se uvedl v Tony Jackson & the Vibrations v říjnu 1964. V lednu 1965 se vrátil ke Curtisovi, kde přebral roli své vlastní náhrady Mike Cummingse během vrcholu Curtisovy popularity v Německu. Po odchodu Curtise kapelu na počátku roku 1966 pak Pilnick hrál v letech 1967-1968 v sestavě Fix. Brzy poté následoval jeho přestup do sestavy Stealers Wheel, vedle svého starého přítele Coombes na jejich prvním albu. Žádná ze sestav Stealers neměla dlouhého trvání, a tak se v roce 1973 objevil v Badger při nahrávání jejich druhé soulově orientované desky "White Lady", kde nahradil Davida Fostera. Jeho nejviditelnější koncertní kariéru v 70. letech zaznamenal jako člen Deaf School, nekonvenční art rockové kapely, která se blýskla navdory punkové éře svým unikátním art popovým zvukem. Nahrál s ní dvě alba "2nd Honeymoon" (1976) a "2nd Honeymoon/Don't Stop the World" (1977). Také nahrál se svým kolegou ze Stealers Wheel Joe Eganem na jeho sólovém albu "Out of Nowhere" v roce 1979. Od roku 2008 je až dosud znovu právě členem Stealers Wheel a žije ve Fort Lauderdale. |
Skupina: Tony Kaye - Keyboards, Mellotron Roy Dyke - Drums Kim Gardner - Bass Jackie Lomax - Rhythm Guitars, Vocals Paul Pilnick - Lead Guitars Hosté: Barry Bailey - Slide Guitars (04-08) Bryn Haworth - Slide Guitar (03) Jeff Beck - Guitar Solo (06) Carl Blouin - Baritone Saxophone, Flute Lester Caliste - Trumpet John Lango - Trombone Alvin Thomas - Tenor Saxophone Allen Toussaint - Piano (03-04), Organ (09), Congas (01-03,10) Mercedes Davis - Backing vocals (01-03, 05-08) Joan Harmon - Backing Vocals (01-03, 05-08) Teresipa Henry - Backing Vocals (01-03, 05-08) Bobby Montgomery - Backing Vocals (02-09) Jessie Smith - backing Vocals (02-09) |
White Lady Vyšlo 1974, LP Epic EPC 80009, LP Epic KE 32831 Seznam skladeb: 01. A Dream Of You (J. "Superslim" Lomax III) (4:15) 02. Everybody - Nobody (J. "Superslim" Lomax III) (3:26) 03. Listen To Me (J. "Superslim" Lomax III) (4:57) 04. Don't Pull The Trigger (J. "Superslim" Lomax III) (4:06) 05. Just The Way It Goes (J. "Superslim" Lomax III) (4:41) 06. White Lady (J. "Superslim" Lomax III) (4:46) 07. Be With You (J. "Superslim" Lomax III) (3:47) 08. Lord Who Give Me Life (J. "Superslim" Lomax III) (3:04) 09. One More Dream To Hold (J. "Superslim" Lomax III) (4:04) 10. The Hole Thing (J. "Superslim" Lomax III) (6:10) Total Time: (43:16) Recorded in New Orleans Producer: Allen Toussaint Engineered: Ken Laxton, Roberta Grace at Sea Saint Recording Studio, New Orleans Remixing: Bob Potter at Island Studios, London Photography: Lee Friedlander Design: John Berg Cover Art: David Crosland |
Tohle album je nejméně podobné hudbě Yes, protože Badger se plně zaměřili na soul. Jackie Lomax je klíčovou postavou
alba, on napsal všechny skladby, ale také je jemným soulovým hlasem odezpíval. Allen Toussaint nahrával album v New
Orleans a dal kapele plný moderní R & B/soulový zvuk - lesní rohy, doprovodné vokály, prominentní rytmickou sekci.
Na rozdíl od jednoho živého alba Badger nebo jiných anglických kapel, které se zaměřily na americký soul (Clapton nebo
Traffic občas), Badger jsou lepší v rytmických částech než v sólech (nebo i sólech přes rytmy). Dyke a Gardner obvykle
zahájili skladby s chytlavý rytmem ("Do not Pill Trigger"), naopak Lomax je nepřesvědčivý, když všichni hrají spolu.
Pilnick se drží rytmu, a tak přichází Barry Bailey se slide kytarou stejně jako Bryn Haworth. Existuje několik přiblížení
se k Allman Brothers spletenými kytarami (titulní skladba "Listen To Me" se sólem Jeffa Becka), ale celkově je album
opravdu týmová práce. Pryč je i grafika Rogera Deana, pouze na zadní straně obalu desky je malá připomínka. Fanoušci s jistotou očekávající progresivní rock, byli zklamaní a ptali se, zda je to tatáž kapela. Lomax tak svým přístupem zničil skupině jméno, když ji přinutil nahrát album "White Lady". Nepomohla mu ani účast mnoha hostí s Jeffom Beckom v čele. | |
Skupina: Tony Kaye - Keyboards, Mellotron, Moog Synthesiser Brian Parrish - Guitars, Vocals Dave Foster - Bass, Vocals Roy Dyke - Drums Hosté: |
One Live Badger Vyšlo LP: červenec 1973, Atlantic K 40473, LP Atco SD 7022 CD: 1993, Repertoire REP 4373WY 14. října 2003, Wounded Bird Records, WOU-7022 Seznam skladeb: 01. Wheel Of Fortune (Badger /Bennie Benjamin /George David Weiss) (7:40) 02. Fountain (Badger) (7:12) 03. Wind Of Change (Badger / Tony Kaye) (7:00) 04. The River (Badger) (7:00) 05. The Preacher (Parrish) (3:35) 06. On The Way Home (Badger / Neil Young) (7:10) Total Time (39:37) Recorded in December 15, 1972 & December 16, 1972 at Rainbow Theatre London Producer: Badger, Jon Anderson, Geoffrey Haslam Engineer: Geoffrey Haslam, Martin Rushent Mastering: Yoshiro Kuzumaki Photography: Martin Dean Cover Design: Roger Dean |
Debutová deska Badger "One Live Badger" z roku 1973 byla nahrána naživo v The Rainbow Theatre v prosinci
1972 a patří mezi skvělé heavy progressive živé nahrávky 70. let minulého století. | |
Skupina: Roy Dyke - Drums Kim Gardner - Bass Tony Kaye - Keyboards Jackie Lomax - Vocals, Rhythm Guitars Paul Pilnick - Lead Guitars |
White Lady SP, Vyšel 1974, Promo Epic S EPC 2326 Seznam skladeb: 01. White Lady (3:19) (edit) 02. Don't Pull The Trigger (4:02) Total time: (7:21) |
Kapela z přebalu jejich první desky. Badger v sestavě pro druhou desku. |
Zdroje: http://pearlsofrock.republika.pl/badger.html http://www.rockboar.com/bands/255/Psychedelic-Rock/Badger http://www.highlandmotorcyclehols.com/badgr.htm http://www.jackielomax.com/home.html http://www.mtv.com/artists/jackie-lomax/biography/ http://www.brian-parrish.net/press.htm |
|
mbrezny@centrum.cz© ...a vzkaz autorovi!© |