|
|
Fermata (do roku 1991 Fermáta) je slovenská jazz-rocková skupina, dnes už snad prog-rocková, která vznikla již v roce 1973 a navzdory
různým personálním změnám působí dodnes. Společným znakem v historii kapely však vždy byla skvělá kytara kapelníka a leadera Fermaty
Františka 'Fero' Grigláka. Fermata vydala celkem 11 studiových a 1 koncertní album. Původní název Fermáta byl změněn do současné
zkrácené podoby v roce 1991. Své jméno převzali z hudební teorie, kde "fermáta" znamená grafické označenie, které předepisuje,
že pauza nebo zahraná nota má trvat déle, než je její normální trvání podle zápisu. Podle kapely se jedná spíše o spojení strohé
disciplíny notového zápisu se živelností. Fero Griglák už v pěti letech chodil do přípravky hry na klavír. Během druhého cyklu LŠU přešel na konzervatoř, kde začal konečně studovat hru na kytaru. Tu svoji první dostal od svého dědy, když chodil do sedmé třídy. Byl v té době, asi jako všichni, fanouškem skupin jako The Beatles, The Shadows či Cliffa Richarda, ale zamlouvaly se mu třebas i písně českého barda Waldemara Matušky. Ze slovenských hudebníků se mu během dospívání stal vzorem Dežo Ursiny se svoji skupinou The Beatmen, později s The Soulmen. Koncem 60. let si spolu s kamarádem založili skupinu Inside Of Fire, která hrála cover verze skladeb Jimiho Hendrixe, The Kinks, The Troggs nebo Equals. V tomto období Fero začal své pokusy o komponování prvních skladeb, ze kterých se některé jeho demo pásky dostaly k Pavolovi Hammelovi, leaderovi kapely Prúdy. Skupina Prúdy se však po vydaní alba "Zvoňte, zvonky" a druhé nahrávce "Pokoj vám" rozpadla. Desky byly ovlivněny hudebním zaměřaním Mariána Vargy. A tak se v úplně nové sestavě objevil tehdy 16-ti letý Fero Griglák (kytara), Alexander Filo (baskytara), Anton Kuruc (bicí), která nahrála s Pavlom Hammelom album s jednoduchým názvem "Pavol Hammel a Prúdy", na kterém se objevilo o mnoho více kytarově znějících nahrávek jako skladby "Koče plné ruží", "Princezná zlatovláska", "Hermína" či jeden z najvěčších hitů Pavla Hammela s názvem "Medulienka". Griglák se později přiznal, že zvuk tohoto alba byl ovlivněn hudebním stylem skupiny Led Zeppelin a jejich kytaristou Jimmymo Pagem. V létě 1971 však Fero odešel rovněž do Collegia, a to za hudbou, kde se mohl jako instrumentalista více realizovat. Griglák byl konečně kytaristou na úrovni Mariana Vargy a spol. Nahráli pak nesmrtelné a nadčasové dvojalbum "Konvergencie", kde se stala jeho hra skutečně nepřehlédnutelnou. Po koncertech, které následovaly po jeho vydání, ale odešel i tentokrát. Na jaře 1972 se však rozhodl skupinu opustit. "Chybou bylo, že jsme s Collegium misicum hráli velmi mnoho koncertů a na nové věci jednoduše nebyl čas. Získal sem techniku, dostal jsem se s kytarou dále a nedočkavě jsem očekával desku, kde by jsem se mohl patričně realizovat, ale ta pořád nepřicházela," prozradil později v jednom rozhovoru. Chtěl si zahrát prostě dosyta a doba tomu přála - byl to čas velkých instrumentalistů. V roce 1971 se Griglák spojil s Tomášem Berkom a jeho skupinou Ex We Five, jejíž hudební produkce byla ovlivněná tvorbou skupiny Jethro Tull. Začátek 70. let byla "doba jazz-rocková". Exoticky znějící jméno Mahavishnu Orchestra působilo na kytaristy jako magické zaklínadlo a samotný Griglák měl chuť vytvářet instrumentálně náročnou fusion. V době po ukončení svých studií hudby na základě spolupráce s Tomášom Berkom a jeho skupinou Ex We Five se rozhodl v roce 1973 založit skupinu Fermata. Po nějaké době hledání a zkoušení spoluhráčů se Tomáš Berka automaticky stal jeho prvním kolegou. Melodické cítění Grigláka a jeho rockový fundament ale velmi brzy zajistily, že se nestali druhořadou kopií Mahavishnu, Corey či Hancocka, ale vznikl solidní svérazný zvuk, zasahujúci až do ranku progresivního rocku - nebo art rocku, jak se tehdy používalo. Hra obou dvou protagonistů tvořila přirozený kontrast a napětí - Griglákův nezničitelný zmysl pro melódii, obrovská dravost, zpěvný tón, technická brilance a neopakovatelná osobitost posouvala Fermatu spíše k rockovému mantinelu. Přístup Tomáše Berky byl více racionálnější a svým smyslem pro exaktní hudební konstrukci a nepravidelné rytmy vedl Fermatu na území jazz rocku v tradičním významu tohoto pojmu. Fermatu nazval tehdy dobový článek v časopise Melodie "osamělými bojovníky slovenského jazzrocku" a bylo to vcelku výstižné. Takový hudební sound tehdy v Československu nikdo jiný nevytvářel. České výboje se dostavily až později. V raných dnech ve Fermatě působil i Laco Lučenič, kde kromě Grigláka hrál Tomáš Berka a čtrnáctiletý bubenícký zázrak Paľo Kozma. Fungovalo to tak, jak Fermata v začátcích uměla, teda vystupovali po hospodách, pak přišla jedna odložená premiéra, absolutní sláva ve Véčku, úspěch na koncertě v Budapešti. Po této rané sestavě bohužel nezůstaly žádné nahrávky, snad jen nějaká scénická hudba. Z Fermaty Laco odešel na rok a půl do baru. Chtěl si koupit baskytaru Rickenbaker a kytaru Telecaster a musel si na ně vydělat. Pouhý rok po založení se skupina dostala k nahrávání alba. Na tehdejší poměry to bylo pro novou kapelu neuvěřitelně rychle, kapely čekaly na album i několik roků a Griglák vysvětlil, že se to podařilo zřejmě z důvodu, že bylo třeba otestovat nové studio Opusu v empirovém divadle v Hlohovci. Baskytaru po Lacovi obsluhoval Anton Jaro a za bicí usedl Peter Szapu. První bezejmenné album "Fermáta" vyšlo v roce 1975 ve vydavatelství Opus. Tímto debutem se v tehdejším Československu uvedla skupina, která bez zbytečných kompromisů šla za svoji vizi náročnější hudby a album představilo Fermatu jako soubor pro náročné rockery, v té době již odchované zahraničními jazz-rockovými nebo art-rockovými skupinami, kterých se v republice nedostávalo. Album je muzikantsky ambiciózní, i když trochu utrpělo použitými nástroji, Berka ještě nevlastnil elektrický klavír Rhodes, ani Minimoog. Griglák album po několika letech charakterizoval: "Myslím, že na první desce je několik pěkných nápadů; kdybychom nyní nahrávali album naživo a použili tytéž, moderněji aranžované skladby, mohlo byťto být celkem uspokojivé". V roce 1976 vystřídal Petra Szapu Cyril Zeleňák, prominentní bubeník s jazzovým a rockovým backgroundom. Jeho otisk je mimořádně citelný na druhém album "Pieseň z hôľ", kde se poprvé u Fermaty objevila snaha nahrávat koncepční alba, tak běžné v progresivním rocku. V tomto případě jde o šťastou inspiraci, když zvuk skupiny získal větší barevnost nečekaně spojením s prvky slovenského folklóru, čímž skupina získala ještě více na jedinečnosti a současně širší sdělnosti pro publikum. Nejednalo se však o kopírování folklóru, ale o využití motivů a hlavně o vytváření celkové atmosféry. S folklórem si velmi rozuměla Griglákova kytara, přitom se nejednalo jen o převzetí typických modálních tónin a barev, ale o hluboký a kreativní průnik. "Pieseň z hôľ" je plnokrevné album vyhranené silné kapely na jejím vzestupu. Když se do Fermaty Laco Lučenič vrátil, hrál již na Rickenbaker s jejím mohutným yesáckým zvukem a všechny tím ohromil. V kapele se pak dohodli, že ještě před nástupem na vojnu nahtrají album. Neměli však nic připravené. Dohodli se, že by bylo jednodušší udělat jednu věc, než skládat deset krátkých písní. Chtěli to udělat jako Yes na "Close To The Edge" - na první straně bude jedna skladba a na druhé dvě menší. Tak vznikl Huascarán. Nahráli jej za čtyři dny a odešli na vojnu. Bicí nahrál Karol Oláh, výborný mladý bubeník, kterého jim doporučil v jedné hospodě jeho bratr. Fungovalo to tak, že Fero a Tomáš přinesli témata a pak ve studiu hráli a těšili se z hudby. Třetí album "Huascaran" z roku 1977 (kdo by si nepamatoval tu obálku se dvěma žlutými pruhy okolo fotografie?) lze označit jako koncepční a také jako nejlepší album kapely. Objevila se na ní suita složená ze 4 částí s delší minutáží (ta nejdelší přes 13 minut), která byla inspirovaná tragickým osudem československé horolezecké výpravy v Peru. Huascaran je legendární dvojhora v jižní Americe, která vzbuzuje respekt a strach, byla a stále je motivem třetího alba slovenské legendy. "Huascaran" se monotematicky zabývá tragickými udalostmi z 31. května 1970, kdy se ze severního vrcholu uvolnila masa ledu a skal. Za pět minut překonala mnohokilometrovou vzdálenost do údolí a tam úplně zničila město Yungay. Jen ve městě zahynulo 20 000 jeho obyvatel a celkově při zemětřasení v údoli pod Huascarenem zahynulo skoro 75.000 lidí. Bohužel v cestě této lavině stal při jezerech Llanganuco i jeden z táborů čtrnácti československých horolezců, kteří se v té době v základním táboře připravovali na výstup a mezi kterými byla i tehdejší československá horolezecká legenda a fotograf Vilém Heckel. K výběru tématu se Fero Griglák vyjádřil pro slovenský portál inzine.sk: "V té době se cenzurovaly všechny texty a dokonce tam, kde texty nebyly, bylo třeba něco vymyslet. Pokud jsme chtěli vydat nějakou desku, musela být "o něčem". Aj tak se zrodily i naše komponované projekty." Tato na tehdejší dobu velkolepá rocková suita, byla opět ideovým nápadem Tomáše Berky a realizovaná především tandemem Griglák a Berka, neboť obsazení rytmiky se neustále měnilo. Album nahrála znovu ve změněném složení, když se baskytary chopil Laco Lučenič se svým Rickenbackerem a za bicími usedl nesmírně talentovaný Karol Oláh. Album lze označit za jedno z nejúspěšnějších nahrávek skupiny. PS: Připomenutí tragédie horolezců je v galerii... Zvukově album o něco více než předchozí desky evokuje progresivní rock - snad dokonce Yes z období "Close To The Edge". Částečně k tomu přispívala právě i baskytara Rickenbacker nového člena kapely Ladislava Lučeniče s téměř squireovským zvukem a také premiérově použité polyfónní syntetizátory. Album tvoří vyvážený, proporční a časem gradující celek. Dynamicky se na něm střídají partie s kontrastní náladou, účelně je zde použité i violoncello hostujícího Dezidera Piťu v kombinaci s akustickým klavírem, které tvoří vhodný protipól k ustavičně se rozšiřující instrumentaci, zvláště při využití různých klávesových nástrojů. V tomto období si sáhla kapela na vrchol své oblíbenosti, až se stala kultovní, a to nejen v odborných hudebních kruzích, její sociální záběr u posluchačů byl neobyčejně široký. Bohužel po nahrání desky kapela stihla odehrát jen dva koncerty v novém složení, neboť tři členové kapely poplatně tehdejší době, a to Griglák, Lučenič a Oláh nastoupili 1. července 1977 na dvouletou základní vojenskou službu, což se projevilo výpadkem aktivit skupiny. Ale už měsíc po návratu Oláha z vojny v srpnu 1979 Fermata začala nahrávat nové album. Laco Lučenič tři dny po svém návratu z vojny nastoupil do kapely Modus, takže museli sehnat nového basistu. Do skupiny přišel Fedor Frešo, který se v té době v Collegium Musicum necítil příliš dobře, opustil je a vůbec netušil, co bude dělat. Takže když se dozvěděl, že Fermata zrovna v té době hledala baskytaristu, zavolal Berkovi a místo bylo jeho. Fermata nahrála album "Dunajská legenda" z roku 1980 jako poctu slovanským knížetům. Tento scenář byl však byl nezávazný, samotná manifestace Slovanství zde není nějakým nosným prvkem, i když je velmi slyšitelná třebas v Griglákove skladbě "Trebiz". "Dunajská legenda" je přitom kolekcí kvalitní a pestrou, přispívá k ní i fakt, že kompozice Grigláka a Berky se začínají rozevírat jako nůžky - Griglák manifestuje svoje rockerskou stránku, melodičnost a lyričnost, která byla zvýrazněna i premiérovým použitím akustické kytary, Berka byl zase exaktní mozek s různymi nepravidelnými rytmy. Rytmika zabírá opravdu mimořádně a výsledek je vysloveně rockový. Jazz-rockové časy se dostaly do útlumu a nastalo další lepší období. Album bylo přijato výborně, kapela začala znovu pravidelně koncertovat, absolvovali dokonce maďarské turné společně s tehdy jejich nejpolupárnější skupinou Locomotiv GT. V podobném duchu a v podobné sestavě se nese i album "Biela Planéta", které vyšlo v roce 1980. Skladby jsou pojmenované podle známych objavitelů, ale práve to objevování je na tomto albu, zvláště po hudební stránce, mírně problematické. Deska je jasným důkazem prostého faktu, že jízda po vyšlapaných cestičkách je sice bezpečná a bezproblémová, ale určitě nepřináší tolik vzrušení, jako hledání a objevování cestiček nových. Pod šlapajícím povrchem bezchybně působícího stroje se tak nenápadně vkrádaly i prvky eroze, třebaže se i zde najdou krásní pasáže, například Griglákova perla "Kolumbus". To si zřejmě uvědomovali i samotní hudebníci a při nahrávání dalšího alba "Generation" (1984) zmobilizovali všechny sily, dvěma skladbami přispěl dokonce i Fedor Frešo. Z alba lze zaslechnout něco jako funk, ale poprvé rovněž zazněly i španěelské motivy. Skladba "Viňa Del Mar" se stala repertoárovou trvalkou Fermaty a zároveň je poctou kytaristovi Al Di Meolovi. "Generácia" je solidní album. Vývoj a trendy světové hudby se skokově měnily, new wave nemala respekt před instrumentálními modlami, na domácí slovenské scéne zářili Žbirka a Elán, sály a později i menší stadiony začal plnit i Peter Nagy. Nastaly 80. léta minulého století. Griglák a spol reagovali dalším albem "Ad Libitum" v roce 1984, které je opět v historii skupiny výjimečné. Především ve skupině po úspěšném turné skončil Fedor Frešo, s odstupem času se ukázalo, že ne definitivně. Nahradil jej zázračný talent, 17-letý Dalibor Jenis, člen funkové kapely Esprit Pavla Kozmu, později se jako zpěvák stal mezinárodní operní hvězdou. Poprvé přestala být Fermata pouze instrumentálním počinem, přišel zpěvák a druhý klávesista Juraj Bartovič. "Ad libitum" se talk stalo dokumentem o hledání nové identity a "prosazení" hudebního názoru v časech, které takovéto hudbe nesvědčily. V tomto ohledu už vícegenerační Fermata, která se více vnořila do rocku, u některých skladeb lze řící i hard rocku, svůj postoj ustála. Pokud porovnáme hudbu "Ad Libitum" s tím, co se tehdy dělo na hudební scéně z čistě kvalitatívního hlediska, lze konstatovat, že kapela vždy byla na straně té lepší stránky. Pak ovšem kapelu postihla těžká ztráta. Rok po vydaní alba "Ad Libitum" neočekávaně zahynul pri autohavárii v Německu hráč na bicí Karol Oláh, jeden ze slovenských nejtalentovanějších bubeníků vůbec. Pro Grigláka to byla tak těžká rána, že už rezignoval a nehledal novou tvář Fermaty a skupina šla do dlouhé pauzy až do konce 80. let. V roce 1986 během pauzy v činnosti spolu s Pavlem Kozmou založil skupinu Avion evokující názvem známý obytný megakomplex z 30. let, ve které začínal svoji pěveckou kariéru Pavol Habera hned po návratu z vojenské služby. Za bicí se posadil úplně první bubeník z Fermaty Pavol Kozma, druhou kytaru a klávesy obhospodařoval Peter Peteraj, který chodil do Avionu na dvůr hrávat stolní tenis, post baskytaristy uzaujal Martin Matiáš. Jako zpěvák k nim nastoupil v té době úplně neznámý Pavol Habera. Její historie však měla krátké trvání, když Kozma po nějaké době odešel do USA a dal přednost studiu na Berklee School of Music v americkém Bostonu. Habera odešel zpívat k rozběhnuté martinské kapele Team vedené Kinčekom a historie kapely Avion skončila dříve, než se mohla zviditelnit. Na památku po ní zůstalo jen několik nahrávek v archívu Slovenského rozhlasu. Griglák začal vystupovat s bratislavskou hardrockovou formací Pressburg. Ve skupině Pressburg působil Fero Griglák jako kytarista, spolupracoval i s dalším kytaristou Petrom Pentorom, na klávesy hrál Martin Hanzel, na baskytaru Peter Palkovič a za bicími se usadil Ľubomír Čellár, kterého později nahradil Jindřich "Gino" Plánka. Kapela nahrála něekolik skladeb ve studiích tehdejšího OPUSu a připravovali i nahrávání studiového alba. Bohužel tento plán znovu zmařila nečekaná tragická smrt zpěváka Karola Vilčeka a kapela se rozpadla. Teprve až po tomto rozpadu došlo na popud autora textů Martina Sarvaše k obnovení činnosti skupiny Fermata. V té době se Griglák také seznámil i s dalším hudebníkem Máriusom Bartoňom. A tak vnikla reunionová čtyřčlenná sestava kapely, v níž byli kromě Fero Grigláka i Martin Hanzel (klávesy), bubeník Jindra Plánka z bývalého Pressburgu a baskytarista Márius Bartoň, se kterým Griglák hrával na koncertech Pavla Hammela. V této sestavě kapela nahrála nové osmé album s názvem "Simile", které vyšlo v roce 1991 se zkrácenám názvem kapely z Fermáta na Fermata. Album obsahuje znovu jen instrumentální skladby a přineslo i jeden regulérní rozhlasový hit, kytarovou instrumentálku ve stylu Garyho Moorea s názvem "Spomienka na Amsterdam", která sa stala hitem a dodnes patří ke stabilnímu koncertnímu repertoáru Fermaty. Album bylo vyhodnoceno jako album roku, uvedený hit se stal skladbou roku a a Fero Griglák i nejlepším instrumentalistou roku. V úplně stejném obsazení skupina vydala v roce 1994 album "Real Time". Jako host si na něm zaspíval bývalý člen skupiny Tublatanka Pavol Horváth v písní "Living Your Lives". V roce 1996 se Fermata objevila znovu a k Ferovi Griglákovi a Martinovi Hanzelovi z poslední sestavy se opět připojil Fedor Frešo. Na bicí při koncertech hostovali různí bubeníci, najčastěji to byl Igor Skovay. Fermata si zahrála v prešovském amfiteátru v roce 1997 dokonce jako předkapela Jethro Tull. Koncerty byli celkem úspešné, dokonce se začalo i s přípravou nového alba, avšak vedlejší hudební aktivity jednotlivých členů spůsobili, že po roce jejího úspešného účinkování opět nastala dvojletá pauza, vyplněná kromě jiného i comebackem skupiny Prúdy, na kterém se podíleli i Fero Griglák a Fedor Frešo. A tak se Fermata definitivně vrátila na koncertní pódia a do studia až začátkem léta 1999. V červnu se odehrála premiéra nového koncertního programu a v srpnu následovaly jejich kroky do nahrávacího studia. Z posledního obsazení kapely Prúdy si Fero Griglák a Fedor Frešo přizvali vynikajícího mladého jazzového klávesitu Petra Preložníka a stále více populárnějšího bubeníka Martina Valihoru. V tomto složení nahráli v pořadí desáté album s kratičkým názvom "X" (1999). Název symbolizuje nejen římskou číslici deset, ale i neprozkoumanou zem, Terra X, resp. Terra Incognita. V roce 2005 Fero s kapelou vydáva v pořadí již 11. album s jednoduchým názvem "Next". V posledních létech se sestava kapely ustálila na složení, ve které se sešlo mládí a prapůvodní členové - Fero Griglák (kytara), Fedor Frešo (baskytara), Ľubor Preložník (klávesy) a Igor Skovay (bicí). Bohužel v loňském roce se odehrála smutná změna v sestavě kapely.Agentura TASR oznámila, že v úterý 26. června 2018 v odpoledních hodinách nečekaně zemřel legendární baskytarista Fedor Frešo. V úterý 26. června 2018 jej v jeho domě v Rusovcích našli mrtvého jeho příbuzní, příčinou smrti bylo selhání srdce. Fedor Frešo zemřel ve věku 71 let. Kapela od té doby vystupuje v sestavě Fero Griglák (gitara), Ľubor Preložník (klávesy) a Igor Skovay (bicí), Tamás Belicza (baskytara) a nováček Matej Mikloš na klávesy. Skupiny Collegium Musicum a Fermata uspořádají 22. ledna 2019 v pražském Lucerna Music Baru koncert na počest baskytaristy a zpěváka Fedora Freša. "Koncert v Lucerně nabídne v jednom večeru hned dvě hudebně špičkové slovenské kapely, které u nás běžně nevystupují, a to v komorní vzpomínkové atmosféře na významného hudebníka, kterým Frešo beze sporu byl," uvedl organizátor. Se skupinou v Praze zahraje také syn zesnulého baskytaristy, Fedor Frešo jr. V rámci večera se uskuteční také předání prvního ročníku Hudební ceny Fedora Freša, která se bude každoročně udílet interpretovi či instrumentalistovi za výjimečný přínos pro slovenskou hudební scénu. Hostem pražského koncertu bude Petra Börnerová trio - projekt české zpěvačky Petry Börnerové, slovenského hudebníka Tomáše Bobrovniczkého a jejich devítiletého syna Tomáše, který hraje na bicí nástroje. Po více než 14 letech skupina Fermata přichází s novým, v pořadí už třináctým albem "Blumental blues", které bylo uvedeno do hudebního světa 11. října 2019 a po jejím vydání kapela vyrazila na turné po Slovensku. Album je společným tvůrčím počinem zakladatelů této kapely Fera Grigláka a Tomáše Berky, jak je doloženo na uměleckém přebalu desky, jehož grafická podoba a fotografie pocházejí z tvůrčí dílny Vlada Holiny. Griglák a Berka se po víceleté pracovní odmlce potkali spolu ve studiu a dali dohromady 10 nových typicky fermatovských kompozic. Šest skladeb zkomponoval Fero Griglák a po dvou skladbách přispěli Tomáš Berka a nový klávesista Fermaty Maxo Mikloš. Griglák s Miklošem si na albu navíc připsali každý po dvou spoluautorstvích. Nahráli je v sestavě Fero Griglák (kytary, klávesy), Tomáš Berka (klávesy), Maxo Mikloš (klávesy) a Tomás Belicza (basová kytara). Jednotlivé skladby nového alba v sobě nesou vzpomínku a reflexi na neopakovatelné místo a čas jeho vzniku. Nápad na nové album a navázání léta přerušené spolupráce se událo právě při křtu knížky "Blumentálske blues" v roce 2010. Nahrávky vznikaly během několika měsíců v Griglákově novém studiu Grif v Bratislavě a pod instrumentaci, mixing a produkci alba se podepsal samotný Fero Griglák. Album je do značné míry přímočaré ve stylu fusion jazz/rock bez zjevné progresivity. Nejlepší skladby jsou první tři, po kterých hudba pokračuje dál pouze rovnoměrným tempem. Hudba je docela dobrá, produkce je skvělá a celkem dobře plyne, ale opět je to docela jednoduché. K výslednému dobrému zvuku alba přispělo, že doba nahrávání nebyla ohraničená termíny, a tak členové Fermaty měli dostatek času i na precizní mix a mastering. Skupina Fermata se zapsala tučným písmem do historie slovenské progresivní hudby, přežila svá vrcholné období i útlumy, a aktivně funguje i v současnosti. Ságou popisující osud této trvající legendy je série osmi klasických alb, které vyšly zremastrované a v jednotné úpravě jako čtyri 2CD. Fermata v hudební terminolologii znamená korunka. Prvních osm alb skupiny je skutečným korunním klenotem slovenské hudby. |
Současná sestava: Fero Griglák - Guitars, Keyboards, Vocals (1973-dosud) Peter Preložník - Keyboards (1999-dosud) Igor "Teo" Skovay - Drums (1999, 2005-dosud) Matej Mikloš - Keyboards (2018-dosud) Tamás Belicza - Bass Guitar (2018-dosud |
Bývalí členové: Fedor Frešo - Bass Guitar, Mandoline (1979-1982, 1996-died 2018) Martin Hanzel - Keyboards (1991-1997) Márius Bartoň - Bass Guitar (1991-1994) Jindřich "Gino" Plánka - Drums, Percussion (1991-1994) Tomáš Berka - Keyboards, Percussion, Background Vocals (1973-1984) Dalibor Jenis - Bass Guitar (1981-1984) Karol Oláh - Drums, Percusssion (1977-1981,1982-1985) Juraj Bartovic - Vocal, Keyboards (1982-1984) Ladislav 'Laco' Lučenič - Bass Guitar (1977-1978) Anton Jaro - Bass Guitar, Percussion (1973-1977) Cyril Zeleňák - Drums, Percussion (1976-1977) Peter Szapu - Drums, Percusssion (1973-1975) Juraj Kuchárek - Drums Pavol Kozma - Drums (1972-1973) Roman Chovanec - Drums (1981-1982) Martin Valihora - Drums (1999- ) Hostující hráči: Jakub Hittrich - Drums (2005) Jozef Krajcovic - Saxophones (1980-1981) Jozef Hanak - Mouth Organ (1980-1981) Dezider Pito - Violoncello (1977-1978) Milan Tedla - Violin, Jew's Harp (1976-1977) Peter Olah - Background Vocal (1977-1977) |
Studiové desky: 2019 Blumental blues 2005 Next 1999 X 1994 Real Time 1991 Simile... 1984 Ad Libitum 1981 Generation 1980 Biela Planéta 1980 Dunajská legenda 1977 Huascaran 1976 Pieseň z hôľ 1975 Fermáta |
Ostatní nahrávky: 2007 Live v Klube za zrkadlom (DVD) 2007 Live v Klube za zrkadlom (live) 2003 Fermata / Pieseň z hôľ (komp.) SPs/EPs: 1979 Na Poschodí Túžby / Socha (SP) 1976 Fotoaparát / Môj Vlak (SP) 1976 Program Začína / Tvár (SP) |
Skupina: Frantisek Griglák - Guitars, Keyboards, Bass, Drum Machine Tomás Berka - Keyboards Hosté: Matej Miklos - Keyboards Tamás Belicza - Bass |
Blumental blues Vyšlo 2019, Pavian Records, PM0126-2 (Slovakia) Seznam skladeb: 01. Booze Night (4:15) 02. Ladies Of Avion (4:11) 03. Blumental Blues (5:01) 04. The Pigeons Of St.Florian (4:49) 05. Last Dance On The Firsnal place (3:57) 06. The Copper Cock (4:26) 07. Pocta Marianovi (1:22) 08. Stupid Morning (4:56) 09. The Breakfast At Stein (4:54) 10. First Morning Tram (6:02) Total Time: (43:53) Producer: František Griglák Artwork: Vlado Holina |
Skupina: Frantisek Griglák - Guitars, Keyboards Peter Prelozník - Keyboards (09) Fedor Freso - Bass (09) Juraj Kuchárek - Drums (09) Hosté: John T. Dale - Lead Vocals Henry Tóth - Acoustic & Electric Guitars (01,07) Marius Bartoň - Bass Guitar (02,05) Ľubomír Valky - Sound Design |
Next Vyšlo 2005, self-realised Seznam skladeb: 01. You And Me (F.Griglák) (4:52) 02. Night Streets (Márius Bartoň) (2:49) 03. City (F.Griglák) (4:51) 04. So Over You (F.Griglák / Text: John T.Dale) (3:10) 05. Sunday (F.Griglák) (3:10) 06. Green Pub (F.Griglák) (3:40) 07. Xenia (F.Griglák) (5:04) 08. Propeler (F.Griglák) (4:24) 09. Apple Tree In Winter (memory of Dezo) (Dežo Ursiny / Fero Griglák) (3:33) Total Time: (35:39) Recorded at Slovenský rozhlas, Bratislava (Mai 2005), Studio Imi, Bratislava Producer: František Griglák Hudobná réžia: Peter Smolinský, František Griglák Zvuková réžia: Ľubomír Války Artwork: Vojtech Novakovic |
Skupina: František Griglák - Guitars, Keyboards, Composer & Arranger Peter Preložník - Keyboards (01,02,05-07) Fedor Frešo - Bass Martin Valihora - Drums Hosté: Milan Tedla - Violin (07) Ivan Minárik - Programming |
X Vyšlo 1999, BMG Ariola, 74321 71083 2 (Slovakia) Seznam skladeb: 01. Full Power (F.Griglák) (5:36) 02. Part I (F.Griglák) (5:47) 03. Rendez-vous (F.Griglák) (5:58) 04. Genuine (F.Griglák) (4:14) 05. Letná (F.Griglák) (6:55) 06. Pop Art (F.Griglák) (3:40) 07. Perpetum III (F.Griglák) (6:01) 08. Guitar Dreamin' (F.Griglák) (6:15) 09. Part II (F.Griglák) (4:26) 10. Fade Out (F.Griglák) (3:22) Total Time: (52:14) Recorded at Studio Ebony, Bratislava (Jun - September 1999) Producer: Fedor Frešo Hudobná produkcia: František Griglák, Fermata Hudobná réžia: Fedor Frešo, Ivan Minárik, František Griglák Zvuková réžia: Ivan Minárik Mixing: Ivan Minárik Mastering: Ivan Minárik, štúdio Imi Artwork: Viktor Frešo, Martin Jenča, René Podlucký Photography: Viktor Frešo, Fedor Frešo Doslov: Peter Pišťanek |
Skupina: Frantisek Griglák - Guitars, Keyboards, Composer & Arranger Martin Hanzel - Keyboards Márius Bartoň - Bass, Composer (05) Jindřich G. Plánka - Drums Hosté: Palo Horváth / vocals Erich Procházka / mouth-organ |
Real Time Vyšlo 1991, Ena Records, ER 0008 2331 (Slovakia) Seznam skladeb: 01. Long Way (Fero Griglák) (5:11) 02. Return (Fero Griglák) (4:35) 03. Somedays (Fero Griglák / Text: Branislav Jehlár) (3:36) 04. Blue Monday (Fero Griglák) (4:40) 05. Tequila Ssunrise (Fero Griglák) (3:29) 06. Impresion (Fero Griglák) (3:32) 07. Subway (Fero Griglák) (5:01) 08. Living Your Lives (Fero Griglák / Text: Branislav Jehlár) (5:20) 09. Love Time (Fero Griglák) (4:59) 10. Hot Stuff (Fero Griglák) (6:08) 11. Digestive (Fero Griglák) (0:40) Total Time: (47:11) Recorded at Bratislava (Jun - Jul 1994) Producer: Igor Guryča Hudobná produkcia: František Griglák Hudobná réžia: Peter Smolinský Zvuková réžia: Ján Machút Artwork: Alexander Klinko Fotografie: Patrick Španko |
Skupina: Frantisek Griglák - Guitars, Keyboards, Composer & Arranger Martin Hanzel - Keyboards Márius Bartoň - Bass, Composer (06) Jindřich G. Plánka - Drums, Percussion Hosté: |
Simile... Vyšlo 1991, Únia Mladej Slovenskej Kultúry, none (Czechoslovakia) CD 1991, Únia Mladej Slovenskej Kultúry, UM 0002-2 311 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Dr. Gamow (Dr. Gamow) (F.Griglák) (4:48) 02. Psie Boogie (Dogs Boogie) (F.Griglák) (6:13) 03. Pod tichou riekou (Under Silent River) (F.Griglák) (4:09) 04. Stretnutie (The Encounter) (F.Griglák) (4:25) 05. Spomienka na Amsterdam (Memory Of Amsterdam) (F.Griglák) (5:08) 06. Mardi Gras (Mardi Gras) (F.Griglák, Márius Bartoň) (1:55) 07. Hriesnik (The Sinner) (F.Griglák) (4:22) 08. Hrdzovlasá (Foxy Lady) (F.Griglák) (8:03) Total Time: (39:03) Recorde at Studio Imi, Bratislava, Slovakia Producer: Peter Dimitrov Hudobná produkcia: František Griglák Engineering: Daniel Habovštiak Mastering: Ivan Minárik at Studio Imi Mixing: Ivan Minárik at Studio Imi Artwork: Milan Blatnický Photography: Ján Valent |
Skupina: Frantisek Griglák - Guitars, Keyboards, Vocals (04,06,09,13,15) Tomáš Berka - Keyboards Juraj Bartovic - Keyboards, Vocals (01,02,04-07,11-17) Dalibor Jenis - Bass Karol Oláh - Drums, Percussion Hosté: |
Ad Libitum Vyšlo 1984, Opus Seznam skladeb: 01. Svet na doskách (F.Griglák / Text: T.Berka) (4:20) 02. Posledné tango na Vajnorskej ulici (Fero Griglák / Text: Martin Sarvaš) (8:28) 03. S.O.S (Fero Griglák) (1:47) 04. Stoličky (Tomáš Berka / Text: Tomáš Berka) (5:19) 05. Ešte vládzem (Juraj Bartovič / Text: Juraj Bartovič) (3:09) 06. Prvý pád (Tomáš Berka / Text: Tomáš Berka) (4:42) 07. Pät minut po dvanástej (Juraj Bartovič / Text: Juraj Bartovič) (4:53) 08. Post scriptum (J.Bartovič / T.Berka / F.Griglák) (3:07) 09. Sprievodca (Fero Griglák / Text: Tomáš Berka) (3:24) 10. Ad libitum (Tomáš Berka) (7:15) Total Time: (46:28) Bonus tracks on 2004 CD reissue: 11. World On The Boards (4:19) 12. How Do You Do - Radio Edit (4:12) 13. Forget Me - Radio Edit (4:14) 14. Get In The Right Train (3:09) 15. First Downfall (4:41) 16. I Don't Know Why - Radio Edit (4:28) 17. Don't Turn Around (3:24) Total Time: (75:15) Hudobná réžia: Ján Lauko Zvuková réžia: Juraj Filo Remastering 2004: Alexander Soldán Zodpovedný redaktor původní edice: Milan Vašica Doslov: František Hora Ediční poznámka 2004: Marian Jaslovský Návrh obalu: Peter Kľúčik Foto: Tibor Borský |
CD 1998, Open Music, OP 0070 2 331 (Slovakia) New cover art CD 2004, Opus, 91 1529-2 (Slovakia) With 7 bonus tracks | |
Skupina: Frantisek Griglák - Guitars, Moog (06,07) Tomás Berka - Keyboards Fedor Freso - Bass Karol Oláh - Drums, Percussion Hosté: Jozef Hanák - Harmonica Jozef Krajčovič - Tenor Saxophone |
Generation Vyšlo 1981, Opus, 9113 1150 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Tie-Break (Preru?enie) (T.Berka) (4:36)33 02. Vina Del Mar (F.Griglák) (7:02)01 03. Calamity (Kalamita) (T.Berka) (5:58)52 04. Gastronomic Pleasures (Gastronomické Radosti) (F.Frešo) (3:37)34 05. Boleti (Dubáky) (T.Berka) (5:08)06 06. Reservé (Zadané) (F.Frešo) (4:37)35 07. K.O. (F.Griglák) (8:49)51 Total Time: (39:47) Producer: Štefan Danko Mixed: Ján Lauko Engineering: Jozef Hanák Artwork: Róbert Němeček Photography: Fedor Nemec |
CD 1998, Open Music, OP 0072 2 331 (Slovakia) New cover art | |
Skupina: Fero Griglák - gitara Tomáš Berka - klávesové nástroje Fedor Frešo - basová gitara, mandolína Karol Oláh - bicie nástroje, perkusie Hosté: |
Biela Planéta Vyšlo 1980, Opus Seznam skladeb: 01. Cook (4:34) 02. Magellan (5:25) 03. Amundsen (7:09) 04. Polo (3:41) 05. Da Gama (4:30) 06. Humboldt (5:27) 07. Kolumbus (3:58) 08. Livingstone (5:57) Total Time: (40:46) Hudobná réžia: Ján Lauko Zvuková réžia: Jozef Hanák Zodpovedný redaktor: Štefan Danko Návrh obalu: Michaela Kordová Doslov: Július Kinček |
Skupina: Fero Griglák - Guitars, Keyboards, Synthesizer, Vocals Tomáš Berka - Keyboards, Synthesizer, Vocals Fedor Frešo - Bass, Double Bass, Vocals Karol Oláh - Drums, Percussion Hosté: Cyril Zeleňák - Drums (10,11) Anton Jaro - Bass (01,10,11) Peter Szapu - Drums (01) Miroslav Žbirka - Vocals (10,11) String Quartet - Peter Baran, Pavol Baran, Pavol Selecký, Ľuboš Šašinka |
Dunajská legenda Vyšlo 1980, Opus, 9116 0726 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Wlkina (T.Berka) (4:09) 02. Chotemir (F.Griglák) (6:13) 03. Witemir (F.Griglák) (3:17) 04. Unzat (T.Berka) (5:48) 05. Trebiz (F.Griglák) (6:14) 06. Žilic (T.Berka) (3:31) 07. Zuemin (T.Berka) (4:52) 08. Koceľ (T.Berka) (5:19) Total Time: (39:23) Bonus tracks on 1999 reissue: 09. Perpetuum III (from Fermáta debut album) (11:47) 10. Program Začína (3:12) 11. Tvár (3:31) Recorded at Studio Opusu, Pezinok, Bratislava, Slovakia (august 1979) Producer: Štefan Danko Engineering: Ján Lauko, Peter Smolinský Mixing: Ján Lauko Design [Cover]: Sylvia Andrašovanová-Hložníková Photography: Michaela Kordová Sleeve Notes: Július Kinček |
CD 1997, Open Music, OP 0048 2 311 (Slovakia) CD 1999, Bonton, BON 494064 2 (Slovakia) - Remastered by Alexander Soldán with 3 bonus tracks CD 2014, Belle Antique, BELLE 142254 (Japan) - Remastered by Kazunori Ohara | |
Skupina: Fero Griglák - Guitars, Piano, Keyboards, Synths (Roland, Arp, Elka Strings), Vocals Tomáš Berka - Piano, Fender Rhodes, Hohner, Synths (Roland, Arp, Elka Strings), Percussion Ladislav Lučenič - Bass Guitar Karol Oláh - Drums, Percussion Hosté: Dezider Piťo - violončelo Peter Oláh - Background Vocals |
Huascaran Vyšlo 1977, Opus, 9116 0604 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Huascaran I (Fero Griglák) (13:40) 02. 80 000 (Tomáš Berka) (7:30) 03. Solidarity (Tomáš Berka) (6:30) 04. Huascaran II (Fero Griglák) (11:10) Total Time: (38:58) Bonus tracks on 1995 CD release: 05. 15 (4:03) 06. Valparaiso (6:09) 07. Perpetuum (2:17) Recorded at Studio Opus Hlohovec, Pezinok (Jun 1977) Producer: Ladislav Lučenič Hudobná réžia: Ján Lauko Zvuková réžia: Peter Smolinský Technická spolupráca: Jozef Hanák Zodpovedný redaktor: Štefan Danko Artwork: Juraj Bartoš Photography: Tibor Borský Doslov: Fermata |
CD 1995, Bonton, 71 0317-2 (Slovakia) With 3 bonus tracks CD 2014, Belle Antique BELLE 142253 (Japan) - Remastered by Kazunori Ohara V roce 1995 vyšel "Huascaran“ v reedici a byl doplněn o další tři skladby, které toto album njen doplňují, ale hlavně skvěle rozvíjejí... Pokračování "Huascaran" v kratičkém songu "15" je ovlivněno stylem funk/fusion známým hlavně díky kapele Weather Report a je postaveno na latino rytmech. V nasledující skladbě "Valparaiso", je možné vycítit inspiraci u dalších velikánů, a to Mahavishnu Orchestra. Pomalejší skladba je plná zvratů a umocňuje kontrast obou protikladných poloh díla, které se snažili autoři zdůraznit, tragickou i vítěznou. Jako poslední bonus se objevuje "Perpetuum". Jde o skladbu, která se nevešla na debutové album formace a i když jde jen o pozůstatek, perfektně zapadá do koncepce alba a stalo se z něho krásné optimistické zakončení. | |
Skupina: František Griglák - Guitars, Keyboards, Vocals Tomáš Berka - Keyboards, Percussion Anton Jaro - Bass Guitar Cyril Zeleňák - Drums, Percussion Hosté: Milan Tedla - Violin, Jew's harp |
Pieseň z hôľ Vyšlo 1976, Opus, 9116 0521 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Pieseň z hôľ (Song From Ridges) (F.Griglák) (11:07) 02. Svadba na medvedej lúke (Marriage On A Bears Meadow) (T.Berka / A.Jaro / C.Zeleňák) (4:15) 03. Posledný jarmok v Radvani (The Last Fair In Radvaň) (F.Griglák) (4:31) 04. Priadky (Spinning) (T.Berka) (7:37) 05. Dolu Váhom (Downstream Váh) (F.Griglák) (2:20) 06. Vo Zvolene zvony zvonia (Bells Are Ringing In Zvolen) (T.Berka) (10:10) Total Time: (40:00) Producer: Štefan Danko Engineering: Ján Lauko Mixed: Juraj Filo Artwork: Rastislav Majdlen Photography: Tibor Borský Sleeve Notes: Igor Wasserberger |
CD 1997, Bonton 71 0623-2 (Slovakia) Bundled with 1975 album "Fermáta" (2LPs on 1 CD) - Remastered by Alexander Soldán CD 2014, Belle Antique, BELLE 142252 (Japan) - Remastered by Kazunori Ohara | |
Skupina: Fero Griglák - Guitars Tomáš Berka - electric piano, organ, synth Keyboards Anton Jaro - Bass Guitar, Percussion Peter Szapu - Drums, Percusssion Hosté: |
Fermáta Vyšlo 1975, Opus, 91 15 0374 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Rumunská rapsódia (Roumanian Rhapsody) (George Enescu / Fero Griglák) (5:52) 02. Perpetuum II (Fero Griglák) (10:27) 03. Postavím si vodu na čaj (I'll Put The Kettle On) (Fero Griglák / Tomáš Berka) (4:20) 04. Valčík pre krstnú mamu (Waltz For Godmother) (Tomáš Berka) (7:03) 05. Perpetuum III (Fero Griglák) (11:47) Total Time (39:29) Recorded at Studio Opus, Hlohovec Producer: Štefan Danko Engineering: Juraj Filo Mixed: Igor Boháček Engineering Assistant: Ján Hruška, Kazimír Kylheku Coverart: Milan Hrčka Sleeve Notes: Igor Wasserberger |
CD 1997, Bonton 71 0623-2 (Slovakia) Bundled with 1976 album "Pieseň Z Hôľ" (2LPs on 1 CD) - Remastered by Alexander Soldán CD 2014, Belle Antique, BELLE 142251 (Japan) Remastered by Kazunori Ohara |
<Skupina: František Griglák - Guitars and Programming Fedor Frešo - Bass and Bass Pedal Peter Preložník - Keyboards Igor "Teo" Skovay - Drums Hosté: |
Live v Klube za zrkadlom DVD, vyšlo 2007, ETNA Productio, ETNA 002 Seznam skladeb: 01. For Huascaran (Fero Griglák) (8:59) 02. Dr. Gamow (Fero Griglák) (4:45) 03. You And Me (Fero Griglák) (5:41) 04. Rendez-vous (Fero Griglák) (6:26) 05. Genuine (Fero Griglák) (4:08) 06. Guitar Dreaming (Fero Griglák) (6:53) 07. Vasco Da Gama (Fero Griglák) (4:49) 08. Full Power (Fero Griglák) (5:45) 09. Apple Tree In Winter (Dežo Ursiny / Fero Griglák) (5:33) 10. Part 1 (Fero Griglák) (6:40) 11. Viña del Mar (Fero Griglák) (11:39) Bonus Track 12. Memories Of Amsterdam (Fero Griglák) (5:08) Total Time: (76:26) Recorded live at "One Night Only" Concert in "Klub za zrkadlom", Bratislava, October 14. 2007 |
| |
Skupina: František Griglák - Guitars and Programming Fedor Frešo - Bass and Bass Pedal Peter Preložník - Keyboards Igor "Teo" Skovay - Drums Hosté: |
Live v Klube za zrkadlom Vyšlo 2007, Etna Production, ETNA 001, R245 0001 2 311 (Slovakia) Seznam skladeb: 01. For Huascaran (Fero Griglák) (8:59) 02. Dr. Gamow (Fero Griglák) (4:45) 03. You and Me (Fero Griglák) (5:41) 04. Genuine (Fero Griglák) (4:08) 05. Guitar Dreamin (Fero Griglák) (6:53) 06. Vasco da Gama (Fero Griglák) (4:49) 07. Part I (Fero Griglák) (6:40) 08. Viña del Mar (Fero Griglák) (11:39) Total Time: (54:33) Produced: Fedor Frešo |
"Live v Klube za zrkadlom" je první živé album skupiny Fermata z roku 2007. Vydání CD doprovázelo i stejnojmenné DVD,
na němž byly tři bonusové skladby: "Rendez-vous", "Full Power" a "Apple Tree In Winter". Nahrávka vznikla v Klubu za
zrkadlom v Bratislavě - Petržalce. Názvy něktorých skladeb se lehce liší od jejich originální podoby: "For Huascaran"
- původně "Huascaran", "Vasco da Gama" - původně "Da Gama". Skladba "For Huascaran" je směsicí ze všech původních
skladeb z alba "Huascaran". | |
Skupina: Fero Griglák - Guitars Tomáš Berka - electric piano, organ, synth Keyboards Anton Jaro - Bass Guitar, Percussion Peter Szapu - Drums, Percusssion Hosté: |
Fermata / Pieseň z hôľ Vyšlo 1997/2003, Opus, 91 0521-2 (Slovakia) Seznam skladeb: Fermáta 01. Rumunská rapsódia (G.Enescu / F.Griglák) (5:52) 02. Perpetuum II. (F.Griglák) (10:27) 03. Postavím si vodu na čaj (F.Griglák / T.Berka) (4:20) 04. Valčík pre krstnú mamu (T.Berka) (7:03) Pieseň Z Hôľ 05. Pieseň z hôľ (F.Griglák) (11:07) 06. Svadba na medvedej lúke (T.Berka / A.Jaro / C.Zeleňák) (4:15) 07. Posledný jarmok v Radvani (F.Griglák) (4:31) 08. Priadky (T.Berka) (7:37) 09. Dolu Váhom (F.Griglák) (2:20) 10. Vo Zvolene zvony zvonia (T.Berka) (10:10) Total Time (00:29) |
Skupina: Skupina Ľuba Beláka - performer (Ľ. Belák - Leader) (01) Fermáta - Backing Band (02) Alena A Júlia - Vocals (02) P. Hečko - Vocals (02) Hosté: |
Na Poschodí Túžby / Socha Vyšlo 1979, Opus, 9143 0498 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Skupina Ľuba Beláka - Na Poschodí Túžby (Lyrics: P. Štilicha / Music: J.Bartovič) () 02. P. Hečko a duo Alena A Júlia - Socha () Total Time: (53:34) |
Skupina: Hosté: |
Fotoaparát / Môj Vlak Vyšlo 1976, Opus, 91 43 0413 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Peter Vašek - Fotoaparát (Lyrics: T.Berka / Music: F.Griglák) 02. Miroslav Žbirka - Môj Vlak (Lyrics: J. Štrasser / Music: T.Berka) Total Time (45:24) |
Skupina: Fermáta - Backing Band M. Žbirka - Lead Vocals Hosté: |
Program Začína / Tvár Vyšlo 1976, Opus, 91 43 0410 (Czechoslovakia) Seznam skladeb: 01. Program Začína (Lyrics: T. Berka / Music: F.Griglák) () 02. Tvár (Lyrics: T. Berka / Music: F.Griglák) () Total Time: (00:34) |
Obr. vlevo - počátkem 80. let zleva - Tomáš Berka, Fedor Frešo, Karol Oláh, František Griglák | |
|
Tomáš Berka, Fero Griglák, Fedor Frešo, Karol Oláh (na obou snímcích) |
PŘIPOMENUTÍ TRAGÉDIE POD HUASCARÁNEM | |
Na snímku uprostřed československý legendární horolezec a vášnivý fotograf Vilém Heckel | |
Dne 31. května postihlo Peru nejzhoubnější zemětřesení v jeho historii, hodiny ukazovaly přesně 15:23:31, 250 měst a obcí bylo
srovnáno se zemí a zahynulo při něm přibližně 75 tisíc lidí. V osudný den stanovala na úpatí hory Huascarán také československá
horolezecká expedice v počtu čtrnácti mužů. Jejich tábor stál bohužel přímo v cestě pádu ohromné kamenné laviny, která se z
vrcholku nejvyšší hory Bílých Kordilliér v důsledku zemětřesení uvolnila a celý základní tábor se všemi členy expedice nemilosrdně
smetla. Dodnes se jedná o největší tragédií v dějinách českého (československého) horolezectví. Lavina za pět minut překonala
mnohokilometrovou vzdálenost do údolí a tam úplně zničila město Yungay. Jen ve městě zahynulo 20 000 jeho obyvatel. Česká expedice Peru 1970 byla vlastně omylem... Původně se parta libereckých horolezců chystala na Aljašku, na Mount McKinley. Doba však některým projektům nepřála, studená sprcha přišla z ÚV ČSTV, které z politických důvodů nedala k výjezdu tehdy nutný oficiální souhlas. Hledal se tedy náhradní cíl, neboť přípravy na expedici již byly v pokročilém stádiu. Volba nakonec padla na peruánský Huandoy, extrémně těžkou jižní stěnu, o kterou se v minulosti neúspěšně pokusili Američané, Angličané a Argentinci. Změnou plánu však peripetie nekončily. Loď s materiálem se opozdila, asi 400kg materiálu bylo ukradeno během transportu. K dovršení všeho se v průběhu aklimatizačních výstupů a prvních průzkumných cest pod stěnu 18. května v naprosto banálním, chodeckém terénu sesmekl a spadl nejlepší lezec celé výpravy, Ivan Bortel. Spadl přibližně 30m a byl na místě mrtev. Nakonec se tak Ivan Bortel stal jediným členem výpravy, který se dostal zpět do Čech. Repatriaci jeho ostatků zařídila československá ambasáda ještě před katastrofou, která postihla nejenom českou expedici, ale celé Peru. Základní tábor tak expedice založila až 13. května. Původně měl být na trochu jiném místě, ale lezcům učarovalo jezero Llanganuco ve výšce 3850 metrů, které se nachází v úzkém údolí mezi severní stěnou Huascaránu (6768 metrů) a Huandoye. Zbývajících čtrnáct účastníků expedice zvažovalo zastavení všech akcí a návrat. Bylo jasné, že bez Bortela nemá cenu pouštět se na Huandoy (6395 metrů). Padaly i návrhy na návrat, ale nakonec se rozhodli pro náhradní cíl - šestitisícovky Pisco a Huascaran, nejvyšší vrchol Peru. Dne 31. května však postihlo Peru zemětřesení o síle 7 až 9 stupnů Richterovy stupnice, které patří k největším nejenom v historii Peru, ale i na západní polokouli. Přírodní katastrofa zpustošila oblast o rozloze 83 500 km2. Zcela nebo téměř zaniklo 250 měst a obcí, celkem zahynulo asi 75 000 lidí, dalších 50 000 bylo vážně zraněno a bez přístřeší zůstalo 200 000 lidí. Epicentrum zemětřesení se nacházelo v moři západně od přístavního města Chimbore. Téměř třetina všech obětí katastrofy však zahynula v oblasti Huascaranu, z něhož se utrhla mocná lavina, která zasáhla hustě obydlené oblasti. Svahové pohyby se zde zkombinovaly a způsobily veliké ztráty. Ze severního vrcholu Huascaranu však nespadla pouze tato jediná lavina. Druhá rozsahem mnohem menší se bohužel zřítila také do severní stěny. A dopadla do prostoru mezi jezery Llangunuco, kde přehradila celé, asi kilometr široké údolí vrstvou kamení, ledu a bahna několik desítek metrů vysokou a několik set metrů širokou. Právě tato severní lavina se stala osudnou českým horolezcům, neboť zcela pohřbila tábor expedice. Expedice Peru 1970 nezůstala zapomenuta. Každý rok se na její počest jezdí lyžařský závod Jizerská padesátka. Tohle měření sil běžeckých lyžařů vymysleli v roce 1968 právě liberečtí horolezci. Mělo jim sloužit k udržení formy přes zimu, než vyrazí na jaře do hor... | |
Fermata 1979: Fedor Frešo - bass, Tomáš Berka, Karol Oláh - bicí, Fero Griglák - guitars Karol Oláh za bicími a koncert Fermaty, V-klub, 1974 - na snímku Tomáš Berka a František Griglák Fermata 1991: Fero Griglák - guitars, keyboards, Marius Barton - bass, Martin Hanzel - keyboards, Jindrich G. Planka - drums, percussion Fermata 1999: Peter Preložník - klávesy, Fedor Frešo - bass, František Griglák - kytara, Martin Valihora - bicí Fermata 2009: Fero Griglák (kytara), Peter Preložník (klávesy), Igor Skovay (bicí) a Fedor Frešo (baskytara) |
Oficiální stránky: http://fermata.sk/sk/ www.lucenic.sk http://lucenic.com/ https://rateyourmusic.com/artist/fermata |
|
mbrezny@centrum.cz© ...a vzkaz autorovi!© |