Khan byla anglická progresivní rocková kapela náležící do canterburské scény v letech 1971-1972. U jejího zrodu
stál výjimečný kytarista Steve Hillage na počátku své kariéry. Její historii lze vystopovat až do roku 1968 a
je spojená s kapelou nazvanou Uriel. Když Steve končil střední školu v Londýně, dal se dohromady s Davem Stewartem
(kytara, ale stal se klávesistou), Hugem "Mont" Campbellem (basa) a Clivem Brooksem (bicí), který se kapele ozval
po uvedení inzerátu ve známém magazínu Melody Maker. Uriel původně hráli covery kapely Cream, Jimi Hendrixe, Johna Mayall & the Bluesbreakers nebo The Nice. V červenci 1968 Uriel nahráli demo pásky v malém studiu poblíž stanice metra Holland Park se skladbami "Saturn" a "Bogey Man". Léto 1968 strávili v Ryde Castle Hotel na Isle of Wight, kde podporovali také The Herd, případně Stray and Chicken Shack. Tato událost je připomínána v pozdější Egg skladbě "A Visit To Newport Hospital". Na tomto letním pobytu v srpnu se ale Hillage rozhodl odejít studovat na University of Kent v Canterbury a kapelu opustil. Zbývající trio Uriel vypustilo z repertoáru covery a začalo hrát originální materiál napsaný Campbellem a Stewartem a změnilo si název na Egg. V roce 1969 zahájil Hillage studium na University of Kent v Canterbury, kde se spřátelil se s místními kapelami Caravan a Spirogyra a občas s nimi jammoval. Mezitím skládal písně a do konce roku 1970 nashromáždil dostatek materiálu pro album. Členové Caravan jej spojili s jejich manažerem Terrym Kingem, který získal Hillage a podepsal smlouvu s Derame na základě ukázek jeho materiálu zaznamenaného pomocí Davea Stewarta z Egg. Mezitím si bývalí spoluhráči v Egg odbyli debut v hospodě Tottenham Court Road a neoficiální manažer kapely Bill Jellett tam pro ně vyjednal týdenní pobyt, kde se objevil občas i Steve Hillage občas sedící mezi diváky. Na jednom z těchto koncertů se objevil i Pat Boland, DJ a lovec hlav pro Decca Records, který plánoval s Middle Earth založit nahrávací společnost, což se nakonec neuskutečnilo. Nakonec krátce poté, kdy Egg podepsali v květnu 1969 smlouvu s Decca, dala malá společnost jménem Zackariya Enterprises hudebníkům příležitost zaznamenat psychedelické zkoušení pro rychle se rozvíjející trh. Hillage se v roce 1969 nakrátko vrátil ke svým bývalým spoluhráčům, kterým pomohl nahrát jednorázové psychedelické album. Protože se nejednalo o "Egg materiál", a navíc měli nyní smlouvu s labelem Decca, obnovili se znovu jako Uriel, aby v červnu 1969 vytvořili své jediné album, což byl jednorázový psychedelický projekt pod falešným jménem Arzachel přvzatým po jmenu kráteru na Měsíci, který dostal jméno podle středověkého španělského astronoma. Hudebníci také použili na albu i své pseudonymy, i když každý z jejich životopisů obsahuje určitou míru pravdy. Album vyšlo bezejměnné pod hlavičkou projektu "Arzachel" v červnu 1969. Hillage opustil univerzitu v roce 1971 a vrátil se do Londýna, kde se zrodila skupina Khan. Založil ji v dubnu 1971 Hillage s basistou a zpěvákem Nickem Greenwoodem, dříve v Crazy World of Arthur Brown. Ačkoli Pip Pyle, budoucí bubeník Gong a Hatfield and the North, byli zapojeni do raných fází, sestava se nakonec po odchodu Pipa Pyleho ke kapele Gong stabilizovala přijetím jeho náhradníka u bicích Erica Peacheye a varhaníka Dicka Heninghema, kteří oba nedávno spolupracovali na Greenwoodově sólovém projektu "Cold Cuts", zaznamenaném v Kalifornii v roce 1970, ale opožděně vydaném až v roce 1972. Svůj první koncert si kapela odbyla v červnu 1971 v Central School of Art. V říjnu 1971 odešel také Dick Heninghem, když svůj poslední koncert s kapelou odehrál pravděpodobně v Lyceu 14. října 1971. Ve skutečnosti existují alespoň dva další koncerty 13. listopadu a 17. prosince, kdy měli Egg i Khan koncerty rezervované na různých místech. Kdo na nich hrál na klávesy, zůstává ale záhadou. Po sérii letních a podzimních koncertů v roce 1971, z nichž na několika podporoval spřízněné Caravan, Gnidrolog a Steamhammer, začali Khan v listopadu nahrávat v Command Studios své debutové album. Produkcie se ujal Neil Slaven, který byl zároveň producentem kapely Egg. Odchod Heninghema donutil Hillage přivést i díky producentovi svého bývalého spoluhráče Davea Stewarta, nyní v Egg, aby nahrál klávesy. Nahrávání trvalo tři měsíce, přeesunulo se také do Olympic Studios a finální mix se provedl ve studiu Tollington Park. Kapela mezitím stihla i koncertovat, v lednu 1972 hrála v Oxfordě v St. Clare’s Hall a v Bromley Technical College, kde zahajovali pro Van Der Graaf Generator. Steve Hillage a Barbara Gaskin se v únoru 1972 připojili k projektu Ottawa Music Company pro druhou sérií koncertů, kde zahráli s dalšími hudebníky jejich vlastní kompozici "Driving To Amsterdam". Mezitím skončily 29. března 1972 práce na albu, které pod názvem "Space Shanty" vyšlo 2. června 1972, a následovalo po něm britské turné na podporu Genesis, Caravan i The Parlour Band, kdy volné místo u varhan v květnu 1972 doplnil kanadský varhaník Val Stevens, dříve člen populární torontské soulové rockové skupiny Grant Smith & The Power, která debutovala na krátkém evropském turné, včetně TV krátkého vystoupení na Montreux Festival, a pokračovali v červnu turné po Velké Británii s podporou Caravan. Písně jako "Stranded" a "Driving To Amsterdam" se pokouší o atmosféru připomínající epické balady Uriah Heep, něco, co se na scéně v Canterbury často nedělá přímým a oddaným způsobem - zatímco Kevin Ayers může být srovnatelný, klíčovým rozdílem je, že Hillageovy texty a skladby nejsou oddělené nebo ironické). Album vyniká naléhavostí textů a intenzivním koketováním s progresivitou skladeb na rozdíl od standardní fusion, která dominuje ekvivalentním albům canterburské scény, i když se v klíčových bodech objevují některé magické kousky jazzu. To, co album posunuje na vyšší úroveň, je však rozložení kytary a varhan a je naprosto nepředvídatelné, s čím v každé písni přijdou. Toto je mezníkové album, kde prvky individuálního hraní Hillage vklouzly do drážek, které ho později zavedly jako šamana zvuku Gongu. V té době ovšem vyvrcholily hudební neshody mezi Hillagem a Greenwoodem, které skončily Greenwoodovým odchodem. Dva členové Nick Greenwood a Val Stevens odjeli po závěrečném koncertu v červnu 1972 v Readingu s kapelou Lindisfarne. Hillage se později vyjádřil k odchodu Greenwooda: "Myslím, že konečným problémem bylo, že jsem se stal hudebně ambicióznějším a nová hudba, kterou jsem si představoval, vůbec nezněla tak, jak Nick očekával. Cítil to a bylo to pro něj velmi frustrující. Nakonec jsem mu musel přiznat, že jsem jej ve svých budoucích hudebních plánech opravdu neviděl. Nebyla to konfrontace. Opravdu jsem jej měl rád a vážil si ho, a vlastně jsem mu kvůli tomu dlužil pravdu. Rozuměl tomu, a tak se rozhodl odejít. Je třeba říci, že odchod Nicka připadal jako narůstání temného mraku, protože už nějakou dobu nebyl šťasten". Pro Val Stevense byl Greenwoodův odchod špatná zpráva, navíc když bez jeho vědomí se Hillage rozhodl využít odchodu Greenwooda jako záminku k tomu, aby požádal Davea Stewarta, jehož skupina Egg byla na pokraji rozchodu, aby se stal novým hráčem na klávesové nástroje v kapele. Není divu, že se Stevens cítil ukřivděn: "Miloval jsem tu kapelu a nikdy jsem nepředpokládal, že to tak náhle skončí. Nejprve jsem si myslel, že jsem ten, kdo dostal botu, ale když jsem zjistil, že se ruší celá kapela, byl jsem docela zmatený. Nerozuměl jsem tomu, ani jsem se se členy kapely nesetkal, abychom prodiskutovali proč. Gilotina spadla z ničeho nic!" Steve Hillage k desce později uvedl: "Po vydání "Space Shanty" jsem byl nespokojen a rozhodl jsem se úplně změnit skupinu v rámci přípravy na další album. Získal jsem Davea Stewarta, aby se připojil natrvalo, protože Egg skončili, změnil jsem basového hráče a přivedl jsem muže jménem Nigel Griggs. Eric byl stále u bicích - ve skutečnosti je to velmi dobrý bubeník. Také jsem napsal spoustu nové hudby, která byla mnohem silnější než ta na "Space Shanty", a většina z toho se nakonec objevila na "Fish Rising". Hillage se rozhodl vytvořit novou sestavu s mírně odlišným směrem, přičemž si ponechal v sestavě Peacheye, přibral Nigela Griggse (později Split Enze) na basu, Greenwooda nahradil Nigel Smith a po rozpadu Egg se v červenci 1972 do sestavy připojil opět Dave Stewart. Do repertoáru byly přidány nové skladby Hillage a Stewarta, včetně skladby "I Love Its Holy Mystery", která byla základem pozdější Hillageovy desky "Solar Musick Suite". Byl napsán a nacvičován rovněž nový materiál a v září a říjnu 1972 proběhlo několik živých vystoupení. Eric Peachey popsal, jak byla nová kapela sestavena: "Steve a já jsme se rozhodli udržet věc v pohybu a reformovat se. A Dave Stewart byl najednou k dispozici a řekl, že se připojí. Museli jsme to využít - byla to zlatá příležitost. Dave byl skutečný idol - byl jsem v naprostém úžasu z toho chlapa. Mistr hudebník a chtěl hrát se mnou! To mě opravdu, ale opravdu nadchlo." "Museli jsme ale najít basistu. Znovu jsme si dali inzerát, prošli bezpočtem basových hráčů a přišel Nigel. Myslím, že jeho hudební pozadí bylo v popových skupinách a cover kapelách. Velmi odlišný hráč od Nicka. A přizpůsobil se přičinlivě. Velmi milý chlap". V srpnu 1972 začala nová sestava fungovat, ale za méně než ideálních podmínek si Peachey pamatuje: "Začali jsme zkoušet v mém sklepě. Neměli jsme žádné peníze, všichni jsme byli na mizině. Nemohli jsme si dovolit zkušebnu. Bylo to svazující. Ale nová hudba byla dobrý, silný materiál. Bylo to trochu zjednodušené - stále složité, ale mělo to více formu, mnohem víc než předchozí materiál. Byl to pokrok. Cítil jsem, že jdeme dál". Hillage připravil materiál na nové album, ale King jej odmítl s tím, že je příliš nekomerční a více podobný Soft Machine. Takže jeho jménem label Decca odmítl vydat druhé album, navíc v říjnu 1972 došly i finance, což donutilo Hillageho k rozpuštění kapely v říjnu 1972. Nějaký materiál na prvním sólovém albu Steva Hillage "Fish Rising", byl původně plánován pro nevydané druhé album Khan. Závěrečná epizoda v krátké existenci Khan trvala jen tři měsíce, ale je jednou z největších událostí Canterburské scény. Navzdory sérii jednorázových spoluprácí po celé desetiletí (1968–1978) to byla jediná skupina vedená Stevem Hillageem a Davem Stewartem jako rovnocennými partnery. Z důvodů, které podrobně uvedeme níže, to trvalo jen tři měsíce a nezanechalo žádné zaznamenané dědictví - i když samozřejmě Hillageho sólové album z roku 1975 "Fish Rising" lze částečně považovat za postscript k Khan II. Hillage se okamžitě připojil k nové koncertní kapele Decadence Kevina Ayerse, zúčastnil se nahrávání Ayersova alba "Bananamour" z roku 1973 (Harvest, květen 1973) a dva měsíce koncertovali po Velké Británii a Francii. Mezitím se Hillage stal fanouškem kapely Gong po seznámení s Daevidem Allenem, poslechl si jejich Camembert Electrique" a Allenovo sólové album "Banana Moon", stejně jako se seznámil s jeho dlouholetou partnerkou Miquette Giraudy díky Allenovi. Hillage se rozhodl zůstat ve Francii po turné s Ayersem, aby se připojil ke skupině Gang. |
Členové: Steve Hillage - Guitars, Vocals Nick Greenwood - Bass, Vocals (1971-72)) Dave Stewart - Keyboards (1971-1972) Eric Peachey - Drums, Percussion (1971-1972) |
Bývalí členové: Val Stevens - Keyboards (1972) Nigel Griggs - Bass (1972) Dick Heninghem - Keyboards (1971) Pip Pyle - Drums, Percussion (1971) |
April 1971 |
April - October 1971 |
October 1971 - January 1972 |
Steve Hillage - Guitars, Vocals Nick Greenwood - Bass, Vocals Dick Heninghem - Keyboards Pip Pyle - Drums, Percussion |
Steve Hillage - Guitars, Vocals Nick Greenwood - Bass, Vocals Dick Heninghem - Keyboards Eric Peachey - Drums, Percussion |
Steve Hillage - Guitars, Vocals Nick Greenwood - Bass, Vocals Eric Peachey - Drums, Percussion Touring and session musician: Dave Stewart - Keyboards |
January - June 1972 |
July - October 1972 |
|
Steve Hillage - Guitars, Vocals Nick Greenwood - Bass, Vocals Eric Peachey - Drums, Percussion Val Stevens - Keyboards |
Steve Hillage - Guitars, Vocals Eric Peachey - Drums, Percussion Dave Stewart - Keyboards Nigel Griggs - Bass |
|
Studiové desky: 1972 Space Shanty |
Steve Hillage (sólově): 1975 Fish Rising Nick Greenwood (sólově): 1972 Cold Cuts |
Skupina: Steve Hillage - Guitars, Vocals Nick Greenwood - Bass, Vocals Eric Peachey - Drums Hosté: Dave Stewart - Organ, Piano, (sky)celesta, Marimba |
Space Shanty Vyšlo 2. června 1972, Deram/Decca, SDL-R 11 (UK) CD 1990, MANTRA, Mantra 034 (France) CD 1992, Deram, 844 088-2 (Europe) remastered: Anthony Hawkins & remixed CD 2004, Eclectic Discs, ECLCD 1016 (UK) remastered: Paschal Byrne +2 bonus tracks Seznam skladeb: 01. Space Shanty (Including The Cobalt Sequence And March Of The Sine Squadrons) (8:59) 02. Stranded (Including Effervescent Psycho Novelty No. 5) (6:35) 03. Mixed Up Man Of The Mountains (7:14) 04. Driving To Amsterdam (9:22) 05. Stargazers (5:32) 06. Hollow Stone (Including Escape of the Space Pirates) (8:16) Total Time: (46:09) Bonus tracks on 2004 Eclectic remaster: 07. Break The Chains (3:31) * 08. Mixed Up Man Of The Mountains (First version) (4:28) * * Previously unreleased Producer: Neil Slaven Engineer: Pete Booth, George Chkiantz, Dave Grinsted Engineer, Remixing: Derek Varnals Remixed: Dave Grinsted Mastered: W Design, Artwork: David Anstey |
Nahráli: Steve Hillage - Guitar, Vocals, Other Hosté: Dave Stewart - Organ, Piano Mike Howlett - Bass Lindsay Cooper - Bassoon Pierre Moerlen - Drums, Marimba, Goblet Drum Bloomdido Bad de Grass - Saxophone, Flute Hi. T. Moonweed - Synthesizer, Tambura Bambaloni Yoni - Glockenspiel, Percussion |
Fish Rising Vyšlo 1975, Virgin, V 2031 (UK) Seznam skladeb: Inglid / Involution 01. Solar Musick Suite (16:55) Sun Song (I Love Its Holy Mystery) (6:15) Canterbury Sunrise (3:25) Hiram Afterglid Meets The Dervish (4:05) Sun Song (Reprise) (3:10) 02. Fish (1:23) 03. Meditation Of The Snake (3:10) Outglid / Evolution 04. The Salmon Song (8:45) Salmon Pool (1:17) Solomon's Atlantis Salmon (2:08) Swimming With The Salmon (1:37) King Of The Fishes (3:43) 05. Aftaglid (14:46) Sun Moon Surfing (1:36) The Great Wave And The Boat Of Hermes (1:51) The Silver Ladder (0:40) Astral Meadows (2:01) The Lafta Yoga Song (2:42) Glidding (2:23) The Golden Vibe / Outglid (3:33) Total Time: (44:59) Composed, Arranged, Lyrics: Steve Hillage Lyrics: Miquette Giraudy Engineer, Producer: Simon Heyworth Engineer: Alan Perkins, Phil Beque Mixed: Paul Northfield Mastered: Richard Langham Artwork: Steve Hillage Photography: Brigitte Moonweed, Phoenix |
Nahráli: Nicholas Greenwood - Bass, Vocals, Effects, Co-producer Hosté: Bryn Howarth - Guitar Chris Pritchard - Guitar Dick Henningham - Keyboards Bunk Gardner - Woodwinds, Saxophone Janet Lakatos - Violin Margaret Immerman - Violin Margaret Shipman - Viola Nils Oliver - Cello Eric Peachey - Drums The Tear Drops - Harmony Vocals Charles Lamont - Arrangements |
Cold Cuts Vyšlo 1972, Kingdom Records, KVL9002 (UK) CD 1999, Venture, KVCD 005 (Japan) LP/CD 2004, Akarma, AK 289 (Italy) Seznam skladeb: 01. A Sea Of Holy Pleasure (Parts I, II, III) (7:12) 02. Hope/Ambitions (2:53) 03. Corruptions (3:09) 04. Lead Me On (3:47) 05. Big Machine (3:38) 06. Close The Doors (4:27) 07. Melancholy (3:23) 08. Images (3:18) 09. Promised Land (3:09) 10. Realisation And Death (5:14) Total Time: (40:10) Recorded in Los Angeles, 1970 Producer: Mark Chase, Nicholas Greenwood Engineer: Richard Barcellona Arranger: Charles LaMont Sleeve Art: John Van Hamersveld, Bob Seidemann Artwork: Philip Mora |
Kapela Doctor K's Blues Band - Eric Peachey je třetí zleva "Cold Cuts" band - Dick Henningham, Nick Greenwood a Eric Peachey Khan II: Steve Hillage, Dave Stewart, Nigel Griggs a Eric Peachey Karikaturní historie Khan byla zveřejněna ve spojení s vydáním "Space Shanty". |
Oficiální stránky: https://nickgreenwood.bandcamp.com/ https://canterburyscene.wordpress.com/page/4/ https://canterburyscene.wordpress.com/2016/05/19/khan-a-history-part-7/ |
|
mbrezny@centrum.cz ...a vzkaz autorovi! |