TOOL






Zpět
Tool je název americké progressive metalové skupiny, založené v roce 1990 v Los Angeles, Kalifornii. K jejímu založení došlo víceméně náhodně, když se Danny Carey (bubeník) nabídl svému sousedovi zpěváku Maynard James Keenanovi, kytaristovi Adamu Jonesovi a baskytaristovi Paul d'Amourovi jako náhrada za bubeníka, který se nedostavil… Jeho rozhodnutí se ukázalo být správným poté, co se stali velice úspěšnou skupinou představující „tajemno, nejasný hlubinný metal s vytříbenou okázalostí art rocku“ - nejznatelněji na jejich významném třetím albu "Anima" (1996). Postupem času získávali uznání a byli velebeni kritikou především za komplexní a stále se vyvíjející zvuk, od jejich prvního „třesky plesky“ heavy metalového alba až po více progresivní skládání písní na albu "Lateralus" (2001), které „by mohlo být v dalším období progresivním rockem, deseti tunami impozantního záměru“.

Celkový zvuk Tool je popisován jako "skřípající post-Jane's Addiction heavy metal“ nebo také jako "primitivní zvuk, který je výrazný až znepokojivý“ - většina zjednodušujících zařazení skupiny do určité kategorie je bezvýznamná. Jsou známi nejen svými filosofickými a spirituálními odkazy v textech: evoluce a psychologie Carla Gustava Junga (Forty-Six & 2), náboženství (Opiate) a transcendentno (Lateralus), ale také písněmi obsahující "komplexní změny rytmu, znepokojující hlasy a nápor ve změnách dynamičnosti“, toto vše velice často ústí v nadprůměrně dlouhou skladbu. Navíc, většina jejich videoklipů byla vytvořena ve stylu stop-motion animace kytaristou Jonesem ve stylu Bratří Quayů - "zvláštní skládance-připomínající krátké čtyřminutové filmy" - která ještě víc posilují vnímání Tool jako "temné znepokojivé" skupiny.


Sami Tool řadí mezi skupiny, které je nejvíce ovlivnily, například King Crimson, Led Zeppelin, Pink Floyd, Rush, Meshuggah a počátky skupiny Yes. Na druhé straně i je jejich hudba považována mnohými kritiky a umělci za více než vlivnou.


Dobře známé logo kapely vytvořené jejich dlouholetým spolupracovníkem Cam de Leonem. Tento klíč je příkladem "phallic hardware" v zobrazení Tool.
Začátky a první problémy (1990-1995)

Během 80. let se každý budoucí člen kapely Tool přestěhoval do Los Angeles. Kytarista/baskytarista Paul d'Amour a kytarista Adam Jones se chystali vstoupit do filmového průmyslu, zatímco Maynard James Keenan našel zaměstnání v "remodeling pet stores" poté, co vystudoval výtvarné umění v Michiganu. Danny Carey byl již profesionálním bubeníkem a spolu s Maynardem Keenanem již hráli ve skupině Green Jelly, Carey pak ještě navíc v kapelách Carole King a Pigmy Love Circus.

Keenan a Jones se seznámili prostřednictvím společného přítele v roce 1989. Poté, co Keenan zahrál Jonesovi skladbu z jeho předchozího projektu, Jones byl tak ohromen jeho hlasem, že nakonec přemluvil svého přítel ke zformování jejich vlastní kapely. Začali společně jammovat a hledali bubeníka a baskytaristu. Carey tou dobou náhodně bydlel nad Keenanem, a když mu byl představen Jonesem Tom Morello, starým přítelem ze střední školy a bývalým členem Electric Sheep, Dan se nabídl svému sousedovi zpěváku Maynard James Keenanovi jako náhrada za bubeníka, který se nedostavil...

Carey začal hrát na jejich zkouškách, protože cítil, že se "mu to tak nějak líbí", protože jiní pozvaní hudebníci nějak nepřicházeli. Sestava Tool byla dokončena, když Jonesův kamarád jim představil basistu D'Amoura. Počátkem roku skupina sestavila příběh, který vytvořili kvůli pseudofilosofii "lachrymologie". Třebaže "lachrymologie" byla také citována jako inspirace pro jméno kapely, Keenan později vysvětlil jejich záměry jinak: "Tool je přesně to, jak to zní: Je to velký čmuchal, je to klíč... jsme... váš nástroj, používejte nás jako katalyzátor ve vašem procesu hledání toho, co potřebujete zjistit, nebo jakéhokoli cíle, kterého se snažíte dosáhnout."

Po téměř dvou letech zkoušení a místních vystoupení kolem Los Angeles byla kapela oslovena nahrávacími společnostmi a nakonec podepsala smlouvu se Zoo Entertainment. V březnu 1992 kapela vydala u Zoo první svoji nahrávku, EP "Opiate", pro něž si vypůjčili název ze slavné citace Karla Marxe: "Náboženství je opium lidstva." Tool si okamžitě získali uznání za toto jejich první album a svoji popsali jako těžkou hudbu "slam a bang" a toto EP se šesti skladbami obsahuje jedny z "nejtvrději znějících" písní, jaké kdy Tool nahráli - včetně singlů "Hush" a "Opiate". Videoklip pro píseň "Hush" byl vytvořil Ken Andrews z kapely Failure. Toto hudební video skupiny propagovalo jejich nesouhlasné názory o tehdejším významném Parents Music Resource Center a jejich protestem proti cenzuře hudby. Členové skupiny se v něm objevují nazí a mají zalepená ústa izolační páskou. Ironií je, že kvůli požadavkům vysílací komise FCC (Federal Communications Commission) požadující cenzuru genitálií členů skupiny, se většinou vysílala pouze ta verze videoklipu, v níž měli členové Tool genitálie přelepeny štítky "Parental guidance". Kapela začala turné s kapelami Rollins Band, Fishbone, Rage Against The Machine, White Zombie a Corrosion of Conformity a sklidila pozitivní reakce, které např. Janiss Garza z RIP Magazine shrnul v září 1992 jako "vzrušující" a "řízný start".

V následujícím roce 1993, v době, kdy byl alternativní rock a grunge ve svém vrcholu, vydali první plnohodnotné studiové album "Undertow". Většina písní byla totiž vytvořena již v době, kdy se EP "Opiate" objevilo na scéně, a které se skupina rozhodla nezveřejnit na své předchozí nahrávce. Album přineslo mnohem rozmanitější dynamiku než "Opiate" a obahovalo skladby, u nichž si zvolili těžší zvuk. Kapela se vydala na turné znovu podle plánu spolu s Rollins Band, Fishbone a Rage Against The Machine, s výjimkou v května 1993, kdy byli navíc požádáni o vystoupení na vedlejší stage na festivalu v Lollapalooze v roce 1993, kde dosáhli nečekaně velkého úspěchu. To pomohlo posílit popularitu nového alba "Undertow", které získalo zlaté ocenění od RIAA (Recording Industry Association of America). Album dále ve Spojených státech v květnu 2001 získalo dvě platinová ocenění. Tool měli naplnováno v květnu 1993 i vystoupení v Garden Pavilion v Hollywoodu, kde došlo k incidentu, neboť tento pavilon je také znám pod názvem Scientology Celebrity Centre. "Tool měli vystoupení v Scientology's Celebrity's Center. Poté, co se dozvěděli, že se jedná o domov tohoto kultu-scientologie, nechali na sobě znát svoji nelibost. Napřed Keenan zíral na přepychovou výzdobu, zaplacenou oddanými následovníky L. Ron Hubbarda (zakladatel scientologie) a poté začal při pohledu na diváky bečet do mikrofónu jako ovce, která hledá svého pastevce. 'Béééé! Béééé! bečel zpěvák.“ (podle BAM Magazine, prosinec 1994). Samotnou scientologickou církev kapela vnímá jako protipól k "etice kapely v tom, jak by člověk neměl následovat systém víry, která omezuje jeho vývoj jako člověka."

Tool později odehráli několik koncertů během turné na festivalu Lollapalooza, kde byli přesunuti z druhé stage přímo na hlavní stage jejich manažerem a spoluzakladatelem festivalu Tedem Gardnerem. Na posledním koncertě Lollapalooza ve městě Los Angeles ve městě Tool je uváděl komik Bill Hicks. Hicks se stal přítelem členů kapely a udělal na ně takový vliv, že jej zmínili i v poznámkách na "Undertow". Žertovně požádal publikum čítající 10 000 osob, aby zůstali klidní a pomohli mu hledat ztracenou kontaktní čočku. Zvýšení popularity získané z těchto koncertů pomohlo kapele za album "Undertow" získat opět zlaté ocenění od RIAA v září 1993 a dosáhnout platinového statutu v roce 1995, ačkoli se prodáváno cenzurovanně od distributorů, jako je Wal-Mart. Singl "Sober" se stal hitovým singlem do března 1994 a získal ocenění "Nejlepší video od nového umělce" v žebříčku Billboard za doprovodné zakázané hudební video.

Nicméně skupina si hned na začátku získala také negativní publicitu, neboť s vydáním následujícího singlu "Prison Sex" v roce 1994 se Tool znovu stali cílem cenzury. Texty a video k této písni režíroval kytarista Adamm Jones a zabývaly se zneužíváním dětí, což vyvolalo kontroverzní reakce. Keenanovy texty začínají: "Trvalo to Paul d'Amour tak dlouho, než jsem si vzpomněl, co se stalo. Byl jsem tak mladá a veselá, a ty víš, že mě to bolelo, ale dýchám, takže si myslím, že jsem stále naživu... Mám spoutané ruce a hlavu dolů a mé oči zavřené a hrdlo dokořán." Video vytvořil kytarista Adamm Jones jako "surrealistickou interpretaci" daného tématu. Zatímco někteří současní novináři toto video chválili a popsali texty jako "metaforické". MTV zastavila jeho vysílání po několika odvysíláních, podobně se ohradila americká televizní společnost MuchMusic. Oběma společnostem vadilo symbolické zobrazování choulostivého tématu týrání dětí a hudební video považovali za příliš realistické a obscénní. K objasnění celého problému došlo, až když Tool při jednáních s MuchMusic vysvětlili, že jediným námětem písně je minulost a těžké dětství zpěváka Maynarda. Maynard jako autor textů k písním Tool, hovořil už v dřívějších rozhovorech docela otevřeně o svých antipatiích ke svému nevlastnímu otci.

V září 1995, chvíli poté co začalo nahrávání jejich druhého alba, přišla jediná změna v sestavě Tool, když skupinu přítelsky opustil D'Amour, aby se mohl věnovat dalším projektům. Podle Careyho D'Armor opustil skupinu, protože chtěl hrát na kytaru spíše než na basu. Již v prosinci jej nahradil Justin Chancellor, člen skupiny Peach, což je anglická skupina, se kterou Tool dříve vystupovali na evropském turné. Byl vybrán mezi konkurencí jako je Scott Reeder z Kyuss, Frank Cavanaugh z Filter, E. Shepherd Stevenson z Pigmy Love Circus, Eric Avery z Jane's Addiction a nebo Marco Fox ze ZAUM.

Anima, právní problémy, A Perfect Circle a Salival (1996-2000)

Poté, co se Justin Chancellor stal právoplatným členem skupiny, Tool dokončili své již rozpracované druhé studiové album "Ænima", které vyšlo 17. září 1996. Bylo za prodeje certifikováno třikrát platinově společností RIAA dne 4. března 2003. Po odchodu D'Amoura kapela získala pomoc producenta Davida Bottrill, který produkoval některé z alb King Crimson, zatímco Jones spolupracoval s výtvarníkem Cam de Leonem na vytvoření přebalu desky, který byl později nominován na cenu Grammy. Album bylo věnováno stand-up komikovi Billu Hicksovi, který zemřel o dva a půl roku dříve. Skupina chtěla zvýšit povědomí o Hicksově materiálu a nápadech, protože cítili, že Tool a Hicks "rezonují podobnými pojmy". Konkrétně v závěrečné skladbě "Third Eye" předchází snímek Hicksových vystoupení a čočkovitý přebal alba a sbor titulní skladby Ænema" odkazují na skeč z Arizona Bay, ve kterém uvažuje o tom, že Los Angeles se propadne do Tichého oceánu.

A znovu se objevily problémy týkající se hraní jejich nového singlu, nyní se jednalo o píseň „Stinkfist“, který byl vysílán jen omezeně. Byl navíc zkrácen redaktory vysílání, MTV (USA) dokonce přejmenoval hudební video "Track No. 1" kvůli urážlivému vedlejšímu významu slova „Stinkfist“, mnoho radií se snažilo píseň zkrátit nebo změnit její text. V reakci na stížnosti fanoušků na cenzuru Matt Pinfield, hostitel z pořadu 120 minut MTV vyjádřil svůj nesouhlas ve vysílání tím, že při uvádění klipu mával pěstí před svým obličejem, zatímco vysvětloval změnu názvu. Nicméně díky ohromujícímu množství stěžujících si fanoušků se nakonec hrála jenom nezkrácená verze.

Turné začalo v říjnu 1996, dva týdny po vydání alba. Po řadě vystoupení ve Spojených státech a Evropě, Tool vyrazili do Austrálie a na Nový Zéland koncem března 1997. Dne 1. dubna 1997 se uskutečnil první z několika aprílových žertů souvisejících s kapelou. Kabir Akhtar, webmaster polo-oficiální fanpage kapely The Page Page, napsal, že "nejméně tři z členů kapely se nacházejí v kritickém stavu" po nehodě při turné na dálnici. Tento podvod získal velkou pozornost a byl nakonec uveden i v rádiu a na MTV. Akhtar později vyslal omluvu a prohlásil, že stránky The Tool Page "nebudou v budoucnu uvádět takovéto mimořádné žertíky" - tvrzení, které by ohrožovalo pozdější aprílové žertíky. Nakonec se vrátili do Spojených států, kde se Tool objevili v Lollapalooza '97 v červenci, tentokrát jako headlineři, kde za vystoupení získali uznalou recenzi v The New York Times.

Album "Ænema" nakonec překročilo úspěšné debutové album Tool v prodejích, progresivně ovlivněné album přineslo kapelu do čela tohoto alternativního metalového žánru. Bylo nominováno na několik Grammy Award v kategorii "Best Albums of 1996" a jako pozoruhodné je ocenily magazíny Kerrang! a Terrorizer. Anima bylo poslední studiové album Tool po dobu pěti let.

Právní bitva, která začala téhož roku právě v době, kdy skupina pracovala na další nahrávce, vyvolal Volcano Entertainment - nástupce zaniklého labelu Zoo Entertainment pro Tool, za údajné porušení smlouvy kapelou a podal žalobu. Podle Volcano Tool porušili svoji smlouvu, když se skupina poohlédla po nabídkách od jiných labelů. Poté, co Tool předložili doplněk, v němž bylo uvedeno, že Volcano ve své smlouvě nepoužil možnost opce pro obnovení, se strany vypořádaly mimosoudně. V prosinci 1998 Tool souhlasili s novou smlouvou a dohodou o vydání tří desek. V roce 2000 skupina pak propustila svého dlouholetého manažera Teda Gardnera, který pak žaloval skupinu kvůli této lukrativní smlouvě.


Během soudních sporů a nečinnosti kapely v té době se Keenan připojil k kapele A Perfect Circle, kterou založil dlouholetý technik pro kytaru Tool Billy Howerdel, zatímco Jones se připojil k The Melvins 'Buzz Osborne, Carey bubnoval s Jello Biafra z Dead Kennedys na jeho bočním projektu. Přestože se objevily zvěsti, že se Tool rozpadá, Chancellor, Jones a Carey pracovali dále na novém materiálu a čekali, až se Keenan vrátí. V roce 2000 byla vydán set box "Salival" (CD/VHS nebo CD/DVD), což účinně ukončilo pověsti o rozpadu. CD obsahovalo jednu novou originální skladbu, cover od Led Zeppelin "No Quarter", živou verzi od Peach "You Lied" a revidované verze starých písní. VHS a DVD obsahovaly čtyři hudební videa a bonusové hudební video ke skladbě "Hush" na DVD. Ačkoli "Salival" nepřinesl žádný singl, skrytá stopa "Maynard's Dick" (která se datuje do dobz "Opiate") si nakrátko našla cestu do FM rádia, když se několik DJů rozhodlo hrát ji ve vysílání pod názvem "Maynard's Dead".

Lateralus (2001-2005)

V lednu 2001 Tool oznámili vydání nového alba "Systema Encéphale" spolu s 12 skladbami, které obsahovaly tituly jako "Riverchrist", "Numbereft", "Encephatalis", "Musick" a "Coeliacus". Sítě sdílení souborů jako Napster, byly zaplaveny falešnými soubory obsahujícími názvy nahrávky. V té době byli členové Tool otevřeně kritičtí vůči sítím pro sdílení souborů obecně kvůli jejich vlivu na umělce, kteří jsou tak závislí na rekordních prodejích, aby pokračovali ve své kariéře. Keenan řekl během rozhovoru pro NY Rock v roce 2000: "Myslím, že je i spousta dalších průmyslových odvětví, která by si zasloužila zničit. Ti, kteří jsou poškozeni MP3, nejsou ani tak společností nebo podnikání, ale umělci, lidé kteří se snaží psát písně."

O měsíc později skupina odhalila, že nové album bylo ve skutečnosti nazváno "Lateralus" a jméno "Systema Encéphale" a seznam všech skladeb byly falešné. Album "Lateralus" a následující turné posunuly Tool o krok dále směrem k art rocku a progresivnímu rocku. Portál Rolling Stone napsal ve snaze shrnout album, že "bubny, basy a kytary se pohybují v disharmonických cyklech vytí nabitého energií během téměř mlčenlivého pochodu smrti... Prodloužené časy většiny z třinácti skladeb "Lateralus" jsou zavádějící, celé album se valí a těžce našlapuje jako v nějaké suitě. Joshua Klein z AV Club vyjádřil svůj názor, že "Lateralus" s jeho 79 minutami a poměrně složitými a dlouhými písněmi - zakončených deset a půl minutovým hudebním videem pro "Parabola" - představují výzvu pro fanoušky i hudební programování.

Album dosáhlo celosvětový úspěch a v debutovém týdnu vyskočilo na pozici #1 na americkém Billboard 200. Tool získali druhou cenu Grammy za nejlepší metalový výkon roku 2001 za píseň "Schism". Během přebírání cen bubeník skupiny Carey uvedl, že by rád poděkoval svým rodičům (za to, že se s ním párali) a Satanovi, a basák Chancellor dospěl k závěru: "Chci poděkovat mému otci za to, že to dělá s moji matkou."

Rozsáhlým turné v letech 2001 a 2002 podpořili vydání "Lateralus" včetně osobního pozvání pro skupinu - 10-zastávkové společné mini-turné s King Crimson v srpnu 2001. Bylo tak možno konfrontovat obě kapely, MTV popsala kapely jako "někdejší a budoucí krály progresivního rocku". Keenan k minitour uvedl: "Pro mě je to na pódiu s King Crimson, jako kdyby Lenny Kravitz hrál s Led Zeppelin nebo Britney Spears vystupovala s Debbie Gibsonovou."

Ačkoli koncem turné v listopadu 2002 se zdálo, že nastává začátek další přestávky pro kapelu, nezůstali zcela neaktivní. Zatímco Keenan nahrával a koncertoval se svoji další kapelou Perfect Circle, ostatní členové kapely vydali rozhovory a nahráli nový materiál, oba vyšly výhradně pro členy fan klubu. Dne 1. dubna 2005 oficiální webové stránky Tool oznámily, že "Maynard objevil Ježíše" a přestal nahrávat dočasně nové album Tool a možná i trvale. Kurt Loder z MTV pak kontaktoval Keenana e-mailem, aby jej požádal o potvrzení a obdržel pouze nepotvrzené vyjádření. Když se Loder znovu zeptal, Keenanovou odpovědí bylo prostě "heh heh." Dne 7. dubna se na oficiální stránce objevilo: "Dobrá zpráva, apríl blázniví fanoušci."

Pokračovaly práce na následovníkovi alba "Lateralus". Mezitím vyšlo vinylové vydání "Lateralus", dva DVD singly a oficiální webové stránky kapely dostaly novou úvodní stránku od umělce Joshua Davise. Album "Lateralus" jako "dvojitý vinylový čtyřdílný disk" byl poprvé vydán jako limitované podepsané vydání, které bylo k dispozici pouze členům fan klubu a bylo zveřejněno 23. srpna 2005. Dne 20. prosince 2005 vyšla dvě DVD, jedno obsahující singly a videoklip "Schism" a druhé se skladbou "Parabola". Každé DVD také obsahuje dvojkanálový komentář a remix každé z písní od Briana "Lustmorda“ Williamse a hudební video s komentářem Davida Yowa a Jello Biafry. V Evropě byly DVD singly vydány 9. ledna 2006. Navíc se objevuje mnoho drbů a spekulací na oficiálních stránkách ohledně DVD live, které je stále v pracovní verzi jako úplně oddělený projekt, s datem vydání, které je „velkou neznámou.“ Objevují se také zvěsti o DVD "Vicarious", které by bylo zpracováno podobným způsobem jako singly "Schism" a "Parabola" Datum vydání ale není jisté, stejně jako zveřejnění klipu této písně.

10,000 Days (2006-2007)

Patnáct let strávených v kariéře kapely Tool Dan Epstein z Revolveru popsal jako sledující oddaný "kult", a když se objevily detaily o dalším albu skupiny, jako je vliv "Lateralus" a kolegů z turné Fantômas a Meshuggah. Diskuse o novém albu Tool se objevily spolu se spekulacememi nad skladbami a fámy před vydáním o uniklých písních. Spekulace nad možnými tituly alba byly odmítnuty zprávou na oficiálním webu Tool, který oznámil, že název nového alba je "10 000 Days". Nicméně spekulace pokračovaly s obviněními, že "10 000 Days" bylo jen "vějičkou", aby pobláznili publikum. Zvěsti se ukázaly jako falešné, když před týdnem před oficiálním vydáním bylo distribuováno prostřednictvím sítí sdílených souborů.

Úvodní píseň alba "Vicarious" se ozvala na amerických rozhlasových stanicích 17. dubna 2006. Album bylo vydáno 28. dubna 2006 v některých částech Evropy, 29. dubna v Austrálii, 1. května ve Velké Británii a 2. května 2006 v USA. Během prvního týdne se jenom v USA prodalo přibližně 564 000 kopií desky a stalo se číslem #1 na žebříčku Billboard 200, dvojnásobně přitom předstihlo prodeje bezejmenného alba Pearl Jam, jejich nejbližšího konkurenta. Tohle všechno jim zabezpečilo přední místa i v některých mezinárodních hudebních žebříčcích. Přesto recenze na "10,000 Days" byly méně příznivé než hodnocení předchozího alba "Lateralus" (jak ukazuje např. průměr bodů 66/100 na serveru Metacritic).

Ještě před vydáním alba "10.000 Days" zahájili Tool, jak se později ukázalo na dlouhou dobu poslední turné, v Coachelle 30. dubna 2006. Podobně jako turné k albu "Lateralus" v roce 2001 následovalo pouze pár vystoupení v menších prostorách a divadlech v USA, ale i další festivaly jako Download Festival nebo Rock am Ring spolu se sólovými koncerty v Evropě. Na září a říjen 2006 si naplánovali velké turné po USA, kde budou hrát Tool ve velkých arénách nebo amfiteátrech po celé zemi spolu s kapelou Isis a Mastodon. V listopadu se vrátili do Evropy, a to především do měst, kde doposud nehráli. Pak v lednu 2007 procestovali i Austrálii a Nový Zéland, s vystoupeními v Sydney a Melbourne, a s mnohými spekulacemi ohledně toho, že by se Tool mohli stát hlavní hvězdou největšího australského festivalu Big Day Out.

Během krátké přestávky na začátku příštího roku, po turné po Austrálii a na Novém Zélandu, bubeník Carey utrpěl natržení bicepsu při potyčce se psem od své přítelkyně, takže nebyl schopen hrát na nadcházejících koncertech skupiny v Severní Americe. Operaci Carey podstoupil 21. února a několik vystoupení muselo být odloženo. Zpátky na turné se Tool vrátili v dubnu, dne 15. června vystoupili jako headlineři na Bonnaroo Music Festival s hostujícím vystoupením Toma Morella z Rage Against The Machine při "Lateralus". Mezitím se skladba "Vicarious" stala kandidátem na Best Hard Rock Performance a album "10.000 Days" získal nominaci Best Recording Package na 49. Grammy Awards. Hudební video pro "Vicarious" vyšlo na DVD 18. prosince 2006.

Při tomto turné basák Justin Chancellor uvedl, že skupina jíž pracuje na dalším albu, v pořadí jíž pátém. V květnu 2013 Keenan uvedl, že se již aktivně zapojil do tvorby nového alba psaním textů. Dne 6. března 2014 Crave Online ohlásil, že Adam Jones uvedl, že nové album je kompletní a jeho vydání bude už tento rok. Následující den, Tool vydalo oficiální prohlášení pro Rolling Stone, kde vysvětluje, že Jones pouze žertoval. Dne 15. července 2014, Carey a Jones informovali Rolling Stone, že rodinné závazky a probíhající soudní spor jsou hlavní důvody, proč nahrávání nového alba trvá tak dlouho. V březnu 2015, Jones uvedl, že soudní spor dopadl ve prospěch kapely, a tak mohla skupina obrátil svou pozornost na nahrávání alba. Řekl, že doufá, že album by mohlo být dokončeno do konce roku 2015, ale zdůraznil, že kapela nebude spěchat.

Pauza a vyhlídky nového alba (2008-dodnes)

Chancellor uvedl v květnu 2007, že skupina bude pravděpodobně pokračovat v turné až do začátku roku 2008 a poté si "hodí nějaký čas volno". Dodal, že skupina již napsala nějaký nový materiál a určitě v určitém okamžiku vydá své další album. Spekuloval dokonce o možnosti "filmu skupiny", něco, co kapela zvažovala již dlouhou dobu. Návrhy se pohybovaly od "vyprávěného příběhu v surrealistickém stylu a za co nejvíce peněz i speciální efekty" až po "balíčky všeho nebo něčeho, co je živoucí nebo kapela hraje". Ačkoli Carey uvedl, že potřebné know-how bylo dostupné v souvislosti s propojením kapely na umělce pracující ve filmovém průmyslu, Jones tuto myšlenku nakonec odmítl a řekl: "Je právě správný čas hovořit nyní."


Letní turné skupiny 2009 začalo 18. července v Commerce City, Colorado, na festivalu Mile High Music. Vystupovali jako headlineři na Lollapalooza 2009 a vystoupili 22. srpna 2009 na Epicenter Festival v Pomona, California. Jejich Tool Winter Tour probíhalo v USA a Kanadě během ledna a února 2012. Skupina si zahrála i na Ozzfest v Japonsku dne 12. května 2013. Mezitím členové Tool realizovali své vlastní hudební projekty. Keenan koncertoval hodně s Puscifer, který popsal jako vyžádanou sérii hudebních nápadů, které neměl příležitost rozvinout s Tool nebo Perfect Circle.

Keenan a Carey uvedli protichůdné zprávy o tom, zda se jejich další album objeví ještě v roce 2013, ačkoli Carey později připustil, že "počátek roku 2014" se zdá být pravděpodobnější. Během května 2013 Keenan uvedl, že se aktivně zapojil do psaní, takže bylo napsáno dostatečné množství instrumentálních podkladů. Dne 6. března 2014 Crave online oznámil, že Jones řekl, že nové album se zdá být kompletní a mohlo by vyjít v roce 2014. Následující den Tool vydal oficiální prohlášení v magazínu Rolling Stone a vysvětlovali, že Jones jenom žertoval.

Dne 15. července 2014 Carey a Jones informovali Rolling Stone, že rodinné závazky a probíhající soudní řízení jsou hlavními důvody pro zpoždění jejich pátého alba. Carey řekl hudební redakci, že jedna blíže neurčená skladba je "do značné míry hotová" a vysvětlil souvislosti s právním problémem skupiny:

"Ale z tohoto pohledu, že bojujeme s dobrou bitvu... Budeme se soudit a chceme je rozdrtit [pojišťovací společnost]. Ale pokaždé, když jsme se přiblížili k soudnímu řízení, bylo odloženo a jenom jsme zbytečně vyčerpali peníze a čas a nyní jsme vyčerpali i naši tvůrčí energii. Koupili jsme si pojistku pro klid mysli, ale místo toho by bylo lepší, kdybychom to nikdy neudělali a prostě jsme se zabývali původním soudním sporem."

V březnu 2015 Jones odhalil, že žaloba byla vyřešena ve prospěch kapely a jako takoví se soustředili na nahrávání alba. Řekl, že doufá, že album bude dokončeno do konce roku 2015, ale zdůraznil, že skupina nebude pracovat příliš horlivě, aby naplnila nějaký daný termín. V lednu 2016 se vydali Tool na turné po Spojených státech.

Zatímco bylo oznámeno v únoru 2017, že Keenan vstoupil do studia, aby pracoval na vokálech pro páté album Tool, později ale on sám oznámil, že album nebylo v plánu k vydání v roce 2017. Na Twitteru Keenanvzkázal v únoru: "Nejprve jsem dostal hudební soubory od chlapců se slovem FINAL v titulku před několika měsíci po 11 letech prosívání. To teoreticky znamená, že skladby se z mé strany nezmění, zatímco se snažím dopsat příběhy a melodie k nim. Teoreticky. Stále se čeká na FINAL na 1, ... ale vpřed". Přesto skupina oznámila severoamerické turné začínající v květnu 2017. O měsíc později Chancellor odhalil, že nové album Tool je "asi z 90 procent hotovo", zatímco Carey prohlásil v jiném rozhovoru, že bude "určitě" vydáno až v roce 2018. V únoru 2018 Jones prozradil, že Keenan pracoval na textech pro album a nahrávání alba začne v březnu 2018.

Zpět
Členové
Maynard James Keenan - Vocals (1990-present)
Adam Jones - Guitars (1990-present)
Danny Carey - Drums, Percussion (1990-present)
Justin Chancellor - Bass (1995-present)
Bývalí členové
Paul D'Amour - Bass (1990-1995)

Členové
(vlastním jménem James Herbert Keenan)
(Narozen 17. dubna 1964, Ravenna/Akron, Ohio, USA)
Vocals (1990-present)


Maynard James Keenan je americký rockový zpěvák, skladatel, hudebník a producent. Je členem hudebních skupin Tool, A Perfect Circle a Puscifer. Manželkou je Lei Li. Kromě hudby se zabývá např. pěstováním vína, je majitelem vinařství Merkin Vineyards a Caduceus Cellars v Arizoně.

James Keenan se narodil v Ravenně, Ohio jako jediné dítě svých baptistických rodičů. Když se rodiče v jeho třech letech rozvedli, otec, učitel střední školy, se přestěhoval do Michiganu. Za dalších dvanáct let jej Keenan vídával jen "o něco více než jednou za rok". Jeho matka Judith Marie, se znovu provdala a přivedla Keenana do nevlastní rodiny plné netolerance a utrpení. Když bylo Keenanovi jedenáct let, jeho matka utrpěla paralyzující aneurysma mozkových tepen (je obvykle vrozené a někdy mnohočetné, jejich prasknutí může způsobit závažné krvácení do mozku). O dva roky později požádala Keenana, aby šel žít se svým otcem v Michiganu, což Keenan udělal.


Fotografie Keenana v ročence United States Military Academy Preparatory School (ročník 1984)
Inspirován Billem Murrayem v komediálním filmu Stripes z roku 1981, se Keenan připojil k armádě, která chtěla G.I.Bill financovat jeho sen o návštěvování umělecké školy. Tehdy pobýval v Ohiu, Michiganu, New Jersey, New Yorku, Oklahomě, Kansasu a Texasu. Od počátku sloužil v armádě jako přední pozorovatel předtím, než začal studovat ve Spojených státech Vojenskou akademickou přípravnou školu (West Point Prep Scho) v letech 1983 až 1984. Návdavkem absolvoval přísnou matematiku a výuku angličtiny, běhával za cross-country běžecký tým a zpíval v klubu radosti. Během svého pobytu v armádě přijal z rozmaru přezdívku "Maynard". Byl skvělý jak v základním tak i pokročilém výcviku, ale odmítl doporučení na West Point a místo toho se rozhodl pokračovat v hudební kariéře navzdory rozčarování z pohledů jeho kolegů a uvědomil si, že by neprošel přes West Point "nepozorovaně" pro jeho odmítnutí.

Po ukončení vojenské služby na počátku 80. let navštěvoval College of Art and Design v Grand Rapids v Michiganu. V roce 1988 se přestěhoval do Los Angeles, Kalifornie, aby pracoval jako interiérový designer pro obchody s domácími mazlíčky, ale byl rychle vypalkován a začal pracovat v montážní partě. Během 80. let hrál Keenan na basovou kytaru pro kapelu TexA.N.S. a zpíval pro Children Of The Anachronistic Dynasty, obě dvě nezávislé kapely.

Po přestěhování do Los Angeles se Keenan seznámil s Adamem Jonesem, který slyšel Keenana zpívat na demo na vysoké škole a navrhl, aby spolu s Keenanem založili kapelu. Ačkoli se nejprve zdráhal, Keenan souhlasil a v roce 1990 založili Tool. V čele s Keenanem do finální sestavy patřili kytarista Jones, Keenananův soused bubeník Danny Carey a baskytaristka Paul d'Amour, kterou později nahradil Justin Chancellor. S Tool vydal EP "Opiate" (1992), alba "Undertow" (1993), "Ænima" (1996), "Systema Encéphale" (2001), "Lateralus" (2001) a "10,000 Days" (2006).

Během pauzy u Tool po albu "Ænima", kdy se zabýval jejich právními problémy, začal Keenan spolupracovat s Billym Howerdem, kytarovým technikem Tool během Ænima na jiném projektu. Supergroup, kterou zformovali v roce 1999, dostala jméno A Perfect Circle a vydala své první album "Mer de Noms" v roce 2000. V roce 2003 vydali úspěšné pokračování pod názvem "Thirteenth Step". V roce 2004 vydali DVD a CD s názvem "aMOTION", které se stalo platinově certifikováno během jednoho měsíce od jeho vydání.

V roce 2003 vydal Keenan pod názvem "Puscifer" píseň "REV 22:20" na filmovém soundtracku "Underworld". Puscifer byl kdysi inzerován jako vedlejší projekt s Dannym Lohnerem, který předtím hrál živě s Nine Inch Nails, ale od té doby vznikl jako projev Keenanova "kreativního podvědomí" - což znamená, že Keenan nyní používá jméno jako pseudonym pro svoji sólovou práci. Keenan prohlásil, že jde o "premiéru improvizační hardcore kapely" a jeho "catch-all, proud vědomí, všeho co jde, atd." projektu. Při porovnávání projektu s nástrojem v rozhovoru pro Rolling Stone to Keenan popsal jako svůj "pokus o to, aby hudba inspirovala lidi. To rozhodně není myšlení člověka, ale hudba orientovaná na skladby, které vás přimějí k tomu, abyste se cítili dobře." V pozdějším rozhovoru s Artistdirect Keenan řekl, že nechce, aby texty byly hádankou. Chtěl, aby byla složitost v hudbě a říkalo se, že "to je ta část, která se dostává pod kůži a přiměje vás, abyste se cítili dobře." Pod značkou Puscifer vydal alba "V Is for Vagina" (2007), "Conditions Of My Parole" (2011) a "Money Shot" (2015).
Členové
(Celým jménem Adam Thomas Jones)
(Narozen narozený 15. ledna 1965, Park Ridge, Illinois, United States)
Guitars (1990-present)


Adam Jones je třikrát Grammy oceněný americký hudebník a výtvarník, nejznámější jako kytarista kapely Tool. Jones byl jmenován 75. největším kytaristou všech dob magazínem Rolling Stone a umístil se jako devátý v Guitar World's Top v přehledu 100 největších metalových kytaristů. Jones je také režisérem většiny hudebních videí skupiny Tool.

Poprvé se oženil s Camellou Grace od 18. září 1999. Dne 27. ledna 2013 se Jones zasnoubil se svoji přítelkyní, malířkou Korin Faught. Nabídka ke sňatku se odehrála před Royal Rumble (wrestlingové klání). Jejich svatba se konala 6. července 2013 a mají spolu dvě děti.

Jones se narodil v Park Ridge, Illinois, vyrůstal pak v Libertyville, Illinois. Byl přijat do programu Suzuki a pokračoval ve hře na housle během prvního ročníku na střední škole. Zjistilo se, že jako dítě byl velmi odlišný od ostatních dětí. Vždycky chtěl vynechat mše ve prospěch čtení nedělních komiksů. Jako dítě měl zájem o animaci a přeměňoval svoje nápady na trojrozměrné plastiky, což vysvětluje, proč hudební videa Tool často mívají 3D efekty z hlíny. Později začal hrát na akustickou basu v orchestru.

Kromě přehrávání klasické hudby, Jones hrál i na basovou kytaru v kapele Electric Sheep s Tomem Morellem z Rage Against the Machine na kytaru, dokud se Jones přestěhoval do Kalifornie (Morello jej brzy následoval). Podle obou z nich byla kapela v té době poměrně nepopulární. Jones nikdy nedostal tradiční kytarové lekce, ale učil se pouze poslechem.


Jones také koncertoval s kapelou Jello Biafry The Melvins a podílel se i na jejich albu "Never Dive What You Can not See" a "Sieg Howdy!". Jones a kytarista a zpěvák The Melvins Buzz Osborne jsou blízcí přátelé. Jones se také objevil na albu Melvins "Hostile Ambient Takeover", na společné nahrávce Melvins a Lustmorda s názvem "Pigs of the Roman Empire" a albu kapely Isis "Wavering Radiant". V programu Mr.Show se objevil jako smyšlený kytarista Puscifer spolu se spoluhráčem Keenanem a může se také objevit se také v publiku sedící u stolu s Keenanem v první epizodě seriálu. Dne 14. srpna 2011 zahrál Jones národní hymnu Spojených států v úvodu wrestlingového zápasu WWE SummerSlam (2011) v Los Angeles.

Jonesovi byla nabídnuta i filmová stipendia, ale odmítl je a rozhodl se přestěhovat do Los Angeles a studovat na Hollywood Makeup Academy. Začal tím, že se učil "detailní make-up", protože si myslel, že mu to pomůže, ale později se zaměřil také na film a začal pracovat jako sochař a návrhář speciálních efektů, kde se seznámil s technikami stop-motion kamery, které později použil v hudebních videích kapely Toolu jako jsou "Sober", "Prison Sex" "Stinkfist", "Ænima", "Schism", "Parabola" a "Vicarious". Studia dokončil v roce 1987.

Po ukončení studia nastoupil do Character Shop Ricka Lazzariniho. Během následujících několika let pracoval na televizní show Monsters. Navrhl a vyrobil mimo jiné makeup Grim Reaper a Zombie hlavu na kopí (později použitou v Ghostbusters II). Poté odešel do dílny speciálních efektů Stana Winstona, kde pracoval na filmu Predator 2 a vytesal si lebku unikátního vzhledu pro interiér vesmírné lodi Predátora. Jones pracoval na několika dalších velkých filmech v Hollywoodu, kde vyráběl make-up a design, včetně Jurassic Park, Terminator 2: Judgment Day, Dances with Wolves a Ghostbusters II. Dělal také make-up "Freddy Kruegera v lůně" pro A Nightmare on Elm Street 5: The Dream Child, stejně jako práce na A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master. Pracoval také na reklamách pro salátové dresingy (nikdy nevysílané), Olympic stain (make-up Albert Einstein) a Duracell (boxery a taxikáře). Pomáhal také při návrhu kostýmů pro Green Jello. Adam je skvělý kreslíř a skvělý karikaturista. Je velkým fanouškem Devo. Jezdí na skateboardu a měl prázdný bazén před domem, který si pronajal.
Členové
(celým jménem Daniel Edwin "Danny" Carey)
(Narozen 10. května 1961, Lawrence, Kansas, USA)
Drums, Percussion (1990-present)


Daniel Carey je americký bubeník a instrumentalista nejznámější pro svou práci v americkém grammy oceňované progresivní metalové kapele Tool. Kromě toho se objevoval na albech umělců jako Zaum, Green Jelly, Pigface, Skinny Puppy, Adrian Belew (ex-King Crimson), Carole King, Collide, Lusk nebo Melvins.

Danny se narodil se v Lawrence v Kansasu a první setkání s bicími u něj proběhlo v deseti letech, když se připojil ke školní skupině a absovoval soukromé lekce na bicí. O dva roky později Carey začala cvičit na pravé bubenické sestavě. V posledním ročníku střední školy v Paola v Kansasu se Carey připojil k středoškolské jazzové skupině a začal studovat hru na bicí pod vedením Bena Kelsema speciálně pro výcvik jazzových bicích. Jazz u něj později sehrál velkou roli při jeho charakteristickém přístupu k bicím přechodem do rockového prostředí. Když Carey postupoval přes střední školu a pozdější vysokou školou na univerzitě v Missouri-Kansas City, začal rozšiřovat své studium bicích nástrojů s teorií na principech geometrie, vědy a metafyziky a také se ponořil do Sacred Geometry a některých skrytých aspektů života a okultismu. Carey také hrál jazz, když navštěvoval školu a sbíral zkušenosti v jazzové scéně v Kansas City.

Po škole kamarád a spoluhráč přesvědčili Careyho, aby odešel z Kansasu do Portlandu v Oregonu, kde krátce působil v různých kapelách, než se přestěhoval do Los Angeles, kde byl připraven uvést se jako studiový bubeník s Carole Kingem a naživo vystupoval s Pigmy Love Cirkus. Hrál také v Green Jelly jako Danny Longlegs a natočil s nimi album "Cereal Killer". Později si ale našel cestu k Tool poté, co uslyšel zpěváka Maynarda Jamese Keenana a kytaristu Adama Jonese a zkoušel s nimi místo bubeníků, které pozvali na konkurz, ale nikdy se neukázali. Kromě svého nástroje si Carey také najde čas na další projekty nové i starší, jako je Legend of the Seagullmen, Pigmy Love Circus, Volto! a Zaum.


Třebaže se Carey oficiálně nepřihlásil k žádné konkrétní filozofií nebo náboženství, projevil hluboký zájem a porozumění pro magické umění - mezi nimi i k různým okultním učením. Enochian symboly, geometrické vzory a speciální symbolické perkusivní zařízení jsou připojeny na jeho soupravě bicích. Je také sběratelem knih prvního vydání Aleistera Crowleyho, stejně jako knih jednoho z Crowleyho inovativnějších studentů Kennetha Granta.
Členové
(Celým jménem Justin Gunnar Walter Chancellor)
(Narozen 19. listopadu 1971, London, England)
Bass (1995-present)


Justin Chancellor je anglický hudebník původně působící v kapele Peach, ale nejznámější je jako basista progresivní metalové kapely Tool.

Chancellor je anglického a norského původu. Chancellor se vzdělával na Tonbridge School v Kentu v Anglii, kde byl basistou ve školní kapele s názvem Slice of Life a v jídelně svého penzionu předváděl cover verzi skladby "Sunglasses At Night" od Corey Hart. Skupina vydala stejnojmennou kazetu se stejnojmennou skladbou. Chancellor pak pokračoval ve studiu na Durham Univerzity. Později se připojil ke skupině Peach. Peach vydali album a podporovali Tool na počátkem 90. let při jejich turné v Anglii. V září 1995 se Justin přestěhoval do Spojených států a připojil se ke kapele Tool jako stálý člen a je s nimi dodnes.

Poté, co se usadil ve Spojených státech, vedle jeho působení ve svých hudebních projektech, provozoval spolu se svoji ženou Shelee Dykman Chancellor obchod s názvem Lobal Orning v Topangu v Kalifornii, který byl věnován hudbě a literatuře, která "oba formovala a změnila". Prodejna byla uzavřena v roce 2008. Poté zahájili hudební projekt M.T.Void s Piotrem "Glacem" Mohammedem z Sweet Noise. V říjnu 2012 byl Chancellor představen jako basák ve skladbě "In the Spirit of ..." na albu "The Fusion Syndicate" vydaného labelem Cleopatra Records. Jeho skladba se také objevila na albu z roku 2014 "The Prog Box".


Mimo vystupování s Tool Chancellor hostoval i na dalších nahrávkách. Nahrál basu k písni Isis "Altered Course" na jejich albu "Panopticon" z roku 2004, přidal doprovodné zvuky a basovou kytaru v písni "Weight" od Isis na jejich živém DVD "Clearing The Eye" z roku 2006. Své basové party přidal k titulní skladbě alba "Valley of Smoke" (2010) skupiny Intronaut. Chancellor se objevil jako vyprávěč ve skladbě od Primus nazvané "The Valley" (2017) z alba "Desaturating Seven". V březnu 2018 Death Grips oznámili plány spolupracovat s Chancellorem na svém novém albu.
Členové Paul D'Amour
(Narozen 12. května 1967, Spokane, Washington, U.S.)
Bass (1990-1995)


Paul D'Amour je americký hudebník a původní basista a kytarista kapely Tool. Jeho basový zvuk charakteristický agresivním ostrým tónem, který rozvyvinul na své baskytaře Chris Squire Signature Rickenbacker 4001CS, kterou je zcela zřetelně slyšet na prvním studiovém albu "Undertow" kapely Tool.

D'Amour se narodil ve Spokane ve státě Washington. Původně kytarista se stal basistou poté, co byl kapele představen kytaristou Adamem Jonesem. Stejně jako Jones, D'Amour byl v té době v Los Angeles kvůli svému přání vstoupit do filmového průmyslu.

Paul opustil Tool v roce 1995. Podle Dannyho Careyho D'Armor opustil skupinu, protože chtěl hrát spíše na kytaru než na basu. Po odchodu z kapely založil psychedelickou popovou skupinu Lusk s Bradem Lanerem, Chrisem Pitmanem, budoucím členem Guns'N'Roses, a Gregem Edwardsem z Failure a Autolux. V roce 1997 vydali své jediné album s názvem "Free Mars".

Brzy po odchodu z Tools D'Amour hrál na kytaru v cover skupině Replicants, v níž působili Ken Andrews a Greg Edwards z Failure, stejně jako Chris Pitman. V roce 1995 vydali jedno album pouze pod jménem kapely "Replicants", na kterém se objevil jako host bývalý kamarád z Tool Maynard James Keenan.

Od počátku roku 2005 D'Amour skládal a účinkoval pod názvem Feersum Ennjin. Jméno je inspirováno sci-fi románem Feersum Endjinn od Iaina Bankse, autora, jehož román The Wasp Factory byl také koncepční inspirací pro Lusk. Projekt vydal titul EP s názvem "Silent Uproar Records". V roce 2011 vydal LP s názvem "Feersum Ennjin" u labelu Dissociated Press, na kterém představil některé dřívější skladby, ale i některé nové. V první skladbě "The Fourth" hostuje bývalý spoluhráč z Tool Danny Carey na bicí. Byla to první nahrávka s hard rockovým basistou od roku 1995, kdy opustil nástroj, protože se začal věnovat kariéře v televizních a filmových projektech.

V současné době D'Amour hraje na basu v kapele Lesser Key, v níž působí Andrew Zamudio (vokál), Brett Fanger (kytara) a Justin Hanson (bicí). Kapela "představuje zkoumání osobní a umělecké svobody." Dne 26. července 2013 skupina vydala video ke svému debutovému singlu "Intercession". Jejich debutové EP produkoval bývalý výrobce nástrojů Sylvia Massy a vyšlo 1. dubna 2014 u Sumerian Records.

Zpět
Studiové desky:
2018 ****
2006 10,000 Days
2001 Lateralus
1996 Ænima
1993 Undertow
1992 Opiate (EP)
1991 Tool 72826 (demo)
Ostatní nahrávky:
2000 Salival (box set)


Paul D'Amour:
2017 La Belle Aventure
2013 Paul D'Amour
2011 Frappé par un éclair (EP)

Feersum Ennjin (Paul D'Amour):
2011 Feersum Ennjin


Skupina:
Maynard James Keenan - Vocals
Adam Jones - Guitars, Sitar
Justin Chancellor - Bass Guitar
Danny Carey - Drums, Tabla, Percussion
Hosté:
****
Vyšlo 2018

Seznam skladeb:





Total Time: (00:00)


Skupina:
Maynard James Keenan - Vocals
Adam Jones - Guitars, Sitar
Justin Chancellor - Bass Guitar
Danny Carey - Drums, Tabla, Percussion
Hosté:
Bill McConnell - Vocals (06)
Pete Riedling - Vocals ("Doctor Watson" on 07)
Camella Grace - Voice (of "Nurse" on 07)
Diskografie 10,000 Days
Vyšlo 28. dubna 2006 (EUR), 2. května 2006 (UK), 2. května 2006 (USA), Tool Dissectional/Volcano Entertainment
82876-81991-2, 82876819912

Seznam skladeb:
01. Vicarious (7:06)
02. Jambi (7:28)
03. Wings For Marie (Pt 1) (6:11)
04. 10,000 Days (Wings Pt 2) (11:14)
05. The Pot (6:22)
06. Lipan Conjuring (1:11)
07. Lost Keys (Blame Hofmann) (3:46)
08. Rosetta Stoned (11:11)
09. Intension (7:21)
10. Right In Two (8:55)
11. Viginti Tres (5:02)
Total Time: (75:52)

Recorded on August-December 2005
Recorded at O'Henry Studios in Burbank, California, Grandmaster Studios and The Loft in Hollywood
Producer: Tool
Engineering and mixing (credited as "Evil Joe Barresi"): Joe Barresi
Art Direction: Adam Jones
Illustrations: Alex Grey
Mastering: Bob Ludwig
Weather effects on 04: Lustmord
Titul 10 000 dnů se týká zhruba orbitálního období planety Saturn (skutečná doba je 10 759 dní), což je téměř 29 let a charakterizuje podle Keenana, "dobu, kdy jste prezentováni příležitost proměnit se z jakéhokoli vaše zavěšení bylo předtím, než dovolilo, aby světlo znalostí a zkušeností osvětlila vaše zatížení tak, abysme mluvili, a pustili staré vzory a přijali nový život." Keenan očekával, že komponované písně budou "mapovat tento proces, doufajíce, že můj dar bude zpátky sdílet tuto cestu a doufám, že bych mohl pomoci někomu překonat to místo." Říká se, že album je odkazem na matku Maynarda Jamese Keenana, která byla paralyzována po dobu 10 000 dní (27 let) před tím, než zemřela.

Skupina:
Maynard James Keenan - Vocals
Adam Jones - Guitars
Justin Chancellor - Bass Guitar
Danny Carey - Drums, Percussion, Samples
Hosté:
Statik (Collide) - Machines (08)
Diskografie Lateralus
Vyšlo 15. května 2001, Volcano Entertainment, 61422-31160-2 CD

Seznam skladeb:
01. The Grudge (8:36)
02. Eon Blue Apocalypse (instrumental) (1:04)
03. The Patient (7:13)
04. Mantra (instrumental) (1:12)
05. Schism (6:47)
06. Parabol (3:04)
07. Parabola 6:03)
08. Ticks & Leeches (8:10)
09. Lateralus (9:24)
10. Disposition (4:46)
11. Reflection (11:07)
12. Triad (instrumental - includes 2:10 of silence at end of track) (8:46)
13. Faaip de Oiad (2:39)
Total Time: (78:51)

Recorded on October 2000 - January 2001
Recorded at Cello Studios, Hollywood; The Hook, North Hollywood, California; Big Empty Space, North Hollywood, California; The Lodge, North Hollywood, California
Producer: David Bottrill, Tool
Engineering, mixing: David Bottrill
Neurocistance, engineer: Vince DeFranco
Art Direction: Adam Jones
Illustrations: Alex Grey
Album debutovalo na prvním místě v žebříčku Billboard 200 a prodalo se jej více než 555 200 kopií v prvním týdnu vydání. Bylo certifikováno dvakrát platinové RIAA 5. srpna 2003. Dne 30. srpna 2004 bylo album certifikováno jako stříbrné BPI. Bylo také certifikovano platinově v Austrálii, dvojitě platinově v Kanadě. Kapela získala cenu Grammy za nejlepší metalový výkon za píseň "Schism" v roce 2002. "Lateralus" bylo zařazeno na pozici 123 v seznamu "Definitive 200" Rock and Roll Hall of Fame. Na vinylové verzi alba "Disposition" následuje "Parabola". Na prvním vydání amerického CD "Lateralus" je chybně napsáno "Lateralis" na tracklistu vnějšího obalu.

Skupina:
Maynard James Keenan - Vocals
Adam Jones - Guitar
Justin Chancellor - Bass Guitar
Danny Carey - Drums, Percussion, Samples
Hosté:
Marko Fox - Vocals (10)
Eban Schletter - Organ (08)
Chris Pitman - Additional Synthesizer (15)
David Bottrill - Piano and Keyboards (06)
Diskografie Ænima
Vyšlo 17. září 1996, Zoo Entertainment

Seznam skladeb:
01. Stinkfist (Jones, Carey, Keenan, Paul D'Amour) (5:11)
02. Eulogy (Jones, Carey, Keenan, D'Amour) (8:28)
03. H. (Jones, Carey, Keenan, D'Amour) (6:07)
04. Useful Idiot (0:38)
05. Forty Six & 2 (6:04)
06. Message to Harry Manback (1:53)
07. Hooker With A Penis (4:33)
08. Intermission (0:56)
09. Jimmy (5:24)
10. Die Eier Von Satan (2:17)
11. Pushit (Jones, Carey, Keenan, D'Amour) (9:55)
12. Cesaro Summability (1:26)
13. Anema (6:39)
14. (-) Ions (4:00)
15. Third Eye (13:47)
Total Time: (77:18)

Recorded on September 1995 - March 1996 at Studio Ocean Way, Hollywood, CA, and The Hook, North Hollywood, CA
Producer, Engineer, Mixing: David Bottrill
Assistant Percussionist: Jeremy Glasgow
Guitar tech, 'Pro Tools' technician: Billy Howerdel
Translation of "Die Eier von Satan": Gudrun Fox
Audio sampled on "Third Eye": Bill Hicks
Model (contortionist): Alana Cain
Production, Artwork Direction: Adam Jones
Artwork, Computer Illustration: Cam de Leon
Producer, Design: Concetta Halstead
Photography, Photo Assistance: Fabrico DiSanto
Photography: Joel Larson, Karen Mason, Jeff Novack
Effects consultant: Mark Rappaport
Producer, Art Direction, Paintings, Artwork: Keith Willis

Skupina:
Maynard James Keenan - Vocals (listed as "Mostresticator")
Adam Jones - Guitars, Sitar (08) (listed as "Bastardometer")
Paul D'Amour - Bass Guitar (listed as "Bottom Feeder")
Danny Carey - Drums (listed as "Membranophones")
Hosté:
Henry Rollins - Vocals (04)
Chris Haskett - Sledge Hammer (10)
Diskografie Undertow
Vyšlo 6. dubna 1993, Zoo Entertainment

Seznam skladeb:
01. Intolerance (4:53)
02. Prison Sex (4:56)
03. Sober (5:06)
04. Bottom (feat. Henry Rollins, Keenan, Henry Rollins) (7:14)
05. Crawl Away (5:30)
06. Swamp Song (5:31)
07. Undertow (About this sound listen - help·info) (5:22)
08. 4° (6:03)
09. Flood (7:46)
10. Disgustipated (15:47)/*
Total Time: (69:13)

Japanese Edition
10. Opiate" (Opiate does not include "The Gaping Lotus Experience") (5:22)

Australasian Bonus Disc
01. Undertow (5:42)
02. Sober (5:10)
03. Opiate (Opiate does not include "The Gaping Lotus Experience") (6:17)
04. Flood (3:40)
05. Prison Sex (4:50)
06. Jerk Off (4:18)
07. Prison Sex (5:01)
08. Bottom (6:24)
Total Time: (41:37)

/* "Disgustipated" končí v 6:45. Zvuky cvrčků cvrčků pak ksou slyšet po dobu 7 minut a 5 sekund do 13:50.
"Disgustipated" bývá označen jako skladba 69 na většine vydáních.
Maynardův statkář je slyšet po cvrčcích, ale cvrčci jsou stále slyšet v pozadí
Recorded on October - December 1992
Recorded at Sound City Studio, Van Nuys, CA, Grandmaster Recorders, Hollywood, CA
Producer: Sylvia Massy, Tool
Programming on "Disgustipated": Statik
Produced and mixed: Sylvia Massy
Mixed: Ron St. Germain

Skupina:
Maynard James Keenan - Vocals
Adam Jones - Guitars
Paul D'Amour - Bass Guitar
Danny Carey - Drums
Hosté:
Diskografie Opiate
EP, vyšlo 1992, Zoo Entertainment, 72445-11027-2

Seznam skladeb:
01. Sweat (3:46)
02. Hush (2:48)
03. Part Of Me (3:17)
04. Cold and Ugly (live) (4:09)
05. Jerk-Off (live) (4:24)
06. Opiate (8:28) /*
Total Time: (26:52)

/* The song "Opiate" ends at 5:20. The hidden song "The Gaping Lotus Experience" starts at 6:10, after 50 seconds of silence.
"Cold and Ugly" and "Jerk-Off" were recorded live on New Year's Eve 1991/1992 at the Jellö Loft, in Hollywood, CA.
Producer: Sylvia Massy, Steve Hansgen, Tool
Cold and Ugly was recorded December 31, 1991 at the Jello Loft in Hollywood, California. Jerk-Off was recorded January 1, 1992 at the Jello Loft in Hollywood, California. Cold and Ugly, Hush, Part of Me and Jerk-Off were all previously recorded for the bands first demo tape 72826. A live version of Part of Me also appeared on Salival.

Skupina:
Maynard James Keenan - Vocals
Adam Jones - Guitar
Paul D'Amour - Bass Guitar
Danny Carey - Drums
Hosté:
Diskografie Tool 72826
Demo, vyšlo 21.prosince 1991 (US),
Seznam skladeb:

Side A
01. Cold And Ugly (3:47)
02. Hush (2:41)
03. Part Of Me (2:58)
Side B
04. Crawl Away (4:48)
05. Sober (4:31)
06. Jerk-Off (3:59)
Total Time: (22:44)

Demo "72826" je známo také jako "Toolshed" nebo "Tool". Vyšlo v roce 1991 v limitovaném množství 1500 výlisků. Objevily se spekulace o pojmenování pásky s některými poznámkou, že kombinace '72826' vykouzlí slovo 'Satan' na telefonní klávesnici. Ve skutečnosti, když byla tato demo kazeta vyrobena, Tool o čísle "72826" nevěděli. Teprve když si najali firmu Richman Brothers, bylo jim řečeno, že potřebují číslo štítku pro účely skladování. "72826" obsahuje celkem šest skladeb. Dvě z nich "Cold And Ugly" a "Jerk-Off" nebyly nikdy vydány jako studiové nahrávky mimo tohoto dema. Místo toho byly znovu nahrány živě na Jellö Loft na Silvestra 1991. Jako živé nahrávky byly představeny na dalším EP "Opiate".


Nahrál:
Paul D'Amour - Guitars, Bass, Vocals
Hosté:
Diskografie La Belle Aventure
Vyšlo 3. února 2017,

Seznam skladeb:
01. La Belle Aventure (3:21)
02. Faut-il que leurs tetes tombent ? (3:11)
03. Je l'adore (3:04)
04. Le cimetiere de mes amours (4:28)
05. Le ballet des heures (3:35)
06. La jupe (2:37)
07. Tes yeux (3:04)
08. Au fil des saisons (5:01)
09. La vie contente (4:02)
Total Time: (32:23)

Nahrál:
Paul D'Amour - Guitars, Bass, Vocals
Hosté:
Diskografie Paul D'Amour
Vyšlo 20. května 2013, La garçonniere

Seznam skladeb:
01. Frappé par un éclair (3:51)
02. Seme aux vents (3:54)
03. Ne ris pas (4:03)
04. Mr Edelson (3:18)
05. Le ballet rose / Au bal Paul Verlaine (3:43)
06. Le jardin des masos (3:49)
07. Ma chérie (3:14)
08. Je m'Amérique (3:18)
09. La danseuse aux pieds coupés (6:35)
10. Sonne l'heure (4:02)
Total Time: (9:53)

Nahrál:
Paul D'Amour - Guitars, Bass, Vocals
Hosté:
Diskografie Frappé par un éclair
EP, vyšlo 4. července 2011, Wagram Music

Seznam skladeb:
01. Frappé par un éclair (3:57)
02. Je partirai (3:06)
03. Frappé par un éclair (acoustique) (4:17)
Total Time: (00:00)


Nahrál:
Paul D'Amour - Guitars, Bass, Vocals
Hosté:
Danny Carey - Drums (01) (Tool)
Diskografie Feersum Ennjin
Vyšlo 22. listopadu 2011, Dissociated Press

Seznam skladeb:
01. The Fourth (8:19)
02. Fishing Grounds (5:02)
03. Safeway (3:16)
04. The Wilderness (5:54)
05. Dragon (3:53)
06. Lines (4:02)
07. Solid Gold (5:23)
08. U Boats (5:00)
09. Magus (3:26)
10. The Raft (4:44)
11. Hate The Sun (5:05)
12. Thin Air (3:06)
Total Time: (57:10)

Recorded at various Los Angeles studios
Producer: Paul D'Amour

Zpět
























Zpět
Oficiální stránky:
www.toolband.com

Další informace:
http://toolshed.down.net/news/

Nahoru ProgressRock
Made by 
©  14.6.2018 
Menu Poslední aktulizace: 14.6.2018
mbrezny@centrum.cz 
...a vzkaz autorovi!